zoutbadje herhalen?


D

Dory

Guest
Hoi,

ik heb sinds een kleine week 2 goudvissen opgevangen. Ze stonden gratis op marktplaats en ik wilde voorkomen dat ze in de huidige behuizing moeten blijven. Ze wonen in een 50cm bak met een filtertje. De steentjes, plastic plantjes en grote ornamenten met scherpe uitsteeksels heb ik bij de oude baasjes gelaten. ze zitten nu bare bottom met veel plantjes en ik zuig 2 keer per week de bodem af en ververs dan gelijk een deel van het water.

Nu zagen ze er niet heel formidabel uit. Vooral de witte met rode vlek had veel rode `aders`in zijn staart en over zijn lijf lopen. Heb ze afgelopen donderdag een zoutbadje gegeven en daar zijn ze duidelijk van opgeknapt.

Mijn vraag: is het zinvol om dit te herhalen en wanneer kan ik dit het beste doen?

Oh ze wachten bij mij tot de temperatuur goed is en ze lekker een megagrote vijver in mogen (zo`n 7 meter bij 4 meter)
 
Wat goed dat je de goudvissen heb gered.

Zoutbadjes stript de slijmhuid zodat onuitgenodigde parasieten ed. De vis verlaten.

Rode aders en witte draden als ontlasting zijn vaak een teken van stress. Een zoutbadje geeft ook weer stress.

Als de vissen verder geen teken geven dat ze ziek zijn of last hebben van parasieten door bijv. Te schuren, flitsen, vinnen knijpen zou ik ze even lekker bij laten komen in veel vers water. Regelmatig flink wat verversen en vers water op dezelfde tempratuur er weer in en flink wat voeren. Meerdere malen per dag kleine beetjes eten. Wat groenvoer lusten ze ook graag.

Weet niet of ze in een ingedraaid aquarium zitten zo niet echt wel grote hoeveelheden verversen. Beter 1 x 70 % verversen dan 2 x 25%.

Succes en ik hoop dat je visjes weer snel topfit zijn.
 
Ik zou het ook niet doen als er verder niets aan de hand is. Zo n badje zal ze weinig plezier geven denk ik;)
 
D
an blijf ik ze gewoon zo goed mogelijk verzorgen en hoop dat ze met een maand lekker de vijver in kunnen. Ik heb het idee dat ze per dag aan het opknappen zijn en ze voelen zich duidelijk een stuk beter dan de eerste dag dat ik ze had. Mocht ik nog weer vragen hebben dan horen jullie het wel.
 

Terug
Bovenaan