Zwaarddrager zwanger???


ashleypenasse

New member
Lid geworden
25 januari 2023
Berichten
2
Leeftijd
19
Hoi, ik heb even een vraagje.
Ik heb onlangs 4 zwaarddragers gekocht. 2 mannetjes,2 vrouwtjes, bij 1 van de mannetjes is de aartsvin (of hoe het ook mag heten) gebogen. Daarbij verbergt 1 van de vrouwtjes haar de laatste tijd tussen de planten. Nu is mijn vraag dus : is ze zwanger, ja of nee, en zo ja hoe lang ongeveer?
Dankje!
 

Bijlagen

  • IMG20230125200139.jpg
    IMG20230125200139.jpg
    142.7 KB · Weergaven: 68
  • IMG20230125200131.jpg
    IMG20230125200131.jpg
    187.5 KB · Weergaven: 56
Ze oogt niet echt dik maar het is sowieso lastig te zeggen of ze zwanger zijn . Als je genoeg beplanting in je aquarium hebt overleven er altijd wel een paar
 
Ik zou haar lekker in de bak laten gaan en niet in zo n bakje doen want dat geeft stress. Hoelang het nog duurt is eigenlijk niet te zeggen maar echt op ploffen staat deze dame niet volgens mij.
 
ik heb het nog n iet ondervonden, maar een kweker vertelde mij dat zwaarddragerjong juist naar de bodem duikt, niet naar het oppervlak
Dat klopt, de eerste dag(en) zitten ze goed verborgen tussen het groen op de bodem, als ze honger beginnen te krijgen verhuizen ze naar boven.
Ze hebben dus goede verstopplaatsen onderin én bovenin nodig.
 
ik heb het nog n iet ondervonden, maar een kweker vertelde mij dat zwaarddragerjong juist naar de bodem duikt, niet naar het oppervlak
Dat geldt voor het merendeel aan levendbarende tandkarpers dat de jongen bij de geboorte in eerste instantie naar de bodem gaan. Om daarna snel even naar boven te gaan om hun zwemblaas te vullen met lucht. En dan duiken ze weer naar de bodem. Om later wat hoger te gaan zitten in de bak.

Of ze zwanger is? Ze ziet er wel dragend uit doch niet echt goed dik te noemen. Dat duurt dan nog wel even eer er wat geboren wordt.
 

Terug
Bovenaan