Wat is er nieuw

Zoveel verschil in temperatuur?

RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
30
Locatie
Driebergen
1 kamer, 2 aquaria

Laatst toen het buiten 30-31 graden was stond mijn grote bak (zelfbouw) op bijna 31 graden.
Mijn 60cm Rekord bakje stond op net iets over de 26 graden. ze staan nog geen meter van elkaar.

Waar zit hem dat verschil in?

op de rekord draait een JBL e401.
op de grote bak 2x Eheim pro 4 350 + 1x 9 watt UVC unit.
Rekord heeft er geen heater inhangen, bij de zelfbouw heb ik de stekker eruit liggen.

zou de techniek zoveel extra warmte produceren?
 
Wellicht dat de verlichting een grote bijdrage levert want in de kleine Record zit relatief weinig licht.
 
Die was ik eerlijk gezegd nog even vergeten.... in de rekord hangt een 15watt(?) T8 buisje die je gewoon nog kan aanraken.

in de grote bak hangt 1 JMB powerled balk die op 90% al zo warm word dat je m niet heel lang kan vasthouden....
 
Mijn T5 buizen worden hier zeker 60 graden, als het al niet meer is. Je kunt ze onmogelijk aanraken en eenmaal uit na een periode van 9 uur draaien, kraakt en tikt het plastic armatuur doordat de boel weer inkrimpt na de verhitting. Tsja, binnen nu en een jaar toch eens een LED unit scoren.

De bak staat zo rond de 27 graden momenteel..de heat unit op 25 graden en die doet dus niets.
 
Mijn 300 liter bak staat aan het einde van de dag op 27 graden.
Dit is 2 graden warmer dan normaal.

Bij normale temp. in huis wordt het aquarium alleen verwarmt als het licht uit is.
Overdag geven de leds voldoende warmte. 2x 52 watt max.

Mijn nano bakje wordt de hele dag verwarmt. Staat nu ook gewoon op 25 graden. En de verwarmer gaat nog aan.

Dus de combinatie warmte verlies en verlichting geeft dit effect.

Grote bak heeft minder oppervlak welke warmte afgeeft. En toch veel meer licht wattage per liter.

Kleine bak, veel oppervlak wat warmte afgeeft. En minder licht.
 
in de rekord hangt een 15watt(?)

Ja dat klopt en die geven niet echt veel warmte af. Natuurlijk is de tl flink warm maar ik denk dat T5 en/of led in een grote bak meer warmte afgeeft.
 
Zal de volgende keer als het weer zo warm word de kleppen is deels openzetten zodat de warmte van de LED licht er beter uit kan. daar had ik nu nog even niet aan gedacht.

1 ding scheelt, in de malawibak staan zo weinig planten dat 1 dagje geen licht (= warmte) ook geen probleem geeft :juggle:
 
Als er meer water kan verdampen werkt dat ook temperatuur verlagend.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan