Zuiverheid endler guppen

Discussie in 'Levendbarenden' gestart door Giovanni, 10 sep 2018.

View Users: View Users
  1. Giovanni

Giovanni

Lid geworden:
    6 aug 2018
    Hallo allemaal!
    Ben al een tijdje actief lezer van verschillende threads dit forum en ik vond het nu wel tijd voor mijn eerste post.

Ik ben ondertussen niet nieuw meer in de hobby, maar heb nog een hele hoop te leren. Wat ook de voornaamste reden is dat ik op dit forum zit.

Hetgeen dat ik op dit moment hoop te leren is hoe je kunt zien/achterhalen wat de klasse van een endler gup is.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

2. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
  3. TS
    TS
    Giovanni

Giovanni

Lid geworden:
    6 aug 2018
    Mooi artikel! Maar ik kan uit dit artikel niet opmaken welke hoe je het verschil kunt zien tussen onderstaande klasses.

Ik ben vooral benieuwd naar het verschil tussen de N-klasse en de P-klasse. :D

91D5B311-C2A8-4340-976B-9117968C3411.jpeg

4. stanovic

stanovic

Lid geworden:
    4 mrt 2010
    Feitelijk op het uiterlijk af, zul je niet echt een N-klasse van een P-klasse kunnen onderscheiden.
    Een klare rugvin of een witte rugvin danwel een heuse ingekleurde rugvin zegt ook niets over een N- danwel een K-klasse. Men veronderstelde datgene in het begin wel doch dat is inmiddels achterhaald dat ook wildvormen een bonte rugvin kunnen vertonen. Een mooi voorbeeld is bijv. de campoma nr.9. Ook het aantal vinstralen blijkt niet te verschillen tussen N- en K-klasses.
    Ik kan stellen dat als je zelfs bij Adrian Hernandez of een andere gerenommeerde kweker N-klasse endlers besteld dat je er geen papieren bij krijgt. Dus dan is het stellen van het in het bezit zijn van N-klasse endlers een kwestie van goed vertrouwen geworden. In de praktijk zou dat dan feitelijk wijzen op allemaal P-klasse. Ook het gegeven dat er sprake zou zijn van een ERU-registratie (zekers binnen Nederland) is niet per direct een 100% dekking van het gegeven N-klasse. Ik heb ook een reeks stammen geregistreerd staan zoals het op het oude ERU-forum was aangegeven. Doch ook dat is een kwestie van goed vertrouwen. Bepaalde winkels willen nog wel eens snel N-klasse erbij zetten om de verkoop maar te bevorderen. Zekers als het gaat om Black bar endlers. Vergeet ook niet dat zowel wildvormen van de endlers als guppen in gevangenschap eerder mutatiegevoelig zijn t.o.v. vissen die echt de ruimte in het vrije hebben. En dan kan een natuurlijke mutatie al snel als een K-klasse bezien worden terwijl het een N-klasse betreft.
    Mij is wel eens zo'n 10 jaar geleden geprobeerd geworden om een red scarlet aan mij te verkopen als zijnde een wildvorm. Ik heb me dan in eerste instantie ook voor het domme gehouden en de verkoper zijn praatje laten doen. Wetend dat de red scarlet uiteraard gewoon een kweekvorm is. Vond de prijs daar overigens wel belachelijk hoog voor deze soort. Ik zal de naam van de winkel niet opnoemen doch het betreft wel een winkel in het westen des lands. Heb diegene naderhand wel laten weten dat hij totaal verkeerd zat met z'n uitleg. Naar de reactie gekeken was die er niet geheel content mee...

De voetnoot die ik hier lees dat N-klasse nooit vermengd zou zijn met guppenbloed is iets wat inmiddels in twijfel wordt getrokken. Er komen in bepaalde gebieden zowel endler- als guppenpopulaties voor. En wel dusdanig dicht bij elkaar dat er nu wel verondersteld wordt dat natuurlijke hybridisaties niet uitgesloten worden. Gezien het feit dat de gonopodia en de schedes bij beide soorten compatibel zijn met elkaar. Bepaalde wildvormen aan endlers vertonen ook wel uiterlijke kenmerken van zowel wingei als reticulata.

Hoop dat je hier wat aan hebt...