Zuid Amerikaans! van Bov


B

Bov

Guest
Hallo,
Na veel lezen en gedoe is het eindelijk zover...
Na een grote verbouwing thuis was het tijd om mijn opgeslagen aquarium weer uit de schuur te halen, helaas last gehad van optrekkend vocht waardoor de kast er niet zo fraai meer uit zag ook zat er een kleine lek die ik gemakkelijk kon dichten.
De kast heb ik betimmerd met steigerhout.
Ondertussen de blokken hout in de week gelegd. Zaden en doppen komen vandaag als het goed is binnen die kan ik er dan o o k nog in plaatsen die zullen waarschijnlijk niet gelijk op de bodem blijven liggen.
Ik zal proberen foto's te plaatsen en af en toe een update als er op of aanmerkingen zijn hoor ik ze graag meerdere gedachten is altijd goed.
 
20191002_193429.jpg
20191003_224211.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou ga ik straks het wat er erin doen pomp plaatsen verwarming erin.
Hoop Dit weekend de passende planten bij de lokale aquariumzaak in Delft te vinden anders bestellen en iets later plaatsen.
Even Kijken als ik de doppen en zaden plaats of het dan mooi genoeg is of dat ik er nog wat klein hout in plaats.
 
Nou ga ik straks het wat er erin doen pomp plaatsen verwarming erin.
Hoop Dit weekend de passende planten bij de lokale aquariumzaak in Delft te vinden anders bestellen en iets later plaatsen.
Even Kijken als ik de doppen en zaden plaats of het dan mooi genoeg is of dat ik er nog wat klein hout in plaats.
Bij Romberg dus :D
 
Doppen en zaden zijn ook binnen
 

Bijlagen

  • 15702034168343483691019126753172.jpg
    15702034168343483691019126753172.jpg
    114.8 KB · Weergaven: 226
Dat gaat mooi worden.

Maar ik weet niet of je al,dese planten gaat vinden bij Romberg
Je kan altijd vragen of ze deze voor je kunnen bestellen.

Anders zijn er een paar prima online opties.

De Echinodorus horizontales is ook een mooie variatie.
 
Dat gaat mooi worden.

Maar ik weet niet of je al,dese planten gaat vinden bij Romberg
Je kan altijd vragen of ze deze voor je kunnen bestellen.

Anders zijn er een paar prima online opties.

De Echinodorus horizontales is ook een mooie variatie.
Het contrast van de plant met het hout, de zaden en doppen zal erg mooi zijn denk ik.
Waarschijnlijk hebben ze inderdaad niet alle planten, maar vast een paar! De rest zal ik waarschijnlijk online bestellen, hoeft allemaal niet in 1 keer dan kan ik het verder rustig opbouwen.
De horizontalis zal ik in overweging nemen heb hem opgezocht, het is een erg mooie plant die ook veel contrast zal geven.
Ik had nog een vraag, zal ik de planten gelijk bemesten met voedingstabletten/kleikorrels en sporen of eerst de bak nog even even laten indraaien?
 
Beste de planten gelijk te voederen, dan hebben ze een goede start, verder zit er toch nog niets in je bodem, zelf gebruik ik de capsules van @tuinkabouter bevallen mij prima, ik heb ze onder alle Echinodorussen.
 
Het contrast van de plant met het hout, de zaden en doppen zal erg mooi zijn denk ik.
Waarschijnlijk hebben ze inderdaad niet alle planten, maar vast een paar! De rest zal ik waarschijnlijk online bestellen, hoeft allemaal niet in 1 keer dan kan ik het verder rustig opbouwen.
De horizontalis zal ik in overweging nemen heb hem opgezocht, het is een erg mooie plant die ook veel contrast zal geven.
Ik had nog een vraag, zal ik de planten gelijk bemesten met voedingstabletten/kleikorrels en sporen of eerst de bak nog even even laten indraaien?
Gelijk bemesten b.v. Met osmocote capsules.
 
Gisteravond het aquarium gevuld, verwarming geplaatst en de pomp geinstaleerd.
Vanmorgen een paar plantjes kunnen vinden en inderdaad was niet alles voorradig. Deze er gelijk in gezet en een capsule bij de wortels gedaan, vanavond ga ik de vloeibare mest weer aanmaken en kan daar ook een lage dosering van bij.
Ondanks het goed spoelen van het zand, de stenen, het hout en de zaden/doppen hangt er een flinke witte waas, dit zullen waarschijnlijk de bacteriën zijn.
Nog niet alle doppen zijn gezonken dat zal nog wel wat tijd nemen.
 
Netjes. Goed plan, die notenschillen, ga ik ook iets mee doen. Laat er nu toevallig een joekel van een beuk vlakbij ons huis staan. Kan ik beukenschillen rapen zoveel ik wil. Is wel biotoopvervalsing, maar een heel stuk voordeliger haha
 
  • Leuk
Waarderingen: Bov
Netjes. Goed plan, die notenschillen, ga ik ook iets mee doen. Laat er nu toevallig een joekel van een beuk vlakbij ons huis staan. Kan ik beukenschillen rapen zoveel ik wil. Is wel biotoopvervalsing, maar een heel stuk voordeliger haha
Beukennoten is zeker een stuk voordeliger! Ik wilde alleen wat holen creëren voor de apistogramma of de altispinosa. Misschien dat er nog wat beukennoten bijkomen als rommeltjes en eventueel nog wat beukenblad dat las ik gisteren ergens op het forum vond ik ook erg mooi en goed voor de zuurgraad
 
Ja, beukenblad kan zeker ook. Eikenblad kan ook, maar beuk schijnt het langst mee te gaan.

Altispinoza's hebben overigens geen hol nodig, bij mij maakten ze er ook geen gebruik van (ik had ze wel, onder stronken enzo). Het is een substraatbroeder, ze leggen eieren op een platte steen op de bodem, of een groot blad (bij mij was het nogal eens op een catappablad). De larfjes worden telkens verhuisd naar kuiltjes die ze in de buurt graven, is echt een prachtig gezicht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bov
Ja, beukenblad kan zeker ook. Eikenblad kan ook, maar beuk schijnt het langst mee te gaan.

Altispinoza's hebben overigens geen hol nodig, bij mij maakten ze er ook geen gebruik van (ik had ze wel, onder stronken enzo). Het is een substraatbroeder, ze leggen eieren op een platte steen op de bodem, of een groot blad (bij mij was het nogal eens op een catappablad). De larfjes worden telkens verhuisd naar kuiltjes die ze in de buurt graven, is echt een prachtig gezicht.
Had je die als koppel of als groep? Ik twijfel momenteel tussen de altispinosa en de a.opal samen met een school zwarte fantoom of bloedvlektetra
 

Terug
Bovenaan