Zuid amerika biotoop in een Rio 180 van Visbeek81


V

Visbeek81

Guest
Na ruim 2 jaar lezen en leren, en nog steeds elke dag bij leren, ga ik hier dan toch een foto albumpje starten als soort van dank aan iedereen de me de afgelopen tijd geholpen heeft. Veelal zonder het te weten, want ik heb veel, heel veel topics hier gelezen onderhand haha. Kijk eigenlijk elke dag wel even op de site.

Om even in het kort te beschrijven wat er de afgelopen tijd is gebeurt..

Ergens begin 2012 kreeg ik, met een beetje hulp van mn vader een Rio 180. Blij als ik was gelijk allemaal wilde idee�n voor een inrichting.. Ging ik zoeken op internet naar tips en idee�n. Zodoende kwam ik hier terecht. Bakje leuk ingericht als gezelschaps bakje, want ik wou rustig aan beginnen. Plantjes erin rustig 3 weken in laten draaien.. Wat visjes erin.. Ging helemaal super.. Toen kwam de alg.. Plantjes gingen dood.. Of groeiden langzaam of niet.. Met als gevolg een en al ellende..

Weer veel lezen hier en ook elders.. Met als gevolg.. Plantenvoeding.. Easy Carbo en profito.. Dat zoals op verpakking netjes toe gaan voegen.. En.. Plantjes kwamen tot leven.. Alg die verwijderd was kwam nauwelijks terug.. En toen ging het allemaal stukken beter.. Totdat zo'n anderhalf jaar later ik op een ochtend beneden kwam.. En natte sokken kreeg...
Dan slaat je hart minstens 2 slagen over kan ik je vertellen..

Gelukkig was de scheur niet groot, maar wel in de bodem.. Met als gevolg dat de bak langzaam leeg sijpelde.. Vissen zit goed en kwaad als dat ging in een 60cm bakje gezet, gevuld met het geredde aquariumwater.

Uit eindelijk uit coulance een nieuwe bak gekocht voor een zeer schapelijke prijs bij mn vaste aquarium winkel.

Toen mn nieuwe bak.. Nieuwe inrichting? Altijd al de Zuid Amerikaanse kant op gewild.. Na wat wikken en wegen de knoop doorgehakt.. Ik ga over op een Zuid Amerikaans biotoop. Zal geen 100 procent biotoop worden maar wel in hele grote lijnen. Ook gelijk over op de ei methode qua plantenvoeding. Dat is uiteindelijk ook nog wat gestoei geweest omdat ik werkte met oude test setjes die hele andere waardes gaven dan ik daadwerkelijk had. Nu na lang gepuzzel en gedoe..
Heb ik eindelijk mn waterwaardes in redelijk goede balans en is dit jhet resultaat..

InILqLxvQbbef7WhfDfUviIUpW7Dzevp.jpeg

Komende tijd zal ik meer foto's plaatsen, deze heb ik alleen niet op dit apparaat staan dus kan ik nu niet bij.
Zal zien of ik nog wat oude foto's kan plaatsen om te laten zien hoe het was en nu is. Ook zal ik wat foto's maken van wat er nu in de bak zwemt.
Hoop dat jullie het wat vinden...

Groet,

Hendrik
 
Thnx! Ben er ook erg blij mee, plantjes mogen nu wel lekker gaan groeien en bloeien :)

Visbestand:

12 kardinaal tetras
Stelletje cacatuoides
Stelletje Ramirezi electric blue
3 Platy's (mogen er niet uit van mn vriendin haha)
9 corydoras (geen idee welk soort)
2 ancistrussen
4 synodontis (soort weet ik zo ook niet meer)
En een labeo bicolor

Zitten nog wat vissen tussen die ik al heb vanaf het begin, maar kan moeilijk afstand doen van mn beestjes haha.

Groet,

Hendrik
 
Grappig...jou verhaal lijkt grotendeels hetzelfde als mijn verhaal. Ook ik lees/leer meer op dit forum dan dat ik post. Ook ik heb de nodige problemen met alg en plantengroei gehad. Ik ben echter vrijwel direct met Z-A begonnen en heb nog nooit een vis uit een ander continent gehad. Planten wel. Daar kijk ik niet zo nauw in. Ik zet er in wat ik mooi vind ongeacht uit welk continent ze komen.

Je bak ziet er leuk uit. Je water heeft een mooie kleur (turf?). Persoonlijk vind ik dat er iets meer hout en bladeren in mogen gezien Z-A achtergrond. De Ramirezi's gaan dit ook wel op prijs stellen. Je plantjes staan er ook netjes bij. Ik vraag me alleen af of de ei methode veel toegevoegde waarde aan jouw plantenbestand zal geven? Ik heb me er eigenlijk nooit zo in verdiept.

1 ding heb je zeker beter gedaan dan ik. Je hebt een zandbodem. Ik zou op den duur mijn fijne grindbodem ook graag vervangen door een zandbodem.

Ik ga je bak zeker in de gaten houden.
Gr Robin
 
Dankje Robin, ben ook erg blij met het resultaat. Ben na de kapotte bak gelijk over gegaan op zand. De kleur van de bank is een combinatie van lichte verkleuring door het hout, cattapa bladeren, en sinds gisteren een liter rooibos thee.

Wat betreft de planten heb ik dezelfde instelling als jou, ik stop erin wat ik mooi vindt ongeacht de herkomst. Wat de vissen betreft, alles wat ik nieuw koop(sinds de breuk), komt uit Z-A, maar kan moeilijk afstand doen van de laatste visjes uit de vorige bak.
 
Visbeek81 zei:
De kleur van de bank is een combinatie van lichte verkleuring door het hout, cattapa bladeren, en sinds gisteren een liter rooibos thee.

Top, dat doe je goed. Wat zijn je waterwaarden?
 
Dankje haha, probeer er wat moois van te maken.

Ph is 6.5
Kh is 6
No2 is 0
NO3 is 30
Po4 is 1.5
Fe is 0.5
 

Terug
Bovenaan