Wat is er nieuw

Zuid - Amerika biotoop ( Juwel Trigon 190 )

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Edj90
  • Startdatum Startdatum
E

Edj90

Guest
Beste allemaal,

Nu ik pas een nieuw huis heb gekocht is het ook tijd om de hoek van de woonkamer in te gaan delen.
Ik mag er volgende maand in, maar het lijkt mij al een goed idee om eens wat informatie / adviezen te vergaren alvorens ik mijn aquarium zal gaan inrichten.

Het betreft een Juwel Trigon 190 L hoek aquarium.

Ik zou hier graag een Zuid-Amerikaans biotoopje van gaan maken.
Op dit moment hebben wij thuis ( ouderlijk huis ) een Tangayika aquarium, dus ik heb geen ervaring met Zuid-Amerikaanse biotopen.

Graag zou ik dus wat advies willen vragen mbt. de keuze van vissen en planten.
Uiteraard heb ik me al wel ingelezen op internet, maar wat extra informatie hier kan lijkt mij geen kwaad.

Brand los!

Met vr. gr.

Erik
 
Ik zat zelf te denken aan een dwergchichlide koppel met daarbij nog wat andere visjes..
 
Inderdaad, Apistogramma soort met andere rustige soorten, kardinaaltetra of een school roodkopzalmen.

Als planten diverse Echynodorussoorten en Braziliaanse klimop.
 
Ben zelf een fan van de Apistogramma Ramirezi, maar wellicht zijn er nog andere leuke soorten?
Een koppel apistogramma met een stuk of 15 roodkopzalmen?
Zal dat een goed bestand zijn?
 
Dat kan goed. Inmiddels heet de ramirezi Mikrogeophagus ramirezi.
Roodkopzalmen kunnen goed. Nog beter is Nannostomus marginatus. Die rover geen eitjes en zijn een ideale combinatie met de dwergcichliden.
 
Zijn veel soorten Apistogramma. Google maar eens. Teveel keuze.
 
Ahja dat is waar ook!
Goed. Dan zal ik een koppel Mikrogeophagus Ramirezi en een stuk of 15 Nannostomus Marginatus plaatsen tegen die tijd.
Ik neem aan dat, ivm de ramirezi, het aquarium met dit bestand voldoende gevuld is...
 
Nee hoor.
Ik denk ook nog wel aan een stuk of 8 Otocinclus. Deze roven ook geen eitjes.
Tip van mij: neem geen Corydoras. Die combineren niet met dwergcichliden.
 
Hmm, afgezien van de Otocinclus nog een anders soort die er goed bij kan?

Dank voor de tip, was ik ook niet van plan. Begreep dat ze een stressvol leven krijgen dan.
 
Wat voor een bodem zou er goed inkunnen? Zand/grind/voedingsbodem?
 
Filterzand, is een goede optie.
 
Inderdaad, geen cory's erbij. Met otocinclus heb ik geen ervaring...
Zou als bodembedekking ook voor iets als filterzand gaan. Zwart zand van de hornbach hoor je goede verhalen over. Ook hiermee heb ik zelf geen ervaring.
 
-Otocinclus
Zou ikzelf laten afhangen van welke Apistogramma het precies wordt. Wordt het de borellii, die wat koeler kan (of beter gezegd: het best moet) of de trifasciata die ook wat koeler kan dan vind ik het een fijne combi. Wel vind ik bij een 'koelere Apistogramma' de Nannostomus marginatus misschien niet het beste idee, al heb ik sterk de indruk dat die best wat kunnen hebben.
Moeten de Apistogramma warmer, dan vind ik het jammer om er otocinclus aan toe te voegen. Niet alleen omdat die het best koeler zitten, maar ook omdat deze visjes allemaal wildvang exemplaren zijn, waarbij de uitval onderweg enorm schijnt te zijn.

-Bodem
filterzand is mooi en fijn spul. Het zand van de Hornbach hebben we hier ook in twee bakken liggen. Ook fijn spul. Wat dwergjes ervan vinden weet ik niet want het gaat om andere bakjes dan die waarin de de dwergjes houden, maar mijn stellige indruk is dat ze dat zwande Hornbach zand ook waarderen. Zal wel iets duurder uitpakken dan filterzand.

-M. ramirezi
Visje met een gebruiksaanwijzing. Niet alleen rustige medebewoners (zijn de nannostomus wel, maar zeker geen Cory's), maar ook erg schoon water (hoe minder plantenvoeding en dat soort crap hoe beter, en als het kan ook nog zacht en zuur water) en een hoge temperatuur (graadje of 27 mag zeker). Dat kunnen Nannostomus marginatus prima hebben. Als je bovenin een schooltje bijlzalmen zou wensen kunnen die dat ook prima hebben. Maar voor de genoemde otocinclus zou ik datzelf niet doen, dus die zou ik laten afvallen

-andere ideeen
M. ramirezi is best gekleurd. Qua kleur kan bijvoorbeeld Paracheirodon simulans misschien veel beter tegen de ramirezi 'opboksen'. Klein visjes, dus daar kan een mooie grote groep van.

-aantal visjes
Kijk eerst maar eens naar wat je wilt, aantallen komen later vind ik zelf altijd.

~ Ivo
 
Super, thanks Ivo voor het uitgebreide verslag!

Ik overweeg dus nu om een koppel M. Ramirezi te nemen met de Paracheirodon Simulans en Bijlzalmen.
 
UPDATE.

Het gaat ipv. een Trigon 190 een Trigon 350 worden.
Een vriend van de familie had een mooie bak over.

Graag hulp bij een nieuw vissenbestand!
 
Bijlzalmpjes zijn altijd leuk,

Een L-nr bij L134.

Hyph. Amandae (grote school)

Apistogrammasoortje (bijv. agassizi).

vind ik heel erg leuk.

Nannacara Anomala met vuurneons, Weer bijlzampjes.

Keuze genoeg.

gr Peter
 
Dank dank!
 
Afmetingen genomen, trigon 350 gaat te groot worden.
Het zal dus gewoon de Trigon 190 worden.

Is dit een goed plantenbestand?

1x Echinodorus bleheri (achtergrond)
1x Ceratopteris siliquosa (achtergrond)
2x Cabomba aquatica (achtergrond)
1x Rotala rotundifolia (achtergrond/middenzone)
1x Medium Mopani hout
1x Portie javamos (op hout)
1x Anubias nana (op hout)
3x Cryptocoryne wendtii Groen (middenzone)
2x Samolus floribundus (middenzone)
3x Mosbal (voorgrond)
3x Anubias bonzai (voorgrond)
6x Lilaeopsis novae-zelandiae (voorgrond)
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan