Zuurstof in aquarium, is dit te meten?

W

willy99

Guest
Ik schakel over van easy carbo naar co2 om wat meer variatie in mijn planten te krijgen en ik vind dat de vissen in een onbeplant aquarium (opkweekbakken) het beter doen dan de gezelschapsbak met planten en easy carbo. Ik heb mij een automatisch systeem aangeschaft welke blijkbaar zijn werk'doet, co2 niveau verbeterd.
Heb de uitstroom van de binnenfilter onder water geplaatst om co2 uitdrijving te voorkomen.
Maak mij nu wel ongerust of er nog voldoende zuurstof in het water zit. Hoe kan ik dat meten? Zit nu op een 15 co2, is dit allesbepalend, of zijn er nog factoren die meespelen en nogmaals indien ja' Hoe meet ik dat?
 
Gassen in water zijn moeilijk goed te meten, dus verwacht geen nauwkeurige resultaten tenzij je iets degelijks koopt.
Er zijn wel wat aquarium merken die hobby setjes hebben waar mee je zuurstof kan meten.
Maar heb de indruk dat je ervan uitgaat dat als je CO2 gaat toevoegen, er minder zuurstof in het water gaat zijn. Dit is niet het geval voor alle duidelijkheid.Meestal is het omgekeerde waar, je planten gaan door meer CO2 ook beter aan fotosynthese doen waardoor je dus meer zuurstof krijgt als ervoor.
 
Als het niet goed is, merk je snel genoeg, als ze onderste boven drijven.

Wat is dan belangrijker ,je co2,of het welzijn van je vissen?
Ik voeg op 2 bakken bio -co2 toe, op de rest ververs ik vaker het water.
Staan er allemaal fris en fruitig bij.
 
backplay zei:
Gassen in water zijn moeilijk goed te meten, dus verwacht geen nauwkeurige resultaten tenzij je iets degelijks koopt.
Er zijn wel wat aquarium merken die hobby setjes hebben waar mee je zuurstof kan meten.
Maar heb de indruk dat je ervan uitgaat dat als je CO2 gaat toevoegen, er minder zuurstof in het water gaat zijn. Dit is niet het geval voor alle duidelijkheid.Meestal is het omgekeerde waar, je planten gaan door meer CO2 ook beter aan fotosynthese doen waardoor je dus meer zuurstof krijgt als ervoor.
Hm, als je het zo bekijkt, inderdaad, positief.
Bedankt
 
Bertus zei:
Als het niet goed is, merk je snel genoeg, als ze onderste boven drijven.

Wat is dan belangrijker ,je co2,of het welzijn van je vissen?
Ik voeg op 2 bakken bio -co2 toe, op de rest ververs ik vaker het water.
Staan er allemaal fris en fruitig bij.
Belangrijk voor mij is gezonde vissen in een mooi beplant aquarium. Denk dat de vissen daar ook gelukkiger mee zijn.
En fruit kweek ik in mijn tuin, niet in mijn aquarium, er zitten ook geen kersebuikjes in....grapje....
 
willy99 zei:
Bertus zei:
Als het niet goed is, merk je snel genoeg, als ze onderste boven drijven.

Wat is dan belangrijker ,je co2,of het welzijn van je vissen?
Ik voeg op 2 bakken bio -co2 toe, op de rest ververs ik vaker het water.
Staan er allemaal fris en fruitig bij.
Belangrijk voor mij is gezonde vissen in een mooi beplant aquarium. Denk dat de vissen daar ook gelukkiger mee zijn.
En fruit kweek ik in mijn tuin, niet in mijn aquarium, er zitten ook geen kersebuikjes in....grapje....
:D
 
En hoe meer zuurstof er in het water zit hoe meer CO2 erbij kan.
Natuurlijk is er een bovengrens,

Ik meet door de CO2 langzaam op te voeren en als mijn indicator gelig groen ziet stop ik. Als ik nu nog tikkie verhoog zie ik vissen happen naar lucht. Dus dat doe ik niet, zie je dit wel dan tikkie terug.
Ook let ik op de spraybar van een 1500 ltr pu filter. Teveel omhoog of omlaag heeft invloed, met name voor de nacht en weer CO2 opstarten.

Naar mijn menig zijn de verkrijgbare testen voor de hobby iets te ruim in tolerantie, waardoor al snel verkeerde conclusies gemaakt worden.
 
backplay zei:
Gassen in water zijn moeilijk goed te meten, dus verwacht geen nauwkeurige resultaten tenzij je iets degelijks koopt.
Er zijn wel wat aquarium merken die hobby setjes hebben waar mee je zuurstof kan meten.
Maar heb de indruk dat je ervan uitgaat dat als je CO2 gaat toevoegen, er minder zuurstof in het water gaat zijn. Dit is niet het geval voor alle duidelijkheid.Meestal is het omgekeerde waar, je planten gaan door meer CO2 ook beter aan fotosynthese doen waardoor je dus meer zuurstof krijgt als ervoor.

Dit klinkt iets te geruststellend: veel fotosynthese wil inderdaad zeggen veel zuurstof, maar wanneer er 'belletjes' aan de planten hangen is die zuurstof niet opgelost in je water. Water kan een bepaalde hoeveelheid gas oplossen (bij een bepaalde temperatuur en luchtdruk) dus meer CO2 gaat op een bepaald moment echt wel de O2 verdrijven ( en omgekeerd door bv een luchtpompje).
Erger is dat bij veel CO2 en O2 in het water (en dit is afhankelijk van de vissoort) de vis wel traag blijft ademhalen maar door het teveel CO2 en te lage pH er in zijn bloed weinig zuurstof opgenomen wordt (google eens root-effect)Het bloed van de vis verzuurt (acidose) en de vis komt in de problemen en kan sterven . Vissen uit snelstromend water zijn in regel gevoeliger hieraan. Je kan dit soms herkennen aan erg rode kiewen.
Best is je vissen goed te observeren en bij twijfel gaan de vissen voor en draai je de CO2 wat lager.
 
Wanneer je belletjes krijgt aan je planten (er van uitgaande dat dit zuurstof is) is het zuurstof gewoon verzadigd. Dan doen je planten het heel goed want dat wil zeggen dat er al bijna 5 keer meer zuurstofgas in het water zit opgelost dan in gewoon water dat in evenwicht is met de lucht. In zo'n geval zou je met beluchten dus net een verlaging van het zuurstofgehalte bereiken, iets om rekening mee te houden.

Wat je zegt van die beide gassen gaat voor water niet zo goed op. Opgelost in water maakt een gas het namelijk naar zijn zin in de vloeibare fase en gedraagt het zich heel anders. Alles hangt er dan van af 'hoe graag' dat gas bij die temperatuur in de vloeibare fase zit en dat wordt bepaald door de dampdruk van dat gas en dat is een vaststaand gegeven voor een gas bij een bepaalde temperatuur. Ook de druk in het water is voor alle gassen gelijk, dus hebben ze in feite weinig invloed op elkaar zolang ze netjes in vloeibare toestand blijven. Wel gebeurt dat in de gasfase. Dus zie je een zuurstofbelletje ontstaan zullen hier ook andere gasmoleculen gaan inzitten. Oftewel: zuurstof zal eerder CO2 verdrijven dan omgekeerd, aangezien je pas CO2-bellen krijgt bij een concentratie die 5 tot 25x hoger ligt dan wat goed is. Nu is een aquarium maar een klein systeem en niet echt in staat om de open atmosfeer erboven dusdanig te gaan veranderen. Van zodra je te maken hebt met een afgesloten stukje gasfase, zoals in een omgekeerd bakje als difussor of een CO2-continutest heb je dus wel mogelijke problemen. Bij dat omgekeerde bakje moet je er gewoon aan denken dat je het af en toe omdraait (persoonlijk doe ik dat dan weer nooit, gewoon bellen hoger zetten als CO2-bemesting hoger moet kan namelijk ook om een bepaalde balans in het bakje in te stellen daar het ook de andere gassen verdrijft) en dat het oppervlakte van dit omgekeerde bakje in verhouding tot de wateroppervlakte van het aquarium eigenlijk helemaal niet van betekenis zijn. Voor die CO2-continu-test betekent dat dat deze voor een onderschatting kan zorgen. Veel zuurstofproductie betekent ook meer zuurstof in de gasfase van de continutest dan in de atmosfeer. Dus minder CO2 naast de in de test aanwezige lucht. Dan duidt ie dus lager aan dan in werkelijkheid.

De reden dat veel vissen hoge CO2-waarden aankunnen ligt inderdaad aan dat hogere zuurstofgehalte. Velen die dat ervaren schijnen daar tevreden over te zijn maar ik zou het persoonlijk altijd afraden. 60 ppm CO2 max.

Zuurstof kan je eigenlijk heel moeilijk meten. Van zodra je een staal hebt genomen om er reagentia bij te doen begint er al zuurstof op te lossen of te verdampen en zal je altijd rond de 8 ppm meten. Kortom, het is een heel gedoe.

Je aquarium observeren is eigenlijk ook een goede 'zuurstoftest'. Zie je zichtbare assimilatie? Dan zit je op zo'n 40 ppm. Zoniet zit je daaronder. Zie je niets verkeerd aan de ademhaling van je vissen? Dan zit er zeker voldoende zuurstofgas in het water opgelost (> 4ppm).
 
Terug
Bovenaan