Wat is er nieuw

Zuurstofbellen in aquariumwater

JeroenEcht

Member
Lid geworden
22 augustus 2020
Berichten
12
Leeftijd
27
Beste lezers,

Wellicht ten overvloede; ik heb sinds kort een enorm aantal zuurstofbellen in mijn bak circuleren.

Ik voeg alleen CO2 toe en die wordt mooi opgenomen, dit is het dus niet. Ik maak mij niet echt zorgen hierover omdat het waarschijnlijk een teken is dat de planten hun werk goed doen maar ik ben benieuwd of anderen dit ook waarnemen in de bak?

Ik hoor het graag!
 

Bijlagen

  • IMG_20220712_204409.jpg
    IMG_20220712_204409.jpg
    307.2 KB · Weergaven: 60
Als het circuleert dan denk ik toch aan niet opgeloste co2.
 
Ik ben er vrij zeker van dat het geen CO2 is, deze heeft vorige week anderhalve dag dicht gestaan wegens een lege fles. Ook toen bleven de bellen onverminderd zichtbaar.
 
Komen er ook bubbels uit je filteruitlaat, of is de stroming daarvan "clean"?
 
Ze komen ook uit de uitlaat, deze stijgen weliswaar meteen naar het oppervlak omdat ik een spraybar hoog in de bak heb zitten.
 
Ze komen ook uit de uitlaat, deze stijgen weliswaar meteen naar het oppervlak omdat ik een spraybar hoog in de bak heb zitten.
Die spraybar zorgt ervoor dat er kleine belletjes in je water terecht komen. Ding onder de oppervlakte plaatsen en je probleem is over.
 
Ik denk niet dat er een probleem is. Een spraybar kan kleine belletjes maken, maar zolang dit niet te veel stroming aan de waterspiegel oplevert dan is dit geen probleem.
Vooral je planten kunnen veel zuurstof produceren.
Als het goed is, dan zie je de kleine zuurstof belletjes op het oppervlak van de blaadjes zitten. Deze belletje "ontsnappen" uiteindelijk, en stijgen rechtstreeks op naar het wateroppervlak.
Schud maar eens voorzichtig aan een plantje, dan kan je een wolk van kleine zuurstofbelletjes zien opstijgen. Zie je echter een regelmatige bellenbaan van een plant of blad ontsnappen, dan lekken er suikers weg uit de plant. In dit geval is er een onbalans in de Gouden Driehoek: CO2 - Licht - Voedingsstoffen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tig
je planten zijn gewoon aan het assimileren
Misschien een goede test voor de topicstarter om de bak in te kijken als de verlichting al een tijd uit geweest is, liefst in de ochtend. Bellen weg? Duidelijk verhaal. Nog steeds een bubbelbad? --> tijd om naar andere dingen te kijken.
 
Bedankt voor de berichten. Ik zal morgenochtend kijk of er een verminderde hoeveelheid bellen is.

Voor nu een fijne avond!
 
Ze komen ook uit de uitlaat, deze stijgen weliswaar meteen naar het oppervlak omdat ik een spraybar hoog in de bak heb zitten.
Als ze uit de uitlaat komen dan zou het toch onopgeloste co2 moeten zijn denk ik. Als planten assimileren dan zie je ook veel belletjes aan de bladeren maar dat zal dan s morgens niet het geval zijn zover ik weet maar pas als het water verzadigd is met zuurstof.
 
Ze komen ook uit de uitlaat, deze stijgen weliswaar meteen naar het oppervlak omdat ik een spraybar hoog in de bak heb zitten.
Wat is hoog en zit hij wel of niet onder het oppervlak want als hij eronder zit dan zou een spraybar volgens mij niet voor belletjes kunnen zorgen. Wel kun je soms onopgeloste co2 via de spraybar in de bak krijgen en dat zie ik ook ma na het toevoegen van de co2 zijn die belletjes heel snel weg.
 
Volgens mij is er geen enkel probleem maar een heel normaal proces. De planten doen fotosynthese.
Gebeurt bij veel licht en CO2. De planten nemen co2 op en geven zuurstof af. Wat teveel is is dan in vorm van die bellen.
Het licht moet al een tijdje aanstaan dan.

Ik zie dat hier ook, vooral in mijn grote bak. Kan het zelfs nog voor de middag zien, sinds het vele licht erop staat en de CO2 de hele dag draaid.
Als het licht tegen 21:30 minder wordt worden den bellen ook minder.
In de andere ook, maar iets minder.
 
Het is zoals Tig hierboven omschrijft.
Niet eerder gehad, waarschijnlijk sinds kort een juiste afstelling CO2-licht bereikt dan.

Bedankt!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan