Zuid-Amerika bestand voor 50x50x50 cm


bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Berichten
4,301
Leeftijd
40
Locatie
Enschede
Hoi!

Ik wil in de komende maanden rustig aan een 2e bak gaan opzetten.
Eerst zat ik te denken aan een nano bakje met garnalen, maar na wat meten en nadenken, heb ik besloten om zelf een houten bak te gaan maken en wil daar een Zuid-Amerika bestand in maken.

Nu zit ik nog erg in de planning fase (hoe en wat aan hout, welke techniek, etc.) en zal pas over een tijdje beginnen met de bouw maar wil toch een beetje gaan nadenken over een bestand.

Sowieso wil ik Zuid-Amerika, heb nog geen specifieke regio in het hoofd.
Ik zou graag een cichlide als hoofdbewoner willen. Waarom? Omdat ik die nog nooit gehad heb maar ze wel erg bijzonder vind.
De vragen:

- Leent een 50x50x50 bak (buitenmaat, netto zal het zo'n 100 liter zijn) zich voor cichlides?
- Zoja, welke zouden kunnen? En wat kan ik daar bij zetten?
- Zonee, wat zou een leuke eye-catcher kunnen zijn?

Het is voor het eerst dat ik een regio specifiek aquarium op ga zetten, hiervoor zijn het altijd gezelschapsbakjes geweest, dus zal vast met nog meer vragen gaan komen :)
 
Ik zou op dat oppervlak voor een wat kleinere dwergcichlide gaan. Bijvoorbeeld een koppel Apistogramma borelli met een stuk of 15 Hyphessobrycon amandae als scholenvisjes.
 
Nannacara taenia is ook een hele leuk die niet al te fors wordt. En laat in Enschede een winkel zitten die daar vast wel aan kan komen.

Het is voor het eerst dat ik een regio specifiek aquarium op ga zetten
Heb je al nagedacht hoe specifiek je de regio wilt gaan nemen?
 
Nee, nog niet helemaal.
Ik wil de 'hoofdbewoner', dus de cichlide uitkiezen en daaromheen verder kijken.
Het zal niet zijn "deze zijtak van deze rivier op exact deze coördinaten" maar wil het wel redelijk natuurlijk gaan proberen te doen.

De Nannacara taenia is zeker een leuk visje. En ja, de winkel in Enschede heeft hem zelfs op de website staan, met levertijd indicatie. Ze zullen een bron hebben dus :)
Ik zal er eens op gaan inlezen.

De Borelli is ook een erg mooie vis, die heb ik al vaker gezien en bij staan gluren maar voor mijn huidige gezelschapsbak toch besloten dit niet te doen. De nieuwe bak is een heel ander verhaal en wil ik specifiek voor een cichlide inrichten.
 
Een koppel Apistogramma kan zeker. Neem dan wel een kleinerbijvende soort als baenschi, panduro, nijsseni, borelli, ...
Zorg er wel voor dat je hen kan geven wat ze vragen: zachtzuur water.
Als bijvis zou ik voor Nannostomus of Copella (geen arnoldi) gaan.
Zalmen willen meer zwemruimte ;-)
 
Nannacara anomala is ook een leuke cichlide, maar wel wat minder 'bijzonder' en iets bekender denk ik dan N. taenia. Beide zijn erg mooie vissen, die van iets zachter water houden.

A. borelli kan je op neutraal water met gemiddelde waterhardheid houden met als bijvis bijvoorbeeld de aphyocharax rathbuni (komen beiden uit de Rio Paraná, wat nog steeds een immense rivier is maar goed).
 
Het gaat mij niet speciaal om een bijzonder visje hoor, als het maar geschikt is voor de opgegeven bakmaat.
Ja, ik zal er zeker voor zorgen dat het water voldoet aan de eisen van de vis, daarom ben ik nu aan het bekijken wat er eventueel in kan zodat ik daarop mijn bak kan inrichten en het bestand er omheen kan uitzoeken.

Kijk ik naar de Nannacara anomala zie ik dat deze zo'n 9cm kan worden. Is dat verstandig op een 50x50 oppervlak?
Ik zie bij veel van de genoemde Apistogramma soorten toch dat ze zo'n 80cm wensen. Nu zal de bak wat dieper worden dan gemiddeld (als je de meeste 80 bakken ziet heb je meestal 30~35cm diepte).

Kijkend naar de soorten die hier genoemd zijn, zijn er drie waarin ik erg geïnteresseerd ben:
Nannacara Taenia
Apistogramma Baenschi
Apistogramma Borellii

Daar ga ik eens mee aan de gang en kijken wat eventueel leuke bijvissen zijn.
 
Laatst bewerkt:
De soorten die ik opnoem heb ik al gehouden (A. nijsseni & A. baenschi - gekweekt) in 60*30 grondoppervlak.
Per koppel weliswaar, zonder conflicten, met genoemde bijvis als afleiding natuurlijk.
Als je ze voldoende schuilplaatsen geeft, moet dat zeker lukken.

Uit de Mergus cichlid atlas haalde ik volgende info over de N. taenia:
Kleinste van de N-familie (4-5 cm), wordt aangeraden om in groep te houden in ruime bak, wegens kans op hevige gevechten onderling.
 
Goed... omdat vrouwen daar goed in zijn, lijkt het erop dat we voor de Borellii gaan. "Die is het mooiste, kunnen we die dan doen?"

Ja, dat kan.
Dan mag ik dus gaan bekijken wat er verder voor nodig gaat zijn.

Het moet redelijk biotoop correct gaan worden, het enige dat ik persé niet wil is blackwater. Het kan er prachtig uitzien, maar niet voor bij mij in huis.

Het word dus een 50x50x50 bak, opgebouwd uit hout met epoxy en/of vloeibaar vijverfolie, maar dat is een andere vraag.
De rivier die ik veel zie terugkomen waar de Borellii gevonden word is de Rio das Mortes, waar ik een andere thread op dit forum over tegen ben gekomen die dan weer meer op planten gericht is.
Daar ben ik dus ook al een stap verder mee.

Bijvis? Ik neig naar de Vuurtetra (Hyphessobrycon Amandae) en dan maximaal 10. Lijkt me meer dan voldoende voor deze bak.
Als ik voor bijvoorbeeld de Nannostomus Beckfordi wil gaan is het niet echt meer een biotoop, dan ga je alweer ruimer en het is juist mijn idee om vissen die bij elkaar in de buurt gevonden worden te houden. Waarom? Omdat het kan ;)

Ook ben ik al aan het kijken naar de techniek, zodat ik weet hoeveel geld ik beschikbaar moet gaan maken om de bak te gaan bouwen en op te starten. Zal nog wel even duren, maar alle tijd om me in te lezen op de verzorging van de dieren.
 
Wij zouden menen minimaal 10 en een stuk of 15-18 mag best. Voor een eenvoudige 60x30x30 kan 10 al. Jij hebt veel meer ruimte. Om baantjes trekken gaat het deze vissen niet.
 
Patstelling... Rio das Mortes is een BW-rivier.
Op zich komen de meeste Apisto's ook in BW voor: beekbiotoopjes die vol liggen met bladeren.
Maar als je dat niet wenst, kan het ook anders natuurlijk...
Ik zou niet voor tetra's gaan, omdat die echte zwemmers zijn en je baklengte dat niet echt toelaat.
Maar ook daar kan het natuurlijk wel.

Waarom wil je een houten bak trouwens?
 
Waarom een houten bak: De ruimte waar de bak gaat komen is een nis. Hierdoor zal 1 zijkant volledig geblokkeerd zijn en de andere grotendeels. Glas heeft daar dus geen zin.
Ten tweede omdat ik het helemaal zelf wil bouwen (wederom, omdat het kan).

Blackwater, ja dat is een puntje voor mij. Ik vind het mooi om te zien, maar niet om er iedere dag tegenaan te kijken.

Over de tetra's zie ik hier dus 2 verschillende meningen. M&I zegt: Kan prima, 15 stuks, 3ze zegt kan niet. Da's altijd lastig ;)
 
Altijd leuk, een houten bak. Kan je net iets meer mee natuurlijk.

De tetra's kunnen hé, maar het is niet ideaal voor hen.
Ik zie te vaak zalmen in (te) kleine bakken.
Bij mij zitten die enkel in de meterbak.
Kleinere bakken zijn voor Nannostomus, Copella, Carnegiella en Otocinclus...
 
Precies, je hebt net wat meer mogelijkheden qua afwerking etc.
Het is tevens een proefballonnetje voor een grotere bak die er in de toekomst moet komen voor de huiskamer.
Als ik deze op een goede manier kan bouwen, moet een grotere ook lukken (is de theorie ;) )

Ik ga nog even kijken naar de bijvis. Carnegiella zijn ook altijd leuk, maar die zullen misschien wat minder zichtbaar zijn.
Nannostomus is inderdaad leuk, maar heb nog niet kunnen vinden of die in dezelfde stromen gevonden worden als de Borellii, Copella net zo (wat overigens ook een zalm is ;) ).

Ik blijf voorlopig zoeken, heb totaal geen haast. Eerst moet de 80cm weer helemaal lekker draaien.
 
Waarom een houten bak: De ruimte waar de bak gaat komen is een nis. Hierdoor zal 1 zijkant volledig geblokkeerd zijn en de andere grotendeels. Glas heeft daar dus geen zin.
Ten tweede omdat ik het helemaal zelf wil bouwen (wederom, omdat het kan).

Blackwater, ja dat is een puntje voor mij. Ik vind het mooi om te zien, maar niet om er iedere dag tegenaan te kijken.

Over de tetra's zie ik hier dus 2 verschillende meningen. M&I zegt: Kan prima, 15 stuks, 3ze zegt kan niet. Da's altijd lastig ;)
Ik ben van mening dat je prima 15 vuurtetra's kunt houden in die bak. Het zijn echt totaal geen zwemmers. Deze scharrelen alleen maar een beetje rond. Ik heb er zelf 8 in een 50x30x30 bakje gehad, en het ging prima.

Altijd leuk, een houten bak. Kan je net iets meer mee natuurlijk.

De tetra's kunnen hé, maar het is niet ideaal voor hen.
Ik zie te vaak zalmen in (te) kleine bakken.
Bij mij zitten die enkel in de meterbak.
Kleinere bakken zijn voor Nannostomus, Copella, Carnegiella en Otocinclus...
Dat is een beetje kort door de bocht. Je kan vuurtetra's niet vergelijken met bijvoorbeeld kardinaal tetra's. Kardinalen zijn echte zwemmers, vuurtetra's zijn dat totaal niet niet. Vuurtetra's zijn naar mij ervaring de perfecte vissen voor kleinere bakken.
Carnegiella zou ik trouwens ook niet in een (te) kleine bak houden, minder dan 60x30 zou ik niet doen. 50x50 is wel prima voor een schooltje.
 
Als je bijlzalmpjes neemt dan is het wel noodzakelijk om er een dichte deksel op te bouwen.
Maar misschien was je dat al van plan ;)
 
Ja, een dicht deksel komt er sowieso. Ik heb een kat die ik totaal niet vertrouw in de buurt van vissen ;)
Daarnaast wil ik ook zo min mogelijk vocht buiten mijn bakken hebben.

Ik ga eens goed nadenken over de bijvis, er zijn leuke opties genoemd hier waar ik wel iets mee kan.
 
Tetras is zo'n brede verzamelnaam dat het nietszeggend wordt als je gaat stellen dat het echte zwemmers zijn. Ja, die zitten ertussen maar er zijn er net zo goed die meer scharrelen.

Dat kardinaaltetras grote zwemmers zijn is ook niet juist. Wij hebben ze in 3 bakmaten gehad 80, 100 en 120 en overal scharrelen ze rustig rond. Net zoals ze dat doen in een 60 cm of de 2 meter bak van een verenigignsgenoot. En dat is ook terug te zien in biotoopbeelden. Hardnekkig misverstand.
 
Vuurtetra's zijn echt geen grote zwemmers en 15 stuks zou inderdaad prima kunnen. Ik heb er hier 12 in een 60cm en ze scharrelen/hangen meer wat rond dan dat ze echt zwemmen. Ze zijn ook echt heel klein. In een 50cm hebben ze dan ook een zwemlengte van 25x hun eigen lengte. Dat wordt voor de meeste grotere vissen niet eens aangehouden.
 
Dat klinkt allemaal erg hoopvol!
Nu heb ik vuurtetra's nog niet in levende lijve gezien, dat moet ik sowieso eerst maar even doen. Op foto zijn ze leuk, maar als ik ze in het eggie niet leuk vind dan gaat het over natuurlijk ;)
Ik ga eens goed kijken! Een school van 15 visjes is sowieso altijd mooi, zeker als ze lekker bij elkaar blijven.
 
Bij mij blijven ze redelijk bij elkaar, maar strakke scholers zijn het niet. Als je in de winkel gaat kijken let dan op dat ze vaak niet mooi gekleurd zijn en soms behoorlijk mager. Zijn in de winkel dus niet zo mooi om te zien. In een goed beplante bak zijn ze echter prachtig ;)
 
Ja, dat is me bekend, is met zo'n beetje iedere vis zo.
Je krijgt echter wel en idee over hoe ze zwemmen, etc.

Ik ga het allemaal even bekijken, voorlopig komen ze er toch nog niet. Er moet eerst nog een bak en een beetje techniek komen ;)
 

Terug
Bovenaan