Zoveel soorten voer, wat moet ik kiezen?


B

bart12345

Guest
Ik voer ongeveer 10x per week afwisselend diepvries voer (tubi, daphnia, mysis, cyclops, witte mug, artemia) en wissel dit af met fijngevreven standaard vlokvoer en van die kleine tetra pleco tabs. Een keer in de week krijgen ze ook een stukje komkommer en zelf opgekweekte artemia naupilien of wat anders levends van de LFS.
Per beurt diepvries geef ik in totaal 1 standaard blokje per keer van Ruto Frozen Fishfood, maar doe dit dan gemixt, dus een derde blokje cyclops, eenderde tubi en eenderde daphnia bijvoorbeeld.

Ik hoor echter ook over zogenaamde wafers, granulaat en weet ik het wat. De ene soort voor cichliden de ander voor dit of dat.

Ik maak me een beetje zorgen dat mn vissen niet genoeg vitaminen krijgen doordat ze hoofdzakelijk diepvries krijgen. Om dat vlokvoer naar de bodem te krijgen moet ik het onder water loslaten of flink reuring aan het oppervlakte brengen om het te laten zakken. Dat kan beter. Heeft iemand tips of ervaringen met granulaat en wafers (voer groeneters)? Of andere tips.

Het gaat om:
12x Beckfordi
16x neontetra
2x Laetacara Dorsiger
6x Altispinosa
8x C. panda
1x false L144 red eye
xx wildkleur kleine garnalen
 
Ik geef Hikari micro wafers, deze blijven een tijdje aan de oppervlakte en dan zinken ze langzaam naar de bodem. Dan hebben zowel oppervlakte- als bodemvissen de kans om wat te eten. Wat groene wafers betreft voer ik ook met Hikari algae wafers.
 
IK geef rode mug, artimea levend. Mosselvlees, gemalen. komkommer, broccoli, jumbo spirulina tabletten. en alg tabletten. en vlokvoer.
En wat ik zelf in de blender gooi ,met spirulina en gelatine.

Boven IN .staat artikelen,, kijk daar ook eens bij Techniek.
 
Ik voer vlokvoer en levend voert zoals witte mug en artemia en af en toe diepvries. Daarnaast af en toe wat algentabletten.
 
Ik voer de plantaardige en de dierlijke wafels van voervoorvis.nl
Vissen zijn er dol op.

Daarnaast wat vlokken en af en toe diepvries rode muggenlarven.

Er is ook een topic geweest met de vraag wie wat allemaal voert, misschien daar eens kijken.
In de sectie Poll ergens dacht ik.
 
Wat afwisseling is in de regel voldoende en dan soms gericht bijvoeren voor bepaalde vissen.
 
Hier hebben de vissen keuze uit

Tabletten:
- Spirulina 36% kleef tabletten
- Kleef tabletten dierlijk
- Bodem tabletten dierlijk
- Bodem tabletten spirulina
- Algenwafels

Sticks (alles zinkend):
- Spirulina (groen)
- Colour stick (dierlijk)
- Gammarus stick
- Top growth stick (erg goed voor jonge corydoras bijv.)

Vlokken:
- Spirulina 36% vlokken
- Krill vlokken
- Tanganyika vlokken
- Tropisch vlokken mix

Gevriesdroogd:
- Muggenlarven
- Daphnia
- Tubifex
- Artemia
-

Granulaat:
- Tropisch/Spirulina/Dierlijk (mix)
- Artemia vervanger

Overig:
- Ontkapselde artemia eitjes
- Gemalen zijderups
- Gemalen gammarus
- Gemalen garnalen
- Gammarus pootjes
- Meerval pellets
- .... vast nog wel een en ander wat ik interessant vind / vond :D

Wil in de toekomst wel wat diepvriesvoer gaan voeren.

Je bent overigens prima bezig denk ik zo hoor. Je kunt voor de bodemvisjes eventueel speciale bodemtabletten aanschaffen. Kleeftablet kan ook, dan plak je hem niet maar gooi je hem gewoon op de bodem.. heb je één product met twee functies. Verder kun je zogenaamde sticks aanschaffen, bij voervoorvis.nl heten deze bijvoorbeeld cichlide sticks. Staar je daar niet blind op het woord cichliden, dat is totaal niet van toepassing. Zo worden ze alleen bij de producent genoemd, vandaar. Dit zijn gewoon sticks die sneller dan een bodemtablet oplossen en hier graag gegeten worden door de bodemvisjes, maar ook de andere vissen snoepen daar rustig van mee als ze nog honger hebben (is niet zo hard als een standaard bodemtablet, dus makkelijker voor andere vissen).

Granulaat is ook een optie. Zinkt sneller dan vlokken en daardoor zul je vaak ook wat op de bodem terecht zien komen. Ook hier geld, staar je niet blind op de namen:
Spirulina is groenvoer, tropisch is een beetje groen een beetje dierlijk en cichliden is vooral dierlijk voer. Wederom, vergeet de toevoeging cichliden hier, die is niet belangrijk.

