Zuid Amerika Biotoop (Apistodwarf)


A

Apistodwarf

Guest
Sinds enige weken draait hier het Zuid Amerika Biotoop volop met alle bewoners er in.

apistodwarf1.jpg

apistodwarf2.jpg


Het betreft een Juwel Rekord 700 bak met de volgende bewoners:
12x Simulans
5x Otocinclus
1x L199
3x Apisto Trifasciata (2 vrouwtjes en en hitsig mannetje)

De waterwaardes worden momenteel gemeten met de teststrips, dit wil ik overigens wel gaan veranderen en overgaan op druppel testen om een beter overzicht te krijgen.

NO3 0-10
NO2 0
GH 3
KH 3-6
PH iets onder de 6.8

De PH wil ik het liefst nog iets naar beneden hebben zonder al te grote schommelingen te krijgen, en ik krijg hier dan ook graag tips over.

Ik zal binnenkort eens wat betere foto's schieten en eens kijken of de bewoners zin hebben in een fotoshoot.

Tips zijn altijd welkom ;)
 
Ziet er mooi uit :thumbs: .
Het is idd wel handig om over te gaan op de druppel test omdat de strips niet echt heel nauwkeurig zijn zo had ik een keer met de strips een ph van 6 en met druppel test 6,5.
Verder ziet je bak er goed uit.
 
@jenee98 Thnx! en die druppels gaan er ook zeker komen;)

@Fozzy Thnx!

@Mondeo Dat heb je goed gezien, deze is omgewaaid;) Ik wil een wat vollere bovenkant met wat wortels naar beneden om wat schaduw te cre�ren. Ik vind de opzet goed geslaagd
 
Wat een genot de laatste dagen opmeet forum zoveel nieuwe za bakken..mooie inrichting niks aan veranderen
 
@mss Thanx!!!! :) Zal ook niet (veel) aan veranderen hoor zal zo nu en dan eens wat bladeren inkomen als de andere weer wat vergaan zijn
 
Ja precies blad hoort erbij..vind de combi zand met ?grind? Erg leuk..

Ik zelf wacht met spanning op me aquarium lol (woensdag) ga ik hem bouwen
 
@mss klopt idd is zand met wat grind gemixt.
Ik ben erg benieuwd naar de foto's van je aankomende nieuwe bak

@anoukguppylover Thnx! Ik ben er ook zeer blij mee! Ik ben erg benieuwd naar je ZA bak! Weet je al wat je er in wilt hebben en wanneer je er mee gaat beginnen??;)
 
Hou wel de bodem goed in de gaten,met deze combi(klein en groot) sluit je hem grotendeels af.
De bodem kan verstikken en zwart worden.
 
Apistodwarf zei:
@mss klopt idd is zand met wat grind gemixt.
Ik ben erg benieuwd naar de foto's van je aankomende nieuwe bak

@anoukguppylover Thnx! Ik ben er ook zeer blij mee! Ik ben erg benieuwd naar je ZA bak! Weet je al wat je er in wilt hebben en wanneer je er mee gaat beginnen??;)

Ben er al stapje voor stapje mee bezig, maar eerst moet ik mijn sluierstaarten nog verkopen aangezien dit de huidige bewoners zijn :D Houd mijn topic in mijn onderschrift in de gate, als ik begonnen ben komt daar wel een linkje! :thumbs:
 
Ziet er mooi uit, de trifaciata is ook een erg mooi soortje!

Vergeet niet dat de echinodorus nog flink kunnen gaan groeien, een beetje ruimte vinden ze misschirn wel fijn.

Over de Ph, wat doe je nu allemaal om het te verlagen? Turf is in iedergeval erg goed, en om het ververswater te bewerken kan je eikenrxtract gebruiken.
 
@Markvk Thnx!

Momenteel doe ik nog niet veel met de PH. Ik begreep dat doormiddel van bladeren de PH ook iets kan zakken (klopt dit?)
Ik heb idd gelezen dat turf ook goed werkt, gaat dit niet te hard als ik hierover ga filteren en wat doet het met de waterkleur het water is nu al wat donkerder en ik ben bang dat als het nog donkerder wordt er niets meer zichtbaar is.

Wat het ververswater betreft, ik ververs niet heel vaak (eens in de 2 weken) en als het gebeurd is het een emmer (alleen bodem wat schoonmaken)
Hoe lang van te voren dient het bewerkt te worden?
 
Met bladeren kan de pH zakken ja, maar zodra je iets van KH buffer hebt (en dat heb je in leidingwater wel) is dat effect zeer minimaal. Met turf kun je rustig aan beginnen en aankijken hoe het uitpakt. Beginnen met een beetje uiteraard.
 
Vandaag turf gehaald en gelijk even een druppeltest voor de PH en KH

De test hier uit is:
PH 7
KH 3

Morgen gaat het turf er in en ik zal jullie up to date houden wat dat gaat doen met de waarden
 
dat is best netjes! Met turf erbij kan je leuke waarden bereiken.
 
@Mondeo Gh heb ik geen druppeltest voor dus hier moet ik op de testsrips afgaan.

@Ivo Ik heb de waardes van zowel het kraanwater als nog eens de bak gedaan.
Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom je twijfelt, maakt mij weer nieuwsgierig.

In ieder geval de waardes:

Kraan:
PH 7.5
KH 5

Aquarium:
PH 7
KH 4 (deze lijk ik de eerste keer niet goed getest te hebben of een druppel over het hoofd gezien;))
 
In Nederland moet volgens regelgeving het water uit de kraan basisch (=pH hoger dan 7) zijn. Leidingwaterbedrijven gaan daar serieus mee om en daarbij hoort dat je zeker niet op de grens gaat zitten. En om die pH goed te houden wordt er ook een redelijke KH aangehouden (3 lijkt me laag, eerder minimaal 5). Vandaar de twijfel. pH 7.5 bij KH 5 klinkt voor kraanwater al plausibel. Nu weet ik dat dat om waarden in je bak ging, maar dat was een beetje veronderstellenderwijs, dat ja bak zonder echte 'zware' pH verminderende middelen niet te veel zou afwijken van het kraanwater.

pH 7 bij KH 4 is nu met de turf? Mooi al :)

~ Ivo
 
@Ivo
Duidelijk verhaal;) Turf is vanmiddag in gegaan de waardes die je hierboven ziet is nog zonder turf. Moet wel eerlijk zeggen dat toen ik bovenstaande meting deed het licht uit was.

Ik ga morgen weer even een testje doen en zal het hier weer neerzetten. Ik ben benieuwd wat voor effect de turf dan al heeft.
 
Ik ga jullie doormiddel van foto's kennis laten maken met de bewoners.
Van de een zullen er wat meer foto's zijn, van de ander wat minder.

Als eerst is aan de beurt:
Apisto Trifasciata male

trifasciata-male-1.jpg

trifasciata-male-2.jpg

trifasciata-male-3.jpg

trifasciata-male-4.jpg

trifasciata-male-5.jpg
 
Trifasciata was altijd een van mijn favorieten, leuk om ze nu weer eens bij iemand te zien zwemmen!
erg fraai
 
Nieuwe meting PH & KH

Ik heb een nieuwe meting gedaan na ruim 24 uur dat de turf er in is gegaan.

De nieuwe waardes zijn:
PH 6.5
KH 3
 
@Ivo

Thnx! Ik vind ze ook prachtig en wat een dominante vent is het zeg! Geweldig om te zien.
Mijn kids kunnen er ook vol bewondering naar zitten kijken.

Ik weet niet of het de Argentijnse versie is, op de foto van jouw link af te gaan zou je het wel gaan denken. Is dit bijzonder of komen deze veelvuldig voor?

De temp zit op 26-27 gemiddeld
 
De trifasciata heeft een heel erg groot verspreidingsgebied, met dus ook uiteenlopende watereigenschappen. Waterwaarden in het Guapor� systeem in Bolivia en uiterst zuidwest Brazili� zijn vaak wat lager qua pH en wat zachter dan in het Rio Paraguay systeem in Paraguay en Argentini�. Ook zijn temperatuurfluctuaties en verschillen zomer <> winter nog wat groter, meer naar het zuiden.
Als je het mij vraagt is op basis van die informatie 26/27 graden C. jaarrond te veel van het goede voor je trifsciata. Ik zou deze soort houden met de verwarming rond de 22 graden C. met dan in het achterhoofd eventuele opwarming door warmteafgifte van de lampen en omgevingstemperatuur (als het binnenshuis ook wat warmer is), of wat afwisselen met de temperatuur zodat er enkele wat koelere maanden en enkele wat warmere maanden zijn. Misschien dat bij iets minder warmte meneer ook net wat meer gentleman is naar de dames.

~ Ivo
 
@Ivo

Dat is fijne info. Ik ben van de temperaturen op voornamelijk het internet afgegaan. Zo leer je nog eens wat;)
Ik ga eens spelen met de temp om te kijken wat het gaat doen. Warme en koelere maanden is overigens een goed idee.

Top info Ivo, thnx!
 
De volgende bewonder is de schuwe L199
Veelal in het hol te vinden en 's nachts aan het rondstruinen

Als het goed is, is dit een vrouwtje en ben ik voornemens om daar nog wel een mannetje bij te zetten.

l199-1.jpg
 

Terug
Bovenaan