Wat is er nieuw

Zuid amerika biotoop!

anoukguppylover

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2010
Berichten
416
Locatie
Asten
Hallo beste medeleden,
De kogel is door de kerk, en mijn meterbak gaat weer naar zuid amerikaans, maar niet zo als in mijn onderschrift meer zoals de bakken hier op het forum die met het hout en enkele plantjes!

Hiermee wil ik eindelijk een fijn huisje met de juiste waterwaarden voor mijn Microgeophagus Ramirezis cre�ren! Hierbij wil ik ook mijn visbestand (na de 3 weken indraaien) overzetten en eventueel wat uitbreiden. Deze is nu als volgt:
15x rasbora maculata
2x Microgeophagus ramirezi
3x Hymenochirus boettgeri
5x ancustrus temminckii

Geen idee of dit al 'de max' is?

Wat ik met dit topic wil bereiken zijn meerdere dingen, maar dan zou ik 2 of 3 aparte topics moeten openen die allemaal op het zelfde punt neerkomen.

Graag wil ik nog weten hoe erg het water kleurt van filteren over turf (evt met fotos?), en hoe dit allemaal in zijn werk gaat met verversen, en hoevaak je dit moet vervangen, en hoeveel ik nodig heb voor mijn pomp (Aqua-flow XL) en hoe ik dit dus allemaal moet doen en wat ik er voor moet regelen.

De waterwaarden waar ik heen wil zijn een pH van 6-6,5 een kH van 4 en een gH van 3-6 en een temperatuur van 27 graden aanhouden.

De waterwaarden die hier uit de kraan komen zijn:
pH: 7,5 (druppelset)
kH: 8 (druppelset)
gH: tussen 7 en 14 (ik heb dit gemeten met teststrips omdat mijn druppelset op 13 uitkomt maar de overslagen niet lijken te kloppen (hij zou van rood naar bruin naar groen moeten overgaan maar dit gebeurd niet duidelijk)

Ik hoop dat dit haalbaar is met filteren over turf en het ook goede waardes voor de rest van het bestand, anders wil ik het bestand wel aanpassen zolang de ramirezis maar blijven! ik zit nog met een boel vragen en hoop zo al een duidelijk begin te hebben gemaakt!

Ohja laatste vraagje, wat voor hout is hier voor geschikt?

Groetjes Anouk
 
Enkele voorbeeld bakken die ik als inspiratie neem

Bak van Mascha&Ivo:
2014-08-10-01_zps34b67bff.jpg


Marcel Biermans:
20140519_rio_negro_070.jpg


Bart-M:
997171bartm_0_82_p1010103.jpg


Markvk:
987993markvk_0_82_p2030254.jpg


Dit zijn enkele voorbeelden van bakken die ik echt prachtig vind, maar er zijn er nog veel meer!
Ik hoop dat dit zo mag wanneer ik de naam van het forumlid erbij vermeld!
 
Zou ik beter kunnen gaan voor metselzand, wat ik al heb in mijn huidige bak of zou ik gaan voor zwart grind? (en hoeveel kg heb ik dan nodig voor mijn bak van 100x40x40?)
 
Filterzand, oogt veel natuurlijker en slibt over het algemeen niet snel dicht.
 
Inderdaad filerzand ja.
Echinodirussoorten, evt Hydrocleis Nymphoides en drijvers om het licht te temperen.
Ik heb dus in mijn filter Jbl Tormec, en vervang dit om de 3 mnd ongeveer, moet nu weer bijna.
Verder gebruik ik Elzenproppen en Catappa bladeren.


Hout komt bij Hans Osendarp vandaan, veel goedkoper als de lfs
http://www.hans.vooreenleukeprijs.nl/Home/

En ik zie mijn foto niet bij de voorbeelden, misshien wel 'te vol' voor jou smaak. 😀
 
Oke ik dacht misschien dat de kleuren van re visjes dan mooier uitkwamen zijn er misschien donkere bodems die niet snel dicht slippen?

@fozzy nee joh! Jou aquarium vind ik ook prachtig alsk m gisteravond had gevonden had ik m dr bij gezet haha!

Ooh en als ik ook elzenproppen en catappa bladeren ga gebruiken, hoe zuigen jullie de bodem dan af? En in mijn filter zitten van die pijpjes, moet ik die er dan allaal uithalen en vervangen door turf?
 
Ik heb een jbl 901 filter.
Onderin de pijpjes laten zitten, mandje daarboven heb ik de turf, en bovenste mandje zitten fijne filterwatten.
 
@anou,

Ik zelf filter met velda turf dit is vijver turf maar het kleurt niet en is vrij krachtig. Daarbij mix ik eiken blad extract,eiken bladeren,beuken bladeren,catappaa bladeren.

Mijn kraanwater heeft een pH van 8,0 en gh en kh 6-10. En het lukt mij inmiddels door de turf en eiken blad exstract om op 5,8 pH en gh en kh rond 3-5 te komen in mijn ogen geen slechte waarden moet er wel bij zeggen dat ik niet perse kweken als doel heb.

Qua hout is persoonlijk ik vind spiderwood en van het groter kienhout mooi..sommige werken met slagtanden vind daar zelf niks aan.

Succes met de herinrichting
 
Doe je die bladeren en dat eikenblad extract dan in het filter of begrijp ik je verkeerd?

Spiderwood zinkt niet heb ik gehoord, los daarvan vind ik het zelf ook prachtig hout! Maar hoe maak ik het dan vast aan mn aquarium?

Ooh en nog iets, het hout op de fotos, staat dat gewoon los of word dat ook vast gezet, zoja: hoe?
 
Eiken blad exstract doe je in het ververs water. Bladeren leg je op de bodem dit geeft in mijn ogen het echte zuid Amerikaanse gevoel.

Ik heb spiderwood altijd bevestigd met kleine zuignappen maar na verloop van tijd zinkt het gewoon hoor.
 
Het hout wat ik in de bak heb heeft eerst ruim 1,5 week in een grote speciekuip gelegen om in te wateren.
Daarna gewoon los in de bak geplaatst.
De bladeren leg ik gewoon in de bak, en die zinken binnen een dag,
De elzenproppen doe ik in een beetje water en dan zuigen ze ook vol water l na een paar uurtjes kieper ik ze in de bak. Incl. Het water wat lekker bruin is geworden.
 
Okee bedankt voor al deze tips! Maar wanneer ik mijn water ga verversen, moet ik al die catappabladeren en elzenproppen er dan uithalen en weggooien( en dus iedere week er nieuwe in leggen) of hoe doen jullie dit dan en hoevaak doe je nieuwe elzenproppen en catappa bladeren?
 
Plantjes die ik ga bestellen:
Limnobium laevigatum
Echinodorus argentinensis
Anubias nana
Anubias nana mini
Nymphaea red (tijgerlotus)
Echinodorus barthii, double red
Hydrocotyle leucocephala

En wat ik meeneem uit mijn huidige bakje zijn nog:
Valisneria gigantea
anubias barteri

Dingen die ik nog extra ga bij bestellen:
catappa bladeren
eikenextract (500 ml)
en wat legholen voor de ancistrussen

Zijn elzenproppen in de LFS te koop?
 
De bladeren en dergelijke kun je gewoon laten liggen
Elzenproppen kun je wel kopen maar de kosten zijn behoorlijk hoog als je ziet dat je in een uurtje 20 keer zoveel zelf kan plukken
 
Anubias,is toch een plant uit Afrika?
 
Vinden jullie dit nou echt een goed advies? Iemand als deze TS eiken extract aanraden??
 
Okee haha en nu een domme vraag, aan wat voor boom groeien deze elzenproppen dan :sorry:
 
@acara, toch niet doen dan? Want ik heb er nog 0 verstand van

Maar hoe krijg ik mijn ververs water dan op orde?
 
anoukguppylover zei:
@acara, toch niet doen dan? Want ik heb er nog 0 verstand van

Maar hoe krijg ik mijn ververs water dan op orde?

Rooibos thee,dan kun je niet fout mee gaan. Kleurt ook mooi.
 
Geeft enkel kleur af,doet niks met waterwaarden.
 
ja maar dat is juist de bedoeling dat het ververswater wel op de zelfde waarde komt als mn aquariumwater anders komt er teveel schommeling voor de ramirezis..
 
En dat wou je met eikenextract doen?
 
Gewoon gezond verstand en goed inlezen en je kunt best met eiken exstract werken..iedereen heeft het eens de eerste keer moeten doen.
 
Met eikenextract is prima het water waarmee ververst wordt voor te bereiden richting de waarden uit de bak.
Als je een over turf gefilterde bak gaat verversen met onbehandeld kraanwater (of alleen gekleurd met rooibos) heb je meer schommeling dan met goed voorbereid water.
 
Duidelijk. Ik heb een andere mening dan de forumguru's hier. En dan echt niet over de vraag OF het kan, maar het gemak waarmee adviezen worden gegeven gebaseerd op een veelvoud van aannames.

Het is alweer tijd om de jonge vissen te voeren. Eigen nakweek van wildvang. Succes allemaal.
 
Bedankt Mascha&Ivo, daar kan ik me goed in vinden.
@mss idd ik zal ergens moeten beginnen anders leer ik het nooit haha

Heeft iemand hier misschien een linkje (liefst nederlands) voor zodat ik me goed kan inlezen?
 
@Acara: welke aannames worden er volgens jou gemaakt en waarom heb je moeite met die aannames? Het zou zonde zijn als iemand iets over het hoofd heeft gezien wat het onverantwoord maakt.

Overigens denk ik dat het gemak van aanraden wel meevalt, ik had het zelf over "goed voorbereid water" en MSS sprak van "goed inlezen". Dat geeft al aan dat je niet 'zomaar' aan de slag moet gaan met eikenextract. En mocht dat wel zo zijn begrepen dan benadruk ik nog eens dat je er niet even mee gaat uitproberen.

Over het hoe en wat kunnen we Anouk nog genoeg vertellen.

@Anouk: ik heb geen linkje. Wel kan ik je een keertje uittypen hoe wij het aanpakken.

~ Ivo
 
Jaa heel graag! Super als je dat zou willen doen 😀
 
Wat begon als een zoektocht naar bladeren, eindigde als een nachtmerrie ;(

Toen we thuis kwamen en de achterdeur openmaakte vloog mijn vogeltje naar buiten, hij was al weg voor pap ons kon waarschuwen ;(

Wat een k*t dag..
 
Ik zit weer met enkele vraagjes! 😀
Ten eerste, ik heb mn valkparkietje nog steeds niet terug ;(

Ondertussen elzenproppen kunnen vinden (blijkt die boom dus al 17 jaar lang voor mn huis te staan, en ik maar zoeken in het bos 🙄 ) Nu hangen er nog half groene elzenproppen aan, daarbij de vraag, zijn deze ook geschikt of moeten het verplicht die gedroogde bruinen zijn? En vraag 2 met of zonder takje het aquarium in?

Dan nog de vraag omdat eerder iemand zei in dit topic dat anubias uit afrika komt, welke plantjes ik dan wel mooi aan hout (kienhout, spiderwood) kan vast binden en die uit Zuid Amerika komen natuurlijk?

Verder, hoeveel echinodorussen zouden mooi zijn in mijn aquarium, het moet niet te druk worden natuurlijk!

Ooh, edit: 1 vraag vergeten: De eikenbladbladeren, en beukenbladeren, moeten die bruin zijn( herfstkleur) of mogen ze nog groen zijn, of hoe zit dit precies?
 
Leuk dat mijn bak er ook tussen staat, vooral grappig dat hij toen nog helemaal niet af was 🙂 als je wat verder bladert in mijn album kan je hem wat meer up to date vinden.

Elzenproppen kunnen denk ik beter zwart en gedroogd zijn. Ik heb wel,eens begrepen dat je de elzenproppen van de zwarte els moeten hebben, maar dat weet ik niet zeker. Takjes kunnen er gewoon in.

Of er ook epyfytische waterplanten zijn in zuid-amerika weet ik niet echt, maar ik denk dat de braziliaanse klimop ook wel voor dat doeleinde gebruikt kan worden.

Kleur van eikenbladeren maakt naar mijn mening niet zoveel uit. Zolang je ze maar even goed laat drogen.
 
Geen groene proppen.Een takje kan geen kwaad,kijk goed naar schimmel wat kan optreden.
Ook geen groene bladeren,gedroogde bruine nemen.
 
Markvk zei:
Leuk dat mijn bak er ook tussen staat, vooral grappig dat hij toen nog helemaal niet af was 🙂 als je wat verder bladert in mijn album kan je hem wat meer up to date vinden.

Elzenproppen kunnen denk ik beter zwart en gedroogd zijn. Ik heb wel,eens begrepen dat je de elzenproppen van de zwarte els moeten hebben, maar dat weet ik niet zeker. Takjes kunnen er gewoon in.

Of er ook epyfytische waterplanten zijn in zuid-amerika weet ik niet echt, maar ik denk dat de braziliaanse klimop ook wel voor dat doeleinde gebruikt kan worden.

Kleur van eikenbladeren maak naar mijn mening niet zoveel uit. Zolang je ze maar even goed laat drogen.
Ga ik doen 😀
Oke dan ga ik straks nog even de groenige er tussen uit halen!
Brazoliaanse klimop ga ik dan nog naar kijken, meer tips natuurlijk nog welkom!

Mondeo zei:
Geen groene proppen.Een takje kan geen kwaad,kijk goed naar schimmel wat kan optreden.
Ook geen groene bladeren,gedroogde bruine nemen.
Ga ik in de gate houden, bedankt!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan