Zuid Amerika bak


F

Femmiej

Guest
Hallo allemaal,

Sinds een aantal maanden hebben wij een meter bak staan.
Maar wij hadden tot een week of 2 geleden eigenlijk geen idee wat we met de bak wilde.
Nu zijn we er uit en willen gaan voor een zuid Amerika bak.
Graag wat advies van jullie.

Op dit moment is ons visbestand:
-2 dwerggoerami
-2 clownbotia
-5 rouwtetra
-12 kardinaal/neontetra
-3 keizertetra
-5 roodkopzalm
-6 apistogramma cacatuoides
-3 groene sumatraan
-2 Chinese algeneters
-1 Siamese algeneter
-1 peckoltia
-5 glasgarnalen
-1 waaierhandgarnaal

Zoals jullie kunnen zien hebben we aardig wat vis in de bak en dat moet dus wat minder.
Welke vissen zouden jullie weg doen?
Ik zit er sowieso aan te denken de sumatranen en keizertetra weg te doen omdat dit nog een paar overgebleven exemplaren zijn.

Groetjes,
Femmiej
uRUfPUh5GuM7qDS7FWW21rZPjXWtGW85.jpeg


uRUfPUh5GuM7qDS7FWW21rZPjXWtGW85.jpeg


uRUfPUh5GuM7qDS7FWW21rZPjXWtGW85.jpeg


uRUfPUh5GuM7qDS7FWW21rZPjXWtGW85.jpeg
uRUfPUh5GuM7qDS7FWW21rZPjXWtGW85.jpeg
 
Als je kiest voor ZA, dan zul je idd van wat vissen afscheid moeten nemen.
even een tip: als je de Latijnse naam van je vissies weet gebruik die dan, omdat zelfs in ons kleine Nederland, de Nederlandse namen per streek kunnen verschilen.

De Botia's, dwerggouramies, sumatranen, zullen idd een andere plaats moeten vinden.

Je schrijft Siamese algeneter, bedoel je daar de vis met zwarte streep mee op foto 3?
Dat is de Crossocheilus oblongus, ( synoniemen: Labeo oblongus, Epalzeorhynchus siamensis, Crossocheilus siamensis, Epalzeorhynchos siamensis, Epalzeorhynchos stigmaeus, Epalzeorhynchus stigmaeus )
Deze vis wordt wat groot voor je bak maar is wel een zeer goede algeneter!

Je kunt deze vervangen door 9 stuks (school beter oneven aantal, weet niet waarom, maar is een ongeschreven regel) Otocinclus, deze eten ook alleen algen maar blijven kleiner.
Let op, deze soort is gewenningsgevoelig, als je er 10 koopt zullen er beslist 3-4 doodgaan, zonder aanwijsbare oorzaak, de rest wordt straatoud. ( geef af en toe zo 1 x per 14 dagen een paar schijven komkommer)

2 Chinese algeneters, je bedoelt waarschijnlijk, Gyrinocheilus aymonieri. Ik zie deze vis echter niet in je bak zwemmen. Deze moet je gewoon wegdoen. Deze vis wordt straks 15 cm groot en is dan eigenlijk niet meer geschikt voor een gezelschapsaquarium, door zijn agressief, zeer territoriaal gedrag en het feit dat hij absoluut geen algen eet maar dierlijk voedsel.

Je schrijft dat je een Peckoltia hebt zwemmen, als je de vis op foto 3 bedoeld, dan is dat niet juist.
Dat lijkt veel meer op een Gastromyzon borneensis en is daarmee ook een Aziaat die niet in je bak thuishoort.

Peckoltia brevis ( ook wel L 205) ziet er zo uit:

612365bigsmoke_0_82_dscf1638.jpg


Deze 2 ( heb er 4) heb ik al 14 jaar in mijn bak rondzwemmen en die komen uit ZA en eet algen en is 9 cm groot.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Greetzz Bigsmoke
 
Bedankt voor je reactie!

En die Latijnse namen zal ik m'n best voor doen haha

De botia's weg vind ik wel jammer hoor, zijn gewoon grappige beestjes :)

Die Siamese bedoel ik idd die mee, hij eet echt verschrikkelijk goed de algen weg! Sinds die er in zit is de stronk weer een beetje op een stronk gaan lijken. Omdat we last hadden van baardalg hebben we die gekocht.
Die vis die jij noemt, doen die het wel net zo goed? Ze zien er wel leuk uit!

De Chinese algeneters (zo noemde ze ze in de winkel) zijn...
Sewelllia lineolata
Beaufortia leveretti

En die peckoltia staat niet op een foto, die woont samen met Pierre (waaierhandgarnaal) in een hol in het hout, die komt amper tevoorschijn maar voor zover wij weten is het een
Peckoltia vittata.

Die jij noemt op de foto is een zogenoemde Chinese algeneter en die zal dan dus ook een ander huisje moeten vinden.

Verder.... Als we die botia's, sumatranen, dwerggoeramies en zogenoemde Chinese algeneters weg doen, hebben we dan een redelijk visbestand? Niet te groot?

Groetjes,
Femmiej
 
Ik zou in ieder geval een keuze maken voor 1 of hooguit 2 soorten van deze:

-5 rouwtetra
-12 kardinaal/neontetra
-3 keizertetra
-5 roodkopzalm

En dan er echt schooltjes van maken, dus minimaal 12 van dezelfde soort. Zelf vind ik het mooiste als je maar 1 scholenvis in het midden hebt, en dan een wat grotere school, maar 2 kan in een meterbak ook. 5 soorten is een rommelig gezicht en is voor de vissen ook niet fijn (3 of 5 is geen school).
 
SaskiaZ zei:
Ik zou in ieder geval een keuze maken voor 1 of hooguit 2 soorten van deze:

-5 rouwtetra
-12 kardinaal/neontetra
-3 keizertetra
-5 roodkopzalm

En dan er echt schooltjes van maken, dus minimaal 12 van dezelfde soort. Zelf vind ik het mooiste als je maar 1 scholenvis in het midden hebt, en dan een wat grotere school, maar 2 kan in een meterbak ook. 5 soorten is een rommelig gezicht en is voor de vissen ook niet fijn (3 of 5 is geen school).

Wat mij vertelt is me de kardinaal/neontetra is om echt het scholengedrag te krijgen je minimaal 25 a 30 stuks moet nemen. Ik heb er zelf 30 in zitten en het vormt zich ook echt een groep dat van links naar rechts zwemt om de discussen heen.

Gr. Nick
 
NickM zei:
Wat mij vertelt is me de kardinaal/neontetra is om echt het scholengedrag te krijgen je minimaal 25 a 30 stuks moet nemen.
Is ook sterk afhankelijk van of ze zich veilig voelen. Maar weinig soorten die ook zonder reden om te scholen echt goed scholen.

~ Ivo
 
Als iemand soms een channa van mij wil om z'n scholenvissen zich minder veilig te laten voelen
y_dpLfmbjxIrdiEiSeFeTjQZdN5iKXXv.gif
 
Bij 25/30 stuks kan er toch bijna niks meer bij?

We hebben nu idd veel verschillende soorten zitten omdat we ze allemaal mooi vinden op hun manier haha, wordt nog lastig kiezen :)
 
Mascha&Ivo zei:
NickM zei:
Wat mij vertelt is me de kardinaal/neontetra is om echt het scholengedrag te krijgen je minimaal 25 a 30 stuks moet nemen.
Is ook sterk afhankelijk van of ze zich veilig voelen. Maar weinig soorten die ook zonder reden om te scholen echt goed scholen.

~ Ivo

Ik denk dat de Hemigrammus Bleheri een uitzondering is die met al een stuk of 12 mooi scholen
 
Daar heb je denk ik gelijk in. Ik zie ze eigenlijk altijd behoorlijk fraai scholen, die bleheri's.
Al heb ik ook wel eens ergens gelezen dat ze op latere leeftijd toch wat individualistischer worden. De diertjes waar ik het hiervoor over heb waren ook nog lang niet volgroeid, dus e.e.a. hoeft elkaar niet uit te sluiten.

Zelfde idee dacht ik bij de Pristella maxillaris en Thayeria boehlkei.
 
Moest ff googelen hoor maar idd die paar roodkopjes die we hebben zwemmen al beter in een school als de neon/kardinaal...

Qua visbestand zijn we er al aardig uit..
Groene sumatranen worden Vd week opgehaald.
Neon/kardinaal gaan ook weg Vd week.
Goerami's moeten we nog een huisje voor zoeken.

Botia's blijven, die vind ik gewoon te leuk.
Zwarte tetra blijft, die vinden we allebei leuk.
Nu nog twijfelen tussen de roodkopjes en keizertetra.
M'n vriend vind de roodkop leuk en ik de keizertetra...

Daarnaast is gisteren 1 zo'n plakvis al dood gevonden, die andere laten we voorlopig zitten, gaat vanzelf een keer dood :)

Als de vissen weg zijn die we weg willen gaan we al de goede kant op denk ik!

In ieder geval bedankt voor jullie advies en we houden jullie op de hoogte van de vorderingen om onze bak om te toveren naar een za biotoop ;)
 
keizertetra's zijn idd ook erg mooie visjes, maar mooi scholen doen ze niet echt hoor.. zijn zelf ook een beetje territoriaal.
al eens naar de Inpaichthys kerri gekeken?
 
