Wat is er nieuw

Zuurstofwater 6% apotheek

Birger

Member
Lid geworden
3 december 2025
Leeftijd
45
Dag aquariumliefhebbers

De wederhelft is apotheek waardoor ik heel makkelijk aan (zelfgemaakt) zuurstofwater 6% geraak (ik heb een oxydator met katalysatoren).
Ik vermoed dat dit evengoed bruikbaar is als de te kopen producten online ?

Dank alvast

Ja zover ik weet is dat bruikbaar maar heb zelf altijd de 3% gebruikt. Wacht even de reacties van anderen af.

Ik kreeg door oxydator A met 2 katalysatoren en oplossing 6% voor bak 200-400 liter (heb 325 liter met externe filter meegerekend) voor 20 dagen goed is 540 mg O2 per dag.

Ik kan mij heugen, maar neem 't met een korreltje zout, de 6% gebruikt te hebben - zij het kortstondig. Ik heb aan die hele oxydator weinig verschil gemerkt destijds, maar goed, toen moest ik de hele hobby nog leren dus ik zal ook niet uitsluiten dat 't aan mij lag :DD

Dat sochting spul (waterstof peroxide) is in 3, 6, 12% te verkrijgen.
De sterkte en de hoeveelheid catalysatoren bepalen hoeveel zuurstof er wordt afgegeven.

Sochting heeft verschillende maten oxydatoren voor verschillende bakgrotes. Als je voorgeschreven oxydator met de voorgeschreven sterkte gebruikt, dan zou er in theorie geen gevaar zijn, als de hele oxydator in een keer leeg zou lopen in het aquarium. Als de dop losschiet bijvoorbeeld.
Maar je kunt de zuurstof hoeveelheid afstemmen door een sterkere oplossing te gebruiken.
Zo kun je met een D dezelfde hoeveelheid afgeven als een A.

Dat sochting spul (waterstof peroxide) is in 3, 6, 12% te verkrijgen.
De sterkte en de hoeveelheid catalysatoren bepalen hoeveel zuurstof er wordt afgegeven.

Sochting heeft verschillende maten oxydatoren voor verschillende bakgrotes. Als je voorgeschreven oxydator met de voorgeschreven sterkte gebruikt, dan zou er in theorie geen gevaar zijn, als de hele oxydator in een keer leeg zou lopen in het aquarium. Als de dop losschiet bijvoorbeeld.
Maar je kunt de zuurstof hoeveelheid afstemmen door een sterkere oplossing te gebruiken.
Zo kun je met een D dezelfde hoeveelheid afgeven als een A.
Maar stel dat er 3% in hoort maar je gebruikt de 6 of 12. Kan dat dan kwaad?

Maar stel dat er 3% in hoort maar je gebruikt de 6 of 12. Kan dat dan kwaad
Ik zie volgende info :

Werkingsduur: Zodra de acrylglashouder leeg is of geen belletjes meer geproduceerd worden. Uit de tabel in de handleiding is te lezen hoelang het mee gaat . Daarna dient de de Oxydator opnieuw gevuld te worden met de Söchting Oxydator 6% vloeistof. (niet meegeleverd).

Handleiding : https://www.oxydator.de/images/soechting/pdf-anleitungen/A-anleitung-druck-800-1.pdf

Daar spreekt men van 6 of 12% bij deze oxydator.

Vandaar dat ik me afvroeg of 6% door apotheker (wederhelft) gemaakt mag i.p.v. die bepaalde soort merkflessen te kopen.

Ik heb wat gelezen nog en de 12% geeft meer zuurstof af dan bv de 6%,
Is het niet zo dat met een bepaald zuurstofpercentage in het water de oxidator minder of geen zuurstof meer afgeeft? Of gaat dat 24/7 door ongeacht het percentage zuurstof in het water?

reactie voor afgifte van zuurstof door de oxydator zal wel doorgaan maar op een gegeven moment zal het minder goed oplossen in het water (Verzadigt) en gaat dat gewoon verder uit het water.

Ik heb die grote kogel oxidator van sochting met 12%. Werkt denk ik goed. Zie geen nadeel gebruik het al 2 jaar

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan