Zuid Amerika biotoop voor een Vision 260


M

Milco

Guest
Ik ben van plan mijn oude Vision 260 te gaan inrichten met een Zuid Amerika biotoop.
Enkele niet zuid Amerika plantjes heb ik nog over uit een andere bak en wil ik gaan gebruiken bij deze inrichting.
De vissen wil ik wel graag goed bijpassend uitzoeken omdat ik hier geheel opnieuw mee kan starten. Door enkele Azie plantjes gaat het dus geen 100% biotoop correcte bak worden.

Bodembedekking: Filterzand / Beuken bladeren / hout / Keien
Uitwendig potfilter: Watten / Turf pellets / keramische buisjes

Planten:
- Vallisneria gigantea
- Vesicularia dubyana (Javamos)
- Microsorium pteropus (Javavaren)
- Alternanthera rosaefolia
- Bacopa Monnieri
- Cryptocoryne Becketti
- Echinodorus tenellus (Dwerg- amazoneplant)
- Eichornia azurea
- Lobelia cardinalis

Vissen:
Oppervlakte:
Gemarmerde bijlzalm 7x

Midden:
Pterophyllum scalare 4x
Roodkopzalm 10x
Apistogramma cacatuoides, red 2x

Bodem:
Corydoras sterbai 7x
Farlowella acus 2x
Ancistrus dolichopterus 2x

Overige:
Appelslak, blauw 3x
Anentome helena 2x
Nerritina sp zebra 1x

Is bovenstaande een goed uitgangspunt om mee te starten?
Het zachte water is ook volledig nieuw voor mij omdat ik bij Malawi gewend ben aan ons plaatselijke harde water.
Met Turf, osmose etc. heb ik verder nog geen ervaring.
 
Anentome helena is een slak etende slak dus dat zou niet handig zijn in combinatie met andere slakken denk ik.
 
Voor de combinatie met de Nerritina ben ik niet zo bang omdat ik deze combinatie nu ongeveer twee jaar in een andere bak heb zitten, zonder problemen. Met de appelslak heb ik geen ervaring, maar ik indien dit niet samen gaat, laat ik de appelslak achterwege.
 
Word wel een beetje vol denk ik. Ik zou zelf de Scalare's doen. Bijlzalmpjes boven. Cory's onder. En eventueel nog een Farlowella of Ancistrus.
 
Apistogramma's zijn groendeels bodemgericht en kunnen (zeker bij een nestje) botsen met andere soorten die op de bodem leven omdat ze er een territorium op nahouden. Ancistrus hebben ook wel eens een territorium. Dan komen er ook nog Corydoras op de bodem. Ik vind dat erg veel, te veel om eerlijk te zijn. Daarnaast hou je 1 Apistogramma cacatuoides man het best met 3 of 4 vrouwen.

Voor scalares vinden een hoop mensen die wat verstand hebben van maanvissen je bak niet hoog genoeg. Er wordt vaak gesproken over een waterhoogte van 50 centimeter en dat red je bij lange na niet als het aquarium maar 46 cm hoog is zoals een Vision 260. Misschien zou Pterophyllum leopoldi een wat betere keuze zijn, die blijft wat lager.

~ Ivo
 
Juwel vision is 46cm breed en 64 cm hoog
 
Oh crap, verkeerd gelezen.
 
Maakt niet uit haha. Vergissing is een teken van menselijkheid
 
Bedankt voor de tips. De Apistogramma`s laat ik dan achterwege en waarschijnlijk de Ancistrus ook. Ik heb dan twee soorten op de bodem wat geen problemen op zou moeten leveren.
Het verschil tussen de Scalare`s en Pterophyllum leopoldi is mij nog niet geheel duidelijk op de hoogte van de vinnen na. Qua uiterlijk is het mij om het even. Dit ga ik nog even verder uitzoeken en is tevens afhankelijk van de verkrijgbaarheid van beide soorten.
 
Farlowella weet ik niet, maar dat schrijf ik ook knergens he?

~ Ivo
 
Dat was een vraag Ivo. Echt een vraag alleen niet een soort antwoord op iets wat je gezegd had. Geen idee hoe dat uit te leggen :p
 
Dat is het nadeel van het geschreven woord. Maargoed, ik heb geen flauw idee.
 
klopt. Met schijven kan je geen toon aanzetten. Enkel emoticons gebruiken.
 
We zijn weer een paar maanden verder en de vissen zijn de laatste weken toegevoegd.
De huidige bezetting is:

Pterophyllum scalare Redshoulder Rio Manucapuru F2 5x
Hyphessobrycon Flammens Flame Tetra 10x
Corydoras Matae 8x
Ancistrus dolichopterus 2x

Het is iets anders geworden dan aanvankelijk mijn plan was, maar de Flame Tetra lijkt mij ook een leuk visje en is tevens redelijk makkelijk te kweken.
Wellicht kan ik hier eens een poging mee proberen.

De Scalare`s zijn nog klein en ca. 8cm hoog en moeten dus nog even groeien.
Over de laatste soort heb ik meteen een vraag.

Ik heb gelezen dat de rode gloed van de Red shoulders al vanaf het begin waarneembaar is en dat deze rode kleur sterker wordt naarmate de vissen volwassen worden. Ik heb ook gelezen dat maanvissen pas na ca. 6 maanden beginnen te kleuren.
Bij mijn vissen is nog niets van rode schouders te zien en bij het F1 kweekkoppel was ook weinig rood te zien, kan dit kloppen?
Het F1 koppel komt oorspronkelijk uit Emmen en zag er overigens super mooi en gezond uit.

Is er een verschil tussen redshoulders en Redbacks?

Een paar vragen van een leek op het gebied van Scalare`s
 
Hierbij nog even een paar zojuist genomen foto`s van mijn nieuwe aanwinst.

814789powermilco74_0_82_milco_img_7583.jpg
[/img]

439457powermilco74_0_82_milco_img_7574.jpg
.

525795powermilco74_0_82_milco_img_7578.jpg
[/img]
 

Terug
Bovenaan