Wat is er nieuw

Zuid amerikaans biotoop

• Onderwerp starter Onderwerp starter apistofreak1999
  • Startdatum Startdatum
A

apistofreak1999

Guest
Hoi mensen,
Ik heb een paar vragen.

1: wat voor bodem raden jullie aan.
2: raden jullie spiderwood of kienhout aan?
3: is bodem verwarming een optie in een biotoop?
4: ik wil het water graag een bruin gele kleur geven ik heb al eikenextract maar wat kan ik nog meer doen?

Alvast bedankt,

Niek

Je kunt over turf gaan filteren en eventueel nog catappa-bladeren toevoegen om die bruingelige kleur te krijgen. Ik zou verder voor zand kiezen als je het zo natuurlijk mogelijk wilt. Spiderwood en kienhout kunnen beiden, ligt er aan wat je mooi vindt en wilt.

De bodemverwarming durf ik geen uitspraken over te doen, zelf nooit gehad.

Zelfde antwoord als mijn voorganger.

Dankje voor jullie snelle reacties je hoort ook vaak als je zand als bodem gebruikt krijg je bodemrot maar is dit zo?

Ik zou gewoon een staafverwarming hangen, als er dan eens iets mis is, moet je niet je hele bak omkieperen.

Als zand kan je filterzand gebruiken, daar zijn vele mensen goed over te spreken.

Niet als je filterzand gebruikt.Dit heeft nagenoeg de zelfde korrelgrote,dus valt niet in elkaar en slibt dan ook niet dicht.

Filterzand komt in 3 maten, bij de fijnste kun je ook bodemrot krijgen hoor. Ik gebruik het ongeveer 20 jaar en heb de beste ervaring met de middelste maat: 0.71 -1.25mm meen ik dat het is.
Daar kun je goed bodemverwarming bij gebruiken, ik vond het persoonlijk geen toegevoegde waarde hebben. Ik hou het gewoon bij een staafverwarming nu.

Je wilt dwrgcichliden, absoluut een zandbodem nemen dus. Filterzand 0.4 - 0.8 gebruiken wij.
Spiderwood of kienhout is wat je mooier vindt.
Eikenextract gaat je niet helpen het water te kleuren. Elzenproppen of allerlei bladersoorten wel. Rooibosthee kan ook, kun je een mooie rode gloed die ook wel eens wordt gezien in zwartwaterbiotopen mee bereiken.

Kun je serieus rooibosthee gebruiken Ivo? 😀

Absoluut. Biologische, zonder toevoegingen weliswaar.

Dat is grappig, dat ga ik denk ik eens proberen dan. Ik vind dat zo mooi, donkerrode bakken..

Nog iets bijzonders waar ik dan op moet letten?

bodemverwarming moet je nooit als hoofdverwarming gebruiken, daar zijn ze niet krachtig genoeg voor.

Water verkleurt niet door eikenextract hoor. Het beste zijn elzenproppen en cattapa bladeren. En batuurlijk over turf filteren.

filterzand als bodem,middelste korrelgroote.
wortelhout is het meest biotopisch getrouw
bodemverwarming gebruik ik ook in combinatie met titanium staafverwarming.
filteren over turf en gebruik maken van catappa en of eikenbladeren
je kunt nog wat keien toe voegen eventueel
als planten zijn echinodorussoorten goed geschikt.
geen vallisneria,is namelijk geen zuid amerikaanse plant

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan