Zout van Marlène


Marlene

Well-known member
Lid geworden
10 september 2006
Berichten
5,514
Locatie
Bergschenhoek
Al jarenlang een echte zoetwater/plantenfan maar het is er toch echt van gekomen dat ik ook het zeewaterpad ga verkennen. Ik moet echt nog vreselijk veel leren maar dat lijkt me hartstikke leuk. Ik begin klein en ik ben iemand die al doende het snelst leert dus ben ik maar aan de slag gegaan. :) Gelukkig krijg ik begeleiding van Aquacompleet dus mocht de nood aan de man komen, dan is de hulp nabij :p

Ik heb dit weekend een BlueMarine 60 opgestart met 7.5 kilo levend steen en zeewater aangemaakt met Reefsalt van Colombo. Nu ga ik drie weken steeds bacterieen toevoegen, wachten en elke dag kijken wat er met mijn levend steen gebeurt. Ik heb al een kokerworm gezien, en wie weet wat er nog meer groeit en te voorschijn komt.

20161209_145500.jpg



En dit is dan mijn hardscape.


thumbnail_20161210_191816 (2).jpg



Het is echt een superhandig bakje met ingebouwde stromingspomp, eiwitafschuimer en verstelbare verlichting.


scape.jpg
 
Nee de bodem komt pas later als de boel ingedraaid is. Zo kan ik de bodem steeds gemakkelijk afzuigen als dat nodig is.

Dan komen ook pas de eerste gemakkelijke koraaltjes.
 
haha weer een zoutwaterbakje erbij, ik ben ook nog niet lang bezig en ik moet wel zeggen dat ik het veel moeilijker vind als zoet water.
veel succes met de opstart.
 
Ahha, ik was in de veronderstelling dat je altijd direct de bodem ook plaatst gezien hier ook leven in zit/komt
 
Vandaag zie ik dat iets kleins gegroeid is. Ik kan nog niet zien wat het precies is.
20161212_184038.jpg



Ik zit telkens maar te turen. Drie weken is best lang om geduld te hebben.

20161212_182944.jpg
Ondertussen geniet ik vooral van dit plateautje en in mijn gedachte zie ik daar de meest prachtige buttons tot leven komen.
 
Leuk! Ben benieuwd hoe dit verder gaat worden! :)

Iedere keer als ik zo'n klein zoutwater bakje zie kriebelt het toch een beetje. Ik ga m volgen, ooit komt er bij mij ook zo'n soort bakje!
 
@ chilliewillie: Heel veel vissoorten kun je niet houden in zo'n bakje. Ik denk aan een grondelsoortje bijvoorbeeld in symbiose met een garnaal. Of misschien een paartje harlekijngarnalen. Ik kijk het even rustig aan. Maar afgezien daarvan zijn de koralen en anemonen natuurlijk ook (lagere) dieren. Je kijkt echt je ogen uit naar het leven in een zeebak.



We zijn al weer een week verder. 2x per week voeg ik speciale bacteriemix van Colombo toe. Dit bevordert het biologisch evenwicht dat ik eerst moet krijgen om aan de eerste leders en koraaltjes te kunnen beginnen.

Water heb ik inmiddels ook een keer getest op de meest belangrijke waardes in de opstart periode:
NO2=0.25
Nh3= 2 ( :shock: )

Die waardes moeten over een week of 2 liefst 0 zijn.

Ondertussen heb ik de hardscape veranderd vanwege de goede tip die ik kreeg om de stenen verder van het glas te plaatsen in verband met schoonmaak.
28MZsSoO6Yn9GPpBA3gB1jK9Y0M4QYQH.jpeg


Ook hebben zich inmiddels de eerste bewoners laten zien:

28MZsSoO6Yn9GPpBA3gB1jK9Y0M4QYQH.jpeg


En volgens mij een soort waterpissebed:
28MZsSoO6Yn9GPpBA3gB1jK9Y0M4QYQH.jpeg


28MZsSoO6Yn9GPpBA3gB1jK9Y0M4QYQH.jpeg
 
Spannend zeg!
Ik blijf het volgen.
Bij mij kriebelt een klein zout water bakje ook heel erg.

Dat plateau is inderdaad heel gaaf ja!
 
20161227_121923 (2).jpg
Vandaag ontdekte ik een ganzevoetje! Dat kleinblijvende zeesterretje laat ik lekker zitten. Zolang het geen plaag wordt kan dat geen kwaad.



Vrijdag heb ik 10 liter vervangen voor ingedraaid zeeaquariumwater om de opstart een extra boostje te geven.
Verder voeg ik twee keer in de week extra bacteriën toe.

nitriet 27-12-2016.jpg
Ammoniak 27-12-2017.jpg

Vandaag heb ik het water nog eens gemeten op nitriet en ammonia. Nitriet is gestegen naar meer dan 2 maar de ammonia is nu netjes 0. Mijn eiwitafschuimer doet ook netjes zijn werk. Ik heb nu tenminste steeds iets om schoon te maken, en weg is maar weg denk ik dan
vA2nli9dCbMi_M9Z9HwbBIOJ2BqKUlBt.png
:)
Het wachten valt niet mee ook al is het heel leuk steeds wat klein leven te ontdekken. En ondertussen leer ik lekker bij. :)
 
Laatst bewerkt:
Erg leuk je eerste zelf onstane leven mooi hoor. Helaas moet ik dat soort verassingen gaan missen vanwege het niet gebruiken van levend steen. Maar ik vind het erg leuk om je vorderingen te volgen. Ik zeg ga zo door! :D
 
Wow Marlene, wat ontzettend gaaf!
Het ziet er nu al prachtig uit. Je geduld gaat vast beloond worden.
Ik ben benieuwd naar de rest van je project, dat ongetwijfeld een plaatje gaat zijn:D
Succes!
 
Dank je Patty voor de de tip.

Woensdag was het water nog steeds goed en heb ik onder de deskundige supervisie van Arie van Aquacompleet de eerste twee koralen toegevoegd en gisteren nog eens 4 extra:

overzicht 8-1-2017.png



20170108_161134.jpg
20170103_194737[1].jpg
Een zoathus die er overdag niet zo heel bijzonder uitziet maar onder avondlicht......Diep paars met neon-oranje in het midden

20170108_152902.jpg
links een caulastrea en rechts een anthelia

20170108_161039.jpg
Ricordea schijfanemoon

20170108_152706.jpg
Rode schijfanemoon (oren)

20170108_161338.jpg
Sinularia (leder)

Het is leuk spannend. Ik hoop dat alles goed blijft gaan. Heel bijzonder om de bewegingen van deze lage dieren te volgen!
 
Echt schitterend!
Ongelofelijk hoe je in zo'n relatief klein bakje zoveel te zien hebt....:daisy:
 
Leuk bakje !
Kijk wel uit met de anthelia , voor je het doorhebt palmt ie alles in .
Ik heb wel een iets andere variant , dat groeit als een tierelier .
Zou ze op een aparte steen laten groeien welke niet tegen de grote hoop komt .
 

Terug
Bovenaan