Zuid-Amerika Rio 180 van MCMike


M

MCMike

Guest
Het plan voor de Rio 180 in mijn woonkamer is om er een Zuid-Amerika bak van te maken. Ik ga hier niet al te streng in zijn overigens.

Stap 1 is een aquariummeubel. Ik vind de standaard onderkast van de Rio 180 niet heel fraai, en heb een ontwerpje gemaakt dat letterlijk beter past. De kast heeft dezelfde afmetingen als het aquarium, afgezien van de hoogte natuurlijk, en (op onderstaande foto's moeilijk te zien denk ik) een middenpaneel dat even breed is als de rand van het aquarium.

De onderdelen staan klaar:
677783mcmike_0_85_aquaforu.jpg


Onderplaat met staanders:
351972mcmike_0_85_aquaforu.jpg


Op z'n plek in de woonkamer, nog zonder bak:
353361mcmike_0_85_aquaforu.jpg


De bak staat nu een weekje in te draaien, met een paar planten erin. Net vandaag een zending planten binnengekregen, die ga ik er morgen in zetten.
Omdat het aquarium in een hoek staat, heb ik zowel de achterkant als de linkerzijkant voorzien van zwart folie. Glad bevestigen met Posterfix werkt goed, maar het is wel een monnikenwerk om (met bankpasje) alle luchtbellen eruit te krijgen. Tot mijn verbazing zakte de hele achterkant in een paar dagen tijd nog tussen het glas en het frame naar onderen. Keurig strak en recht, dat dan weer wel... Uiteindelijk nog een extra randje folie aangebracht en voor de zekerheid met ducttape vastgezet.
Eerste indruk:
681712mcmike_0_85_aquaforu.jpg
 
Dank je :) so far so good...

Hier nog een foto recht van voren, gemaakt toen het eenmaal donker was.
712159mcmike_0_85_aquaforu.jpg


De techniek, in ingebouwde lekbak:
Tetratec EX700 filter
Hydor ETH 200 externe thermostaat

296747mcmike_0_85_aquaforu.jpg
 
Vandaag heb ik de gisteravond gearriveerde planten in de bak gezet, bij wat er al stond.
Van links naar rechts op de achtergrond:
- Alternanthera reineckii
- Echinodorus grisebachii 'Bleherae'
- Myriophyllum propinquum
- Hydrocotyle leucocephala
- Elodea densa
- Hedyotis salzmannii

Van links naar rechts op de voorgrond:
- Eleocharis acicularis
- Hemianthus callitrichoides (vastgezet met sat�stokjes tegen het drijven)
- Samolus floribundus
- Nymphoides aquatica

589584mcmike_0_85_aquaforu.jpg


Het drijvende hout gaat hopelijk nog zinken.
Op de bodem heb ik een mix van 10kg zwart fijn grind van Dennerle en 5 kg zwart zand, beide bij de Hornbach gehaald. Ik had nog wat twijfels of het niet te donker zou worden met ook een zwarte achterwand, maar het valt mee. Vind ik dan ;)
 
MCMike zei:
Alternanthera reineckii
Fantastische plant, maar ik denk dat je hem beter verplaatst. Is namelijk nogal verzot op licht en hij staat nu in een van de donkerste hoeken van je aquarium

~ Ivo
 
Dat kan te maken hebben met de schaduw van het hout wat erboven drijft (en wat daar ook weer weg moet). Maar misschien ruil ik 'm wel om met de Hedyotis, wat ik vind het rechter deel nu wel erg (egaal) groen.

Hij zit trouwens vol met iets wat op bloemknoppen lijkt (van die puntige broccoli eigenlijk). Het lijken me geen bladknoppen. Blijft dat zo? Ziet er wel mooi uit :)
 
Ook zonder dat hout erboven zou de hoek aan de donkere kant voor dat plantjes zijn.
Het is bekend dat deze lichtbehoeftig is. Deed het bij ons alleen goed in het volle licht.
 
Even een update, na een weekje groeien:

996886mcmike_0_85_aquaforu.jpg


Op aanraden van Ivo heb ik de Alternanthera verplaatst naar het midden van de bak, en de Hedyotis is naar links verhuisd. Ik heb ook nog 5 kg grind toegevoegd, omdat de bodem wel erg ondiep was rechts achterin.

De nieuwe aanwinst rechts is de Hydrocleys nymphoides.

En twee stukken hout zijn inmiddels gezonken :)
 
Voor het eerst water getest. Dit komt eruit:
pH 7.5 - 8.0
kH 7
NH3 0
NO2 0
NO3 0
PO4 0.5 mg/l
Fe 0

De test voor hardheid ging niet goed, maar volgens het waterbedrijf komt er 14.9 DH uit de kraan. Best hard.

Ik hoor graag wie hier iets over kan zeggen!
 
Alles wat ik kan zeggen is - de DH, KH en pH moeten omlaag als je een Zuid-Amerikaans biotoop wilt. Osmoseapparaat een idee?
 

Terug
Bovenaan