Wat is er nieuw

Zout en Jodium

Erik-Mulder

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2017
Leeftijd
68
Ik kreeg een tip van een ouder iemand, en vroeg me af, is dat raar of waar ?

Zijn vader ( dus lang geleden) kweekte zelf tropische vissen en had nooit last van ziekte in zijn bakken.
En hoe dat kwam ? volgens de tipgever, deed zijn vader altijd een......
theelepeltje zout en een scheutje jodium (dosering wist hij niet meer) in de bakken. :deal:

Zout, Jodium ? We proberen toch juist om dit soort "verontreinigingen" uit het water te filteren ?
Of zou er toch een kern van waarheid in schuilen ?

Wie het weet, mag het zeggen, euh, schrijven.......
Ik ben heel benieuwd..... 😉

Één theelepeltje zout in de bak? Dat doet (fysiologisch) toch helemaal niks. 😀

En ga je meer zout toevoegen dan krijg je vanaf een bepaalde drempelwaarde inderdaad wel een effect op sommige ziektekiemen. Maar daar betaal je de prijs voor dat de meeste planten doodgaan en als je het bont genoeg maakt, de vissen ook.

Jodium los toevoegen??! Kweekte die meneer soms met dode vissen? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat onnatuurlijk hoge waarden daarvan bijdragen aan een goede gezondheid van je bak.

Maar de wonderen zijn wellicht de wereld nog niet uit.

Maar daar betaal je de prijs voor dat de meeste planten doodgaan en als je het bont genoeg maakt, de vissen ook.

Dan moet je het volgens mij heel bond maken hoor. Ik voeg 1 x per maand zout toe, ik heb aan mijn planten nog nooit iets gemerkt hiervan. Qua dosering 10 tot 20 gram zout per 50 liter water

Heb je ook gelijk in. Wat ik bedoel te zeggen is dat je wel erg hoge doseringen moet gebruiken, wil je aantoonbaar de risico's op ziekten verminderen. En dan wegen die voordelen niet op tegen de nadelen.

Lage doseringen zoals jij die gebruikt kunnen (door de inhoudsstoffen) wellicht mineralen aanvullen die anders voor vissoort X onvoldoende aanwezig zijn. Maar preventief heeft het geen meerwaarde.

Ik voel me soms zo'n betweter op dit forum he.... Haha. Ik weet ook maar half van de dingen af. Er wordt alleen zoveel geroepen en gedaan in deze hobby zonder duidelijke onderbouwing.

Is er een zout/jodiumdokter in de zaal?

Zeker op de plekken die zachter water hebben kan het beetje extra zout een positief effect hebben op de algemene gezondheid van vele vissen. Door het hogere mineralengehalte in het water heeft de vis minder energie nodig om z'n osmotische balans op peil te houden.
Daardoor heeft die dan weer meer energie voor z'n immuniteit.
(dit is een groot voordeel voor bvb eilevendbarenden die zo al niet veel over hebben door het vele jongen)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan