Wat is er nieuw

Zwaardplant met krullend blad

• Onderwerp starter Onderwerp starter Henko
  • Startdatum Startdatum
H

Henko

Guest
Ik heb het idee dat mijn zwaardplant er anders uit hoort te zien.
Naar mijn idee horen de bladeren strak te zijn.
Ook groeit hij niet zo snel.
Bij de echte waterplanten is de groei er ook een beetje uit.

Bodem = filterzand met kleibolletjes
elke week ververs is 30% van het water 10% kraan / 20% regenwater.

PH 6,5
KH 3
PO4 2,5
NO3 25

Ik voeg elke week 20 ml spoorelement van aquabemesting toe.
CO2 staat op 50 bellen 11:00 - 21:00
Hoofdverlichting 12:00 - 22:00

Iemand een idee wat er mis is en wat te doen?

744351henko_0_82_img_0196.jpg

Met de waterwaarden lijkt weinig mis en ik neem aan dat je voldoende sporen toevoegt. Ook gebruik je al kleibollen bij de wortels.
Ik moet zeggen dat hier de bladeren ook wat strakker ogen, maar hoe dit bij jou kan is me een raadsel dus.
Ik heb diverse Zwaardplanten en heb dit zelf nog niet eerder hier opgemerkt. Heb je voldoende stroming zodat de voeding wel overal kan komen??

Kleibolletje alleen doet niets, moet wel lateriet inzitten.

De kant en klare bevatten denk ik wel nodige stoffen en als je ze zelf maakt kun je eventueel wat plantenvoeding toevoegen. Op de site van aquariumbemesting.nl staat wel wat er in de mix zit.

Ik weet niet of het voor alle planten geldt, maar mijn Ludwigia glandulosa krijgt krullende bladeren als ik ze niet voldoende in de stroming zet... Dus dat zou je eens kunnen proberen.

Iets anders wat ik me afvraag, zou je lage KH er ook mee te maken kunnen hebben?
Ik heb wel eens gelezen dat een lage KH het opnemen van voedingstoffen bemoeilijkt...
Er zijn vast wel mensen die weten hoe dit zit?

Coos,
Ik heb juist de wetenschap dat een te hoge kh de opname bemoeilijkt. Een te lage is mij niet bekend.
met regelmaat zie je hier leden met problemen en een vrij hoge kh namelijk.

Mm, vreemd, maar dan zal ik me wel vergist hebben. :sorry:

Ik ben dit tegen gekomen.
Zou dat iets kunnen zijn

CALCIUMGEBREK

Licht gebrek: Nieuwe bladeren zijn kleiner en verdraaid, er wordt minder bladweefsel aangemaakt, terwijl de nerven van de bladeren behouden blijven. Hierdoor krijgen de bladeren een gewelfd uiterlijk.
Middelmatig gebrek: Sterk gekromde en gedraaide bladeren en een zwakke groei. Nieuw gegroeide bladeren met witte strepen of randen. Wortels zijn vervormd en verdraaid, waarbij wortelpunten kunnen afsterven.
Zwaar gebrek: Nieuwe groei bijna geheel wit, bladeren klein en vervormd. Groei- en wortelpunten sterven af.

Voordat er in allemaal gebreken wordt gedacht, kan het niet gewoon een kweekvorm zijn van de Echinodorus? Lijkt namelijk sprekend op de Echinodorus martii.

Hier nog een foto van de plant zo als hij er een jaar geleden bij stond. (rechts achterin)
Hier is te zien dat de bladeren toch echt wel strak zijn.

En dan is het zo dat er bladeren zijn die met de onderkant naar boven staan.
Kan volgens mij niet goed zijn.

621636henko_0_82_p1090385.jpg