Dat territoriale heb ik nog niet gezien maar goed we hebben er ook nog maar 3.

Die andere die je noemt heb ik eens opgezocht maar ze lijken wel heel veel op elkaar zeg!

Maar het zou een beetje jammer zijn als we vissen weg doen om vervolgens andere te kopen dus willen we ons bestand een beetje uitdunnen maar dan wat grotere scholen nemen van vissen die we al hebben.

Zoals we het willen gaan doen
-2 clownbotia (botia macracantha)
-6 apistogramma cacatuoides
-5 zwarte tetra (gymnocorymbus ternetzi)
-9 roodkopzalm (hemigrammus bleheri)
-9 keizertetra (nematobrycon palmeri)
-1 peckoltia vittata
-5 otocynclus affinis
-1 waaierhandgarnaal (atya gabonensis)
-5 glasgarnalen (macrobrachium lanchesteri)

Wat is jullie idee bij dit bestand?

Ps. Wat een namen zeg die Latijnse pffff :p
 
tja, het is nog steeds een behoorlijk allegaartje... opzich als je dat zelf mooi vind hoeft dat niet perse verkeerd te zijn. ik weet niet hoe groot je bak is, van de foto's gok ik een meter.. maar de Botia's worden echt te groot voor je bak en gaan het absoluut niet fijn hebben.

heb je 6 volwassen caca's in je bak?
 
Zoals Zwits zegt,de Chromobotia macracanthus worden veel te grote jongens voor in je bak, ik zou je willen aanraden om daar een beter onderkomen voor te zoeken (of een grotere bak aanschaffen).

Van de Apistogramma cacatuoides heb je ook best wel wat exemplaren, maar als dat goed gaat, prima. De scholenvisjes zou je zo kunnen laten en laten 'uitdunnen'zoals je zelf al zegt. Dan kun je uiteindelijk een grotere school nemen van ��n soort (of twee grote scholen).

Enne, heb je echt de Macrobrachium lanchesteri? Dan denk ik dan dat je vanzelf wel minder scholenvisjes gaat krijgen, want die houden wel van een visje..
 
Mijn idee , aangezien je geplande bestand nog steeds aardig druk is en simpelweg niet goed is voor sommige vissen:


-2 clownbotia (botia macracantha) --> in het belang van de vissen herplaatsen
-6 apistogramma cacatuoides --> aankijken of het niet te veel zijn, zo ja minderen
-5 zwarte tetra (gymnocorymbus ternetzi) --> herplaatsen
-9 roodkopzalm (hemigrammus bleheri) --> uitbreiden naar 15
-9 keizertetra (nematobrycon palmeri) --> herplaatsen
-1 peckoltia vittata --> mogelijk 1 er bij
-5 otocynclus affinis --> uitbreiden naar 10
-1 waaierhandgarnaal (atya gabonensis) --> mogelijk 1 er bij
-5 glasgarnalen (macrobrachium lanchesteri) --> eventueel vervangen voor een groepje japonicagarnalen.
 
Allereerst weer bedankt voor jullie reacties en meedenken!

Hoe snel groeien de botia's? We willen uiteindelijk wel naar een grotere bak dus dan zouden ze daar in kunnen.
Ze zijn nu +/- 7/8 cm.
Zou jammer zijn om ze weg te doen. Vind ze gewoon te leuk :)

De apistogramma gaan in principe goed in deze combi maar daar zouden we wat minder van willen omdat ik ze nou niet moeders mooiste vind haha, heb dan liever andere vissies.

En een waaierhandgarnaal erbij? Ik vind dat ding zonde van m'n geld, heeeeeeeeeeeeeel soms zien we m wapperen maar verder is dat ding nooit te zien. :)

Verder vind ik het wel erg weinig vis wat er over blijft. Maar dat zal mijn idee zijn aangezien we nu natuurlijk veel meer hebben.

Op de algeneters na hebben we dan alleen de apistogramma en roodkopjes zwemmen... Is je bak dan niet heel leeg?
 
Femmiej zei:
Verder vind ik het wel erg weinig vis wat er over blijft. Maar dat zal mijn idee zijn aangezien we nu natuurlijk veel meer hebben.
Ik denk dat je met het laatste op de juiste gedachtengang zit.

Bij een meterbak kun je als startpunt denken aan 2 - 5 soorten, afhankelijk van de combinaties.
In onze 120cm bak zitten (als de achterblijvers straks uitgefaseerd zijn) 4 soorten. Een 5e soort erbij zou best moeten kunnen, mits goed uitgezocht, maar veel meer zou ten koste gaan van de rust van de bak.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan