Zou het kunnen/passen?


Z

Zora

Guest
Ik heb laatst twee prachtige Betta mannen gezien,... zo mooi,..echte plaatjes.

Nu zou ik graag eentje er van willen ophalen, maar vroeg me af of hij ook bij mijn toekomstige visbestand zou passen.

- Rouwtetra's
- Zwaarddragers
- grote Japonica garnalen
- Appelslakken
- Corydoras
- Otocinclus

Aquarium is een Juwel Rio 180 en is ruim beplant en heel veel drijfplantjes.
Veel verstop plekken en uitrust plaatsen.

Had ze toen beide even geobserveerd en het zijn beide redelijk rustige Betta's.
Omdat twee mannen samenhouden eigenlijk niet kan, zou ik moeten kiezen uit de volgende onderstaande Betta mannen.

Wat denken jullie, kan ik er een Betta bij doen als het karakter mild is van de Betta man?
Of is mijn visbestand te druk voor hem?
Wil wel benadrukken dat er voldoende planten enz. aanwezig zijn.


- Mooie paars/blauwe Crowntail, iets opvliegend karakter maar erg rustig.
Was meer bezig zijn spiegelbeeld te imponeren.
Hij zit/zat daar met Blauwe spatten samen en wat kleinere visjes ( winkel).

- Super mooi gekleurde Betta Plakat/dumbo, kortvinnig.
Paars, roze, lichtblauw metallic gekleurd.
Prachtvisje.
Zit nu nog steeds in een bakje van 20 bij 20cm.
Van karakter kan ik niks zeggen omdat hij alleen zit in dat bakje.
Hij was wel nieuwsgierig in elk geval en ik vond het best sneu dat hij daar zo zat.( winkel)

Indien het niet samen gaat/niet goed gaat mocht ik de Betta terug brengen.
Maar wou er eerst over na denken nog.
Kan ze alleen niet uit mijn hoofd krijgen, vandaar dus dit onderwerp.
 
met je zwaarddragers samen is het geen goed idee omdat een zwaarddrager een drukke vis is en deze koeler moeten als je betta
 
Ik heb de temperatuur aangepast op het uiteindelijke, beoogde bestand.

Voor mij nu dus een extra bevestiging dat een Betta man niet gaat passen.
Hoe graag ik het ook wil.

Zou best goed kunnen gaan,maar ik vind het erg belangrijk dat de vissen het zelf ook naar hun zin zullen hebben.
Voor mij nu dus een extra bevestiging dat ik de Betta man hier geen plezier mee zal doen.
En misschien mijn eigen vissen zelf ook niet.

Wil namelijk wel dat ze gewoon/normaal kunnen zwemmen zonder dat ze opgejaagd worden/weg gejaagd worden.

Het bestand wat ik nu uitgezocht heb is erg vreedzaam onderling.
De Betta man zou daar misschien wel eens verandering in kunnen brengen en dat heb ik dus liever niet.
 
patty776 zei:
met je zwaarddragers samen is het geen goed idee omdat een zwaarddrager een drukke vis is en deze koeler moeten als je betta
Hoe warm 'moeten' beide soorten dan?
En hou je er rekening mee dat Betta's in hun natuurlijke habitat met grote temperatuurdaling te maken krijgen en ze daar op gebouwd zijn door Moeder Natuur?
Is dat 'moeten' wel zo strikt? Ik betwijfel het...

~ Ivo
 
@ ivo dus jij denk dat het wel zou kunnen ondanks dat een zwaarddrager een drukke vis is.
mij is verteld dat de zwaarddrager 2 tot 3 graden koeler moet dan de betta.
 
Ik persoonlijk denk dat de combinatie met mijn vissenbestand niet helemaal ideaal zal zijn.
Maar of het ook echt zou kunnen,... geen idee.

Ik ga het liever niet uitproberen, zou zonde zijn als het wel mis gaat.
Bovendien zal dat dan ook stress op leveren voor de vissen en dat is iets wat ik zoveel mogelijk wil voorkomen in mijn aquarium.
 
patty776 zei:
@ ivo dus jij denk dat het wel zou kunnen ondanks dat een zwaarddrager een drukke vis is.
Daar wilde ik helemaal niets over zeggen. Jouw argumentatie ging over de temperatuur en daar vroeg ik naar.

patty776 zei:
mij is verteld dat de zwaarddrager 2 tot 3 graden koeler moet dan de betta.
Als je dat is verteld door iemand die denkt of vindt dat een Betta op 25/26 graden 'moet' kom je daar snel op uit ja, maar dat eerste betwist ik een beetje. Wij hebben onzze Betta's al tijdenlang - en vandaag is het mannetje twee jaar oud, toch al een mooie leeftijd - op 22/23 graden.

Zora, hoe warm is je bak?
De combinatie weet ik niet, maar zijn je zwaarddragers zo druk dan? Waarom denk je dat de combinatie niet ideaal is?

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Zora, hoe warm is je bak?
De combinatie weet ik niet, maar zijn je zwaarddragers zo druk dan? Waarom denk je dat de combinatie niet ideaal is?

~ Ivo

Oeh,.. dus het zou misschien wel kunnen?
Zou wel leuk zijn :)

Mijn aquarium staat nu op 23 graden.
Soms is het een tikkie warmer, maar nooit boven de 24 graden.

Geen idee hoe de Zwaardragers zijn,... die komen pas woensdag in mijn bak :)

Waar ik een beetje huiverig voor ben, is dat de Betta man de andere vissen als concurrent gaat zien en ze wil achtervolgen, weg jagen/ aan wil vallen.

Maar als dat in de regel mee valt, wil ik het graag proberen.
Betta man mag terug als het niet klikt met de andere vissen in mijn aquarium.

Heb ook geen idee hoe de Betta man de andere vissen gaat zien.

De Rouwtetra's zullen de Betta man niet gaan klieren?


Ik wil het alleen proberen als er een aanzienlijke kans is dat het goed zal gaan.
Wil zeg maar geen onnodige stress veroorzaken onder de vissen.
 
Zora, zoals Patty al aangeeft zijn levendbarenden "soms" druk in een Aqua maar dat hangt ook af aan de hoeveelheid vis. Rouwtetra's zou goed kunnen gaan maar weet met kardinalen dat ie al soms happen.
Wat betreft de temperatuur,tussen 24/26 graden zou goed moeten zijn. Je kan ze ook koeler houden maar dan Is mijn ervaring dat langvinnigen minder actief zijn en veel rusten of hangen. Heb zelf alles op 25/26 graden zitten.
Zou goed nadenken, wat je zelf al aangeeft, of je dit echt wilt of dat er misschien nog een andere leuke vis Is.
 
Ik was eigenlijk van plan om helemaal geen vis meer erbij te plaatsen als mijn visbestand eenmaal compleet is.

Maar toen zag ik dus de Betta's en ze zijn werkelijk prachtig.


Dus als de Betta beter niet kan, dan laat ik het eerst gewoon zo, zoals het gaat worden.
Dan komt er eerst geen vis/vissen meer bij.

Eerst maar eens zien hoe het gaat als mijn bestand compleet is.
Denk zelf dat het dan vrij druk is al.
Vast nog wel ruimte voor wat vissen, maar dat wil ik liever zelf niet.
Wil geen drukke en overbevolkte bak hebben zeg maar.
Mijn Rouwtetra's zijn nog jong en erg drukke zwemmers soms.

Een Betta man had wel gekund nog, maar alleen als ik alle vissen er een plezier mee doe.
Denk niet dat dat zo is in dit geval.
Dus hoe moeilijk ook,... dan sla ik liever even over.

Bovendien,.. als de Zwaarddragers jongen krijgen en er overleven een stuk of wat,.. dan is dat ook al extra bezetting.
Niet dat de jonkies er voor altijd in blijven wonen dan,...maar toch.
Zelfde voor de Appelslakken en de Cory's,.. als de babies eenmaal groot genoeg zijn vang ik ze uit om te verkopen/weg te geven,.. maar in tussentijd is dat eigenlijk ook extra bezetting en die ruimte wil ik graag van te voren al vrij hebben zeg maar.

Misschien dat ik als er baby Cory's komen er wat van aanhoud.
Maar eerst maar eens zien of er überhaupt baby's van komen.
Zou wel leuk zijn :)

En misschien dat ik enkele jonge Appelslakjes aanhoud als er baby's komen die overleven.
Kunnen die mooi de wat oudere slakken vervangen als die het loodje leggen vanwege ouderdom.
Hoef ik niet zelf opzoek naar nieuwe in elk geval.

Jongen van de Zwaarddragers ga ik denk ik niet aanhouden, tenzij er een bijzondere tussen zit.
Maar ik acht de kans klein dat er überhaupt jonkies gaan overleven, vanwege de Rouwtetra's.

Als ik niks aanhoud van de baby's kan ik er altijd andere mensen blij mee maken, of een winkel.
Dat komt wel goed, daar zit ik niet zo over in.
 

Terug
Bovenaan