Zelf ben ik voor mijn bodemvisjes een fan van de sticks + tabletjes :)
De wafels ben ik zelf niet zo'n fan van, zowel de algenwafels als zogenaamde 'miniwafels' niet. Maar dat is persoonlijk en misschien als ik garnalen heb dat dit wel veranderd.

Maar volgens mij voer je al prima hoor!
 
Laatst bewerkt:
Waar werk jij? In Blijdorp?

Man ,man , wat overdreven, of heb je allemaal verschillende vissen?
 
Hobbeldino heeft niet voor niets zo n verzameling en mag vast alles van zn baas uitproberen:D:D. Ik zal de naam maar niet noemen van zijn baas;)
 
Waar werk jij? In Blijdorp?

Man ,man , wat overdreven, of heb je allemaal verschillende vissen?

Ik probeer inderdaad zoals John zegt van alles uit, zowel hier als op het werk. Testjes of overblijfsels van het werk. De basis is vaak hetzelfde wat ik voer hoor, daar niet van. Maar soms is het toch leuk om de vissen eens wat anders te geven. En in de basis zijn veel voertjes sowieso al hetzelfde, alleen de naam en vorm zijn anders.

Nee, werken in Blijdorp bracht me niet bij zoveel visvoer als nu :daisy:
 
Nou, vergis je daar niet in,hoor. Met al die grote vissen. die lusten wel wat.
 
Hier hebben de vissen keuze uit

Tabletten:
- Spirulina 36% kleef tabletten
- Kleef tabletten dierlijk
- Bodem tabletten dierlijk
- Bodem tabletten spirulina
- Algenwafels

Sticks (alles zinkend):
- Spirulina (groen)
- Colour stick (dierlijk)
- Gammarus stick
- Top growth stick (erg goed voor jonge corydoras bijv.)

Vlokken:
- Spirulina 36% vlokken
- Krill vlokken
- Tanganyika vlokken
- Tropisch vlokken mix

Gevriesdroogd:
- Muggenlarven
- Daphnia
- Tubifex
- Artemia
-

Granulaat:
- Tropisch/Spirulina/Dierlijk (mix)
- Artemia vervanger

Overig:
- Ontkapselde artemia eitjes
- Gemalen zijderups
- Gemalen gammarus
- Gemalen garnalen
- Gammarus pootjes
- Meerval pellets
- .... vast nog wel een en ander wat ik interessant vind / vond :D

Wil in de toekomst wel wat diepvriesvoer gaan voeren.

Je bent overigens prima bezig denk ik zo hoor. Je kunt voor de bodemvisjes eventueel speciale bodemtabletten aanschaffen. Kleeftablet kan ook, dan plak je hem niet maar gooi je hem gewoon op de bodem.. heb je één product met twee functies. Verder kun je zogenaamde sticks aanschaffen, bij voervoorvis.nl heten deze bijvoorbeeld cichlide sticks. Staar je daar niet blind op het woord cichliden, dat is totaal niet van toepassing. Zo worden ze alleen bij de producent genoemd, vandaar. Dit zijn gewoon sticks die sneller dan een bodemtablet oplossen en hier graag gegeten worden door de bodemvisjes, maar ook de andere vissen snoepen daar rustig van mee als ze nog honger hebben (is niet zo hard als een standaard bodemtablet, dus makkelijker voor andere vissen).

Granulaat is ook een optie. Zinkt sneller dan vlokken en daardoor zul je vaak ook wat op de bodem terecht zien komen. Ook hier geld, staar je niet blind op de namen:
Spirulina is groenvoer, tropisch is een beetje groen een beetje dierlijk en cichliden is vooral dierlijk voer. Wederom, vergeet de toevoeging cichliden hier, die is niet belangrijk.

Zelf ben ik voor mijn bodemvisjes een fan van de sticks + tabletjes :)
De wafels ben ik zelf niet zo'n fan van, zowel de algenwafels als zogenaamde 'miniwafels' niet. Maar dat is persoonlijk en misschien als ik garnalen heb dat dit wel veranderd.

Maar volgens mij voer je al prima hoor!
Flauwekul....
 
Ik gebruik het voer wat het beste verdeeld wordt over verschillende lagen. je hebt granulaat dat blijft drijven of meteen zink .
Ook voer ik tegelijkertijd verschillende maten voer zodat elke vis altijd iets kan eten .ik probeer een paar keer per week te wisselen tussen ,granulaat ,vlokken,diepvries.gedroogde muggenlarven.
 
Ik voer ook best afwisselend met droogvoer en diepvriesvoer en verse groenten al denk ik soms wel eens dat ik nog wel iets meer mag geven maar wat ?
Edit: Alg tablet en wafer voer ik ook voor de bodem vissen maar mijn maanvissen zijn echt veelvraten en die pakken zelfs dat nog weg.:juggle:
 

Terug
Bovenaan