Zuid Amerika plasje (1.65x65x60) van Germaine


G

Germaine

Guest
Twee weken geleden hebben we onze nieuwe bak opgehaald en is onze Rio 180 overgenomen door kennissen. We zijn een paar jaar geleden begonnen met een 60 cm bakje, daarna doorgegaan voor een meter en nu dus nog wat groter. Het nieuwe plasje water is 1.65 breed, 65 diep en 60 hoog. Filteren wordt gedaan door een bioloog en ergens deze week komt daar nog een buitenfilter bij.

Na wat moeilijkheden, en gelukkig wat hulp van de vorige eigenaar met het aansluiten van het bioloog, stond de (nog wel heel erg lege bak) 's avonds dan eindelijk te pronken in onze woonkamer. Helaas bleek na een paar dagen dat er tijdens het transport toch wat schade was ontstaan aan het bioloog en hebben we daar nog flink wat werk aan gehad om te repareren. We stonden eigenlijk net op het punt om op zoek te gaan naar een ander bioloog toen mijn allerlaatste kit actie toch nog succes bleek te hebben. Overigens gaan we nu alsnog wel op zoek naar een ander bioloog, maar dan met wat minder haast. Er komt nu in ieder geval geen druppel water meer uit, dus so far so good.

De afgelopen weken hebben we hout gekocht en beetje bij beetje nieuwe plantjes erbij geplaatst. Inmiddels zijn we al redelijk tevreden, maar het blijft natuurlijk altijd leuk om verder te kijken en in te richten.

Bewoners op dit moment zijn meegekomen uit de oude bak;
Albino ancistrus (welke uiteindelijk toch een mannetje bleek te zijn)
gewone ancistrus (vrouwtje, leuk koppel samen)
handjevol bijlzalmen (worden waarschijnlijk uitgebreid)
handjevol corydoras panda (die mogen blijven zolang ze leven
schooltje hyphessobrycon serpae

En nog een klein zilverkleurig visje met een rood staartje. Dit stumpertje kwamen we tegen toen we het bioloog gingen vullen en omdat hij daar zo dapper een dag of 3 had weten te overleven hebben we hem maar in het aquarium gedaan. Hij schoolt leuk mee met de rest en groeit al flink. We willen eigenlijk nog even navragen wat het precies voor visje is en dan bekijken of we hier eventueel nog een paar meer van bij kunnen plaatsen.

Afgelopen week hebben we er 10 stuks Corydoras Paleatus bij gekocht. Ik denk dat we deze groep nog wel gaan uitbreiden. De school hyphessobrycon serpea wordt volgende week nog uitgebreid. Deze waren helaas niet meer op voorraad bij de lfs.

En over een paar weken dus de pronkstukken van de bak, een stuk of 8 Peru Altum's.

Onderstaand wat foto's. Helaas allemaal van mobiel. Op een of andere manier krijg ik met mijn spiegelreflex nog lelijker foto's, dus daar ligt nog een leuke uitdaging te wachten.

Niet schrikken van de roze muur, hahaha....

In de eerste week met het hout er net in.
421748germaine_0_85_camera_upload.jpg


En zoals de bak er nu bij staat.
769591germaine_0_85_camera_upload.jpg


371211germaine_0_85_camera_upload.jpg


929613germaine_0_85_camera_upload.jpg


698683germaine_0_85_camera_upload.jpg


We hebben de kamer er anders voor ingericht, zodat we 's avonds vanaf de bank heerlijk in de bak kunnen kijken.
287945germaine_0_85_camera_upload.jpg


797345germaine_0_85_camera_upload.jpg


567814germaine_0_85_camera_upload.jpg


886931germaine_0_85_camera_upload.jpg


583935germaine_0_85_camera_upload.jpg
 
Leuk om mijn vorige aquarium zo terug te zien. Er is al flink wat werk verzet zie ik. Het jonge visje dat in het bioloog zat is een Columbiazalm. Op de een of andere manier is het deze rakker toch gelukt om in het bioloog te komen.

Ik heb daar een groep van 25 stuks van met wat jonge dieren erbij. Naast natuurlijk wat jonge Peru Altums. Die wil ik jullie graag gratis aanbieden als je daar belangstelling voor hebt. Verder heb ik nog wel wat Eikebladvaren als drijfplanten en Dwergamazones als voorgrondbeplanting.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Bedankt voor de complimenten. We zijn er zelf zo blij mee, dan is het echt leuk om te lezen dat anderen de bak ook mooi vinden. Het is ook heerlijk om steeds stukje voor stukje de bak steeds verder in te richten en het steeds meer naar ons zin te zien worden.

De bak draait overigens nu drie weken, had me vergist in mijn eerste bericht.

Jos, Columbiazalm inderdaad. We hebben het er nota bene nog over gehad toen we kwamen kijken voor het aquarium. Iets met een kort geheugen of zo... Wilde je er nog over mailen, maar dat vergat ik ook steeds. Had het anders gevraagd als we de Altums kwamen halen.

Je aanbod nemen we heel graag aan. Heb al even zitten googlen en volgens mij passen ze prima bij ons in de bak. Alvast heel erg bedankt daarvoor. Plantjes komen ook heel goed uit. We waren nog aan het zoeken voor een mooie drijver en we misten inderdaad nog iets op de voorgrond. Dat zou onze volgende trip naar de lfs zijn geworden. De Altums hadden we al afgesproken natuurlijk. We verheugen ons er al op om die straks in de bak te hebben. We nemen nog wel even contact op om een afspraak te maken.
 
Prima, wacht ik dat af. Trouwens :je Zuid Amerikaanse plasje is wat groter dan je in de topictitel aangeeft: 165 lang, 65 breed en 60 hoog.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Oh jee, dat scheelt ook nog wel een stukje. Heerlijk grote plas is het. Vond onze meterbak destijds al best groot, maar dit is wel even wat anders.
 
Dat is een mooi 'bakje' geworden! ;) Ennuh vind je roze muur ook erg mooi :D
 
Cool h� dat roze?! Marcel wilde eigenlijk een nog fellere kleur, maar ik ben wel blij dat ik deze doorgedrukt heb.
Bedankt voor de aanpassingen in titel en topic!
 
Ja ik vind het echt heel erg cool :D Combineert leuk met dat wit en grijs.
Graag gedaan ;)
 
Het ziet er zeker niet verkeerd uit. Mijn complimenten. Prachtige bak om uiteindelijk mooie maanvissen te huisvesten. Ik begrijp dat dit de oude bak Jos is en je daar goede contacten mee hebt? Dan komen de mooie maanvissen ook vast wel goed!

Nog even 1 vraag: Waar zit het bioloog? Onder het aquarium of aan de linkerkant van de bak achter de sierlijst? Een bioloog moet natuurlijk wel makkelijk toegankelijk zijn en dat lijkt me bij jullie bak niet echt het geval. Of zit ik er naast...?

Gr Robin
 
Dit is inderdaad de oude bak van Jos. Hij bood de bak aan op MP en mijn man wilde hem meteen graag hebben. Eigenlijk hadden we niet eens plannen om op heel korte termijn naar een groter aquarium te gaan kijken.

We hadden wel altijd al het idee om ooit eens groter te gaan en dan ook maanvissen te kopen bij Jos. Nu we deze bak hebben kan dat dus en we gaan ze woensdag halen.

Het bioloog zit onder de bak, achter die grijze ombouw. Deze is redelijk makkelijk te verwijderen omdat deze uit een aantal kleinere platen bestaat. Aan de linkerkant zit de techniek verwerkt. De witte ombouw is ook redelijk makkelijk te verwijderen, dus eigenlijk kan je overal wel snel bij komen.

Wel hebben we plannen om er t.z.t. eens een andere ombouw om te bouwen. Deze is vrij massief en past niet helemaal bij wat we verder aan meubels hebben. We zijn op dit moment ge�nspireerd door de bakken van Jievie en Stonie, maar zitten nog heerlijk alle zelfbouwprojecten door te spitten op zoek naar tips en idee�n.

Mijn schoonvader is gelukkig erg handig en als we uit kunnen dokteren hoe we de lichtkap aan gaan pakken, kan hij deze zomer er misschien aan beginnen.
 
Heel mooi ingericht aquarium heb je! Hoe noemt de vis op de foto boven die van het ancistrus vrouwtje?
 
Dat is een hoplosternum thoracatum. Wij noemen hem Jabba (the Hutt). ;)
 
Heerlijk chillen en uren kijken doen we zeker. Onderstaande foto is vanaf de bank genomen. Foto vertekent op een of ander manier nog wel. In werkelijkheid, en zeker 's avonds, lijkt die bak veel dichterbij en kun je er heerlijk in kijken. Ook op de hocker die tegenover de bank staat zit ik graag.

672119germaine_0_85_camera_upload.jpg
 
Wat leuk dat de buitenkant van het aquarium zo perfect bij he huis past! Dat zie je niet vaak! Ook erg mooi ingericht! Geniet er van:)
 
Klein feestje, stukje komkommer in de bak. Miss Ancistrus leeft zich helemaal uit onder toezicht van de andere aanwezigen.

983273germaine_0_85_camera_upload.jpg

821886germaine_0_85_camera_upload.jpg

641467germaine_0_85_camera_upload.jpg

694181germaine_0_85_camera_upload.jpg

189811germaine_0_85_camera_upload.jpg

953783germaine_0_85_camera_upload.jpg

834947germaine_0_85_camera_upload.jpg
 
Prachtige dieren heb je in je bak, en leuk gefotografeerd, je maakt mooie plaatjes!!
 
En wat voor planten Jos!! We zijn er echt superblij mee. Hele bak is vanmiddag op de kop geweest (arme visjes) maar we zijn al behoorlijk tevreden met het resultaat. Toen ik dacht dat ik eindelijk klaar was wilde ik natuurlijk toch nog weer wat dingetjes veranderen, maar dat kan later in de week nog wel even. Kan alles nu even tot rust komen.
Kinderen waren wild enthousiast over de mega appelslak die inmiddels Turbo (erg origineel naar een slak die in een Dreamworks animatiefilm meedoet aan de Indianapolis 500) gedoopt is.
Foto's volgen nog... Eerst even de visjes helemaal terug op kleur en rust in de bak.
 
Zo, gisteren een lekker vol programma gehad. 's Morgens bij Jos geweest om de Peru Altums te halen. Behalve de maantjes kregen we ook nog flink wat planten mee, een school Colombia Zalmen en een mega appelslak. Helaas moesten we bij thuiskomst meteen door naar school voor de kinderen. 's Middags nog een andere afspraak waardoor ik jammer genoeg niet meteen lekker in de bak aan de slag kon. Ik heb wel meteen de vissen overgezet, maar de planten moesten dus in een emmertje water wachten tot ik weer thuis was.

Eenmaal weer thuis was een van de eerste dingen die mijn man tegen me zei dat hij de Colombia Zalmen eigenlijk veel te groot en overheersend vond vergeleken bij de rest van het bestand. En hoe mooi ik ze ook vind, ik moest hem eigenlijk wel gelijk geven. Gelukkig vonden we snel iemand die ze graag wilde hebben en dus kon ik beginnen met uitvangen. Eh, dat bleek dus niet zo een, twee, drie te lukken. Wat een vreselijk snelle beestjes zijn dat! Uiteindelijk stond er nog minder dan de helft water in de bak en was er werkelijk geen plant of stuk hout meer op zijn plek. Toen de zalmen er uiteindelijk uit waren (helaas alleen het kleintje gemist, dus die zwemt nog steeds...) kon ik de hele bak dus weer opnieuw in gaan richten. Superleuk! We hebben een paar erg mooie planten erbij in kunnen zetten en hoewel de stukken hout weer ongeveer gelijk zijn terug geplaatst, heeft de bak toch een heel ander aanzien gekregen.

Uiteraard heb ik vanmorgen nog weer een paar dingetjes veranderd en later op de dag nog weer. Ik geloof dat ik nu wel tevreden ben. Achterin moet nog een plant (echinadorus of zo) komen en verder moeten de stekjes nog even lekker gaan groeien. Tips en idee�n altijd welkom natuurlijk!

Totaaltje gisteravond
634947germaine_0_85_camera_upload.jpg


634919germaine_0_85_camera_upload.jpg

215131germaine_0_85_camera_upload.jpg

261849germaine_0_85_camera_upload.jpg


Totaaltje vanmorgen
648842germaine_0_85_camera_upload.jpg

917557germaine_0_85_camera_upload.jpg


En zoals de bak er nu uitziet... Ik ben echt erg... :sorry:
216986germaine_0_85_aquariu.jpg

135188germaine_0_85_aquariu.jpg

537986germaine_0_85_aquariu.jpg


Foto's maken wilde helaas niet zo lukken, dus daar ga ik deze week nog maar eens uitgebreid voor zitten.
 
Het ziet er al leuk uit. Nu moeten de planten en vissen eerst maar eens lekker gaan groeien. Het is nu de kunst om een paar weken de bak met rust te laten. Uit eigen ervaring weet ik dat dat best heel moeilijk is.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik ga m'n best ervoor doen. Vind hem eigenlijk best heel leuk geworden dus denk dat ik me wel een tijdje kan beheersen.

Is het normaal trouwens dat de altums zo traag eten? Ze lijken later dan de rest in de gaten in de gaten te hebben dat er eten in de bak zit. We wisselen nu af met diepvries tubifex, diepvries zwarte muggenlarven en vlokvoer. We willen volgende week nog rode muggenlarven en tropical mix (ook beiden diepvries) halen voor de variatie. Ze eten trouwen wel hoor, maar erg bedaard.

In mijn vorige post vergeten te vermelden, maar via marktplaats heb ik nog een groepje van zo'n 22 corydoras paleatus gereserveerd. Die gaan we maandag ophalen om ons huidige groepje te versterken en dan zijn we qua bestand wel compleet lijkt me.
 

Terug
Bovenaan