Wat is er nieuw

Zuid-Amerika 80cm welke vissen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Black_mollie
  • Startdatum Startdatum
B

Black_mollie

Guest
Hoi allemaal!

Ik heb een 80cm aquarium en de laatste tijd heb ik nogal last van blauwalg. Om er voorgoed eens vanaf te zijn, heb ik mijn bak rigoureus aangepakt en opnieuw ingericht.

Aangezien ik al een tijdje met het idee liep om er een Zuid-Amerika omgeving van te maken. Heb ik alleen vissen uit die regio in mijn aquarium zitten.

Op dit moment zitten er echter ook nog een flinke hoeveelheid guppen in. (Probeer ik te verkopen) maar zodra die weg zijn, wil ik een leuke en vooral kleurrijke scholenvis erbij!

De standaard vis die dan een beetje om de hoek komt kijken is de kardinaal of neon tetra, maar ik wil eigenlijk wat anders..

Hebben jullie nog idee�n voor een klein blijvende vis uit ZA?

Mijn visbestand op dit moment is:
10 nannostomus marginatus
3 Gymnocorymbus ternetzi - Zwarte Tetra
ong. 30/40 Poecilia reticulata - guppen

Het mag van alles wezen, van bodemvis tot scholenvis. Als het maar een beetje opvallende vis is, hij relatief klein blijft en uit ZA komt 😉

foto'tje van mijn bak zoals hij nu is 🙂
231939black_mollie_0_82_aangepast.jpg

ps, foto is gemaakt zonder kap, die zit er op het moment wel gewoon op 😉

Bak ziet er leuk uit. Ik zou voor een corydorasoort gaan.Daar zijn heel veel soorten van en het is een leuke actieve bodemscholenvis.

Dankje 😉

Ja daar heb ik over na zitten denken. Maar ik heb best grof grind als bodem. Ik wil niet dat die stenen straks de baarddraden van de cory's stukmaken 😱

Het is weer een ingreep, maar waarom niet nu de bodem vervangen voor een zandbodem? Kun je Cory's nemen als je dat wilt. Voor veel andere bodembewoners is zand ook het beste.

Ik lees dat je blauwalg hebt gehad en zie een erg grove grindbodem. Nu is bekend dat in erg grove bodems veel vuil kan wegzakken en dan aanleiding tot narigheid kan geven. Wie weet is dat wel (mede)oorzaak van je blauwalg geweest?

~ Ivo

Ik zou ook de bodem vervangen voor zand ja.
Weet niet of ik het goed zie, maar volgens mij heb je je Anubias in de grond gezet? Voor het Zuid Amerikaans gevoel zou ik ook nog flink wat bladeren op de bodem leggen. En wat drijfplanten zodat het licht wat wordt gedempt.

Ik zou eerst inderdaad de guppen proberen te verkopen voordat je er nieuwe vissen bij plaatst.

Dit wordt weer een blauwe algensoep...

Je bodem is totaal ongeschikt voor aquaria ook al wordt het ervoor verkocht. Vuil gaat ertussen zitten en dat zorgt voor bodemrot en dan wordt er een perfect blauwealg milieu geschapen.

Bedankt voor alle reacties! Ik zal een en ander even verduidelijken.

@visstisck: De anubias zit op platte steentjes gebonden met visdraad die vervolgens in de bodem is geplaatst. Hierdoor groeien de wortels in de bodem maar blijft de wortelstok boven de grond, zodat er geen kans op verrotting is. Wel scherp gezien!

Verder vind ik de bladeren een erg goed idee! Welke zijn daar geschikt voor? Ik heb op het moment alleen catappabladeren en die zijn wat aan de grote kant om er veel bij in te doen.

Drijfplanten, verslijmde bij mij door een nog onbekende oorzaak... dus die zijn net verwijdert.. heb eikenbladvarens op het oog, dus die komen nog terug!

En uiteraard zorg ik er eerst voor dat de overtollige guppen weg zijn en de bak weer in orde is voordat ik er nieuwe vissen in ga doen 😉 De reden dat ik het nu al vraag, is dat ik me graag vantevoren goed inlees in wat de vissen precies voor eisen stellen aan hun omgeving en voedsel en of ik daar dan wel aan kan voldoen. Dus dan vind ik dat je daar beter eerder aan kan beginnen, dan nadat je ze al gekocht hebt 😉

@blauwalg probleem: Ik heb al 8 jaar aquaria met dit soort bodems, zonder enige noemenswaardige problemen, juist omdat ik met zand last van dicht geslipte bodems kreeg.
Na een aantal jaren zonder problemen, is helaas dat blauwalg probleem gekomen.

Als ik nou zeker wist dat dat met zand niet meer zou gebeuren had ik het zo verandert, ik heb alleen wat slechte ervaringen met zand, dus dat gaat hem niet meer worden. Daarbij, het vuil dat tussen die steentjes gaat zitten valt alles mee en is ook prima met de twee wekelijkse schoonmaak weg te hevelen. Door een wat drukke periode afgelopen tijd, is het onderhoud wat achterop geraakt, waardoor de blauwalg de kop op kon steken. Ik ga er nu eventjes vanuit dat dat met goed en regelmatig onderhoud, prima weer terug te dringen is.

Dus om even terug te komen op mijn hoofdvraag: Welke vissen ik erbij zou kunnen doen (afgezien nu even van de cory's dus 😉 )

Een koppeltje ramirezi's of sleutelgatcichlide... Of mss eventueel een harempje apistogramma's vieijeta ofzo...
Voor de blauwalg heb ik ook een tip, zet er een klein blijvende l-nr of pleco in, bij mij was ik na een week van mijn blauwalg vanaf...

En mss wat bijlzalmpjes voor bovenaan. Ook zou ik zoals hierboven vermeld het grind vervangen naar filterzand ofzo, gaat veel mooier zijn en beter in onderhoud wat algen betreft. En filterzand 0,4-0,8mm slibt niet dicht. Is inderdaad wel een werkje...

Grtjs Jase

apistogramma's viejeta zijn prachtige visjes! Die zijn het overwegen waard.. thx!

En bijlzalmpjes springen vaak de bak uit xD ik heb nog wel eens mijn kap eraf, dat vertrouw ik niet😛

Een klein blijvende L-nr.. heb je een aantal voorbeelden van L-nrs die klein blijven?

En Ok, laat ik het eens in overweging nemen dat zand.. Waar kun je dat kopen?

Ik had ook eerst grind van 1-3mm en heb er nu rivierzand in gedaan en ik ben er zeer tevreden over . ik vind het persoonlijk veel mooier en het is veel makkelijker schoon te maken . omdat alle resten op het zand blijven in plaats van er langzaam tussen zakken . mijn nitraat waarde was hoger bij grind dan bij zand. En ik heb het zand bestelt bij petsplace . En antwoord op je vraag welke vissen zijn leuk en komen uit ZA . Een rode rio is wel een mooie ZA visje vindt ik . Of een Serrasalmus Sanchezi als je een piranha wilt 😛

Ja die bijlzalmpjes moet je mee oppassen 😀

Klein blijvend l-nr denk ik aan een L015 Peckoltia Vittata en nog ander l-nrs zoals L133/134 en L046 maar die laatse zijn wel duur...

Filterzand haal je best bij een tuincentrum of zwembadverkoper, dit zand wordt daar gebruikt om in de filter te doen. Laat je zeker niet vangen in aqua zaken... Ik heb het mijne onlangs nog gehaald in de plaatselijke aveve voor 13eur ongeveer voor een zak van 25kg. (0.4-0.8mm)

jase zei:
Ja die bijlzalmpjes moet je mee oppassen 😀

Klein blijvend l-nr denk ik aan een L015 Peckoltia Vittata en nog ander l-nrs zoals L133/134 en L046 maar die laatse zijn wel duur...

Filterzand haal je best bij een tuincentrum of zwembadverkoper, dit zand wordt daar gebruikt om in de filter te doen. Laat je zeker niet vangen in aqua zaken... Ik heb het mijne onlangs nog gehaald in de plaatselijke aveve voor 13eur ongeveer voor een zak van 25kg. (0.4-0.8mm)

Is filterzand kleiner dan rivierzand? ik had 30kg rivierzand voor 15 euro besteld , dus zoveel verschil zit er niet tussen . maar dan moet je niet naar een dierenspeciaalzaak gaan want daar zijn ze per 10 kg 10 euro terwijl bij petsplace 4,50 euro per zijn .

30kg rivierzand voor 15euro vind ik wel veel geld... Bij de bouwmarkt haal je een zakje van 25kg voor 3 a 4 euro...

Filterzand is gekalibreerd zand met korrelgrootte van 0,4-0,8mm en voelt daarom anders aan als gewoon rivierzand en slibt niet dicht omdat er nog lucht tussen kan. Gewoon zand kun je vergelijken met het strand aan zee, als het water weg is krijg je zo'n harde gladde laag zand die heel zwaar is, dat gebeurd met gewoon zand in een aquarium ook... Met gevolg dat er geen lucht tussen kan en het zand kan gaan rotten...

Mijn hartelijke dank! Weer wat geleerd vandaag. Grote kans dat ik dus het verkeerde zand in mijn bak had zitten toendertijd.. Dus als je filterzand hebt, dan blijft de bodem wel luchtig en kan alles zijn gangetje gaan? 🙂

Denk dat ik dat maar eens ga proberen dan met 1 van mijn kleinere aqua's om het te testen 🙂

@
Piranha-1998 zei:
Of een Serrasalmus Sanchezi als je een piranha wilt 😛
JA, een volmondig JA 😀 Maar dan wel pas als ik ze de ruimte kan geven. In dit aquarium kan ik geen piranha's houden helaas 🙂

@jase: L046 is prachtig! Alleen wel heel erg aan de prijs inderdaad haha kwam ze op marktplaats tegen voor dik over de 100 euro pst!

Je kan er wel een Serra Sanchezi inhouden omdat ze meestal maar ongeveer 10 cm worden , en piranha's zijn niet altijd zo actief soms hangen ze ook stil . Op www.Piranha-Fury.nl zijn wel mensen die een sanchezi piranha hebben , daar zou je ook wat informatie kunnen winnen als je het echt graag wilt

De Serrasalmus sanchezi is een piranha die volgens de bronnen 11,5cm SL is. Echter als ik verder lees, dan staat er dat ze zelfs groter tot 15 cm kunnen worden. Ook word er vermeld dat deze soort in een groep niet echt lekker gaat. Als je kijkt naar de liters, tja dan zou je 1 kunnen plaatsen, misschien 2. MAAR, je zult er pas plezier van hebben in een bak die groot genoeg is. Volgens de bronnen worden het vinnenbijters.

Mijn mening is dat deze soort niet geschikt is om te houden.

Wat betreft de Apistogramma viejita. Die zul je zeer waarschijnlijk niet in de handel tegenkomen. De meeste soorten die in de handel worden aangeboden als viejita, zullen macmasteri's zijn of hybriden.
Cleithracara maronii is ook een soort die echt minimaal 1m nodig is, het liefst groter.

Ik zou het lekker simpel houden, bv:

1 koppel Apistogramma borellii
15 Nannostomus marginatus
12 Carnegiella myersi
10 Corydoras habrossus of hastatus

Houd het simpel en probeer niet teveel vissen in de bak te stoppen.

Gertbl zei:
12 Carnegiella myersi
Houden die van de onverwarmde bak waarmee je de C. haborus/hastatus en vooral de borellii een plezier mee doet?

~ Ivo

Tja als je onverwarmd wilt houden, dan zul je anders moeten kijken.
Maar de temp s' winters op 24 graden houden, is ook geen probleem. Zomers zal de temp in de bak stijgen, dus is dat gelijk je warmte periode. Vergeet niet dat de borellii leeft in gebieden waar water temperaturen zomers tegen de 30 graden zal liggen. S' winters zelfs tegen de 5 graden.

Een ander soort Apistogramma is de nijsseni of de baenschii. Dan kan het prima met de Carnegiella en de Nannostomus.
Maar dan moet je wel rond de 26+ graden zitten.

Fantoom zei:
Ik vind persoonlijk dat piranhas niet in 80 cm horen, ook geen kleine.
Even voor de duidelijkheid: Dat vind ik ook. Piranha's zijn een lang gekoesterde droom van me, maar die krijgen dan wel een flinke bak dan! Voor geen goud dat ik die in een 80cm bak ga stoppen 😉 maar een grote bak zit er nu nog even niet in.. dus dat zal bij dromen blijven..

Gertbl zei:
Tja als je onverwarmd wilt houden, dan zul je anders moeten kijken.
Mijn bak staat op dit moment tussen de 24/25 graden, de vissen die ik op dit moment heb vragen allemaal ongeveer deze temp, en daar zal die dus ook op blijven staan. Ik wil dus gaan kijken naar visjes die ook rond deze temp zich prettig voelen 😉

Gertbl zei:

Was ook de bedoeling! 😉 Vandaar mijn vraag voor welke soort vis er nog bij kon. Ik ga echt maar 1 of 2 soorten erbij doen en dan zit ik op max 4 soorten als de guppen weg zijn. Dus dat gaat helemaal goed komen 😉

Het liefste wil ik er een scholenvisje bij die niet de nanostomus in de weg gaan zwemmen.. Die Corydoras habrosus zien er erg interessant uit, maar volgens Ivo houden die van wat koudere temp? Dus... welke vis komt hierbij in de buurt en kan op 25C gehouden worden? 🙂

Gertbl zei:
De Serrasalmus sanchezi is een piranha die volgens de bronnen 11,5cm SL is. Echter als ik verder lees, dan staat er dat ze zelfs groter tot 15 cm kunnen worden. Ook word er vermeld dat deze soort in een groep niet echt lekker gaat. Als je kijkt naar de liters, tja dan zou je 1 kunnen plaatsen, misschien 2. MAAR, je zult er pas plezier van hebben in een bak die groot genoeg is. Volgens de bronnen worden het vinnenbijters.

Mijn mening is dat deze soort niet geschikt is om te houden.

Wat betreft de Apistogramma viejita. Die zul je zeer waarschijnlijk niet in de handel tegenkomen. De meeste soorten die in de handel worden aangeboden als viejita, zullen macmasteri's zijn of hybriden.
Cleithracara maronii is ook een soort die echt minimaal 1m nodig is, het liefst groter.

Ik zou het lekker simpel houden, bv:

1 koppel Apistogramma borellii
12 Carnegiella myersi
10 Corydoras habrossus of hastatus

in het wild kunnen ze soms 15 cm worden maar in aquariums worden ze maar ongeveer 8 tot 12 cm . Serrasalmus Sanchezi hoor je ook alleen te houden , alleen de pygocentrus soorten kunnen in een groep zonder problemen . de sanchezi en de maculatus kunnen soms met soortgenoten overweg maar dan hebben ze inderdaad een groot aquarium en kan het altijd fout gaan daarom is het aanbevolen om een serrasalmus soort alleen te houden . en ze doen het prima als ze alleen zijn .

Fantoom zei:
1 vis in een 80 cm aquarium?

Ja ligt aan het karakter van het beestje . Sommige kunnen goed met andere vissen omgaan en sommige maken alles af wat leeft . En wat bijna altijd goed gaat is een Pleco of andere harnasmeervallen

@Black_Mollie, de Corydoras habrosus is een soort die in het Orinoco gebied leeft.
De Apistogramma borellii is een soort die in het subtropisch gedeelte van Zuid Amerika leeft. Dus die is een koelte periode nodig.

De Corydoras habrossus kan prima op 25 graden Celsius gehouden worden.
http://www.seriouslyfish.com/species/co ... -habrosus/

Wat Ivo bedoelde is dat de Nannostomus soort en de Corydoras habrossus eigenlijk een warmere temperatuur nodig hebben dan de borellii. Maar zoals ik al eerder vertelde is een temp van 24 ook prima.

@Piranha1998, denk dat we het allemaal wel over eens zijn dat wanneer Piranha's wilt houden, dat je dan moet gaan voor een grote bak, ongeacht de soort. Ook al zou het kunnen met de regel per liter, is het gewoonweg niet aan te raden. Helemaal niet als je er bijvis wilt hebben erbij. De topicstarter gaf al aan dat hij niet een piranha in een 80cm bak wil houden, dus laten we het hierbij houden.

Danku Gert. Ik heb de Cory habro op mijn lijstje gezet, eens kijken in de winkel hoe ze er echt uitzien en of het wat is voor mijn visbestand verder 🙂

Nog iemand een suggestie voor een scholenvisje? 😀

Ik blijf 24 graden continu (en eventueel warmer in de zomer door de omgevingstemperatuur) te warm vinden voor een borellii. Die temperaturen in de natuur geven aan dat er een koele periode nodig is en 24 graden is niet koel.
Dan kun je mijns inziens beter op zoek gaan naar een andere Apistogramma soort.

~ Ivo

Ga ik doen Ivo, dankjewel 😉 Ik ga gewoon kijken naar eentje die wel een wat hogere temperatuur aan kan! Heb nog niks besloten dus kan alle kanten nog op 🙂

Ik zie C. habrosus bij anderen (tropische bakken) met bosjes neervallen. Zelf houd ik ze op 20-21 graden en ik heb nog geen uitval gehad. Zou me niets verbazen als dit gerelateerd is.

Het zou inderdaad zonde zijn als je vissen het loodje leggen door de temperatuur.

Sins wanneer is 24/25 graden Celsius te warm voor Corydorassen en dat soort meervallen?
Watertemperaturen in het tropisch gedeelte van Zuid Amerika ligt gemiddeld op 26graden Celsius.
De meeste gemeten temperaturen van rivieren is toch wel rond de 27/28 graden Celsius, met een paar uitschieters naar 33 graden Celsius. Dus dat is hoger dan wat de ts heeft in zijn bak.

Denk dat sterfte gevallen bij de meeste Corydoras soorten, eerder met andere dingen te maken heeft dan de temperatuur.

Voor de ge�nteresseerden, een artikel waarin staat hoe men het beste dwergcorydoras soorten kunt houden.
Hierin staat vermeld bij de Corydoras habrosus, dat de ideale temperatuur 24/25 graden Celsius is.
Ook staat omschreven wat en hoe hun natuurlijke habitat eruit ziet en welke medebewoners er in hetzelfde gebied leven.
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/c ... p?sid=4657

Jones zei:
Ik zie C. habrosus bij anderen (tropische bakken) met bosjes neervallen. Zelf houd ik ze op 20-21 graden en ik heb nog geen uitval gehad. Zou me niets verbazen als dit gerelateerd is.

Is dat zo? ja het was ook mijn bedoeling een koel bakkie. Maar hij is al zonder verwarming en hij blijft overdag gewoon 24 graden eigenlijk. 's nachts 22. Dus,? geen uitval gehad 🙂

Dank gert, voor je link. Zal even lezen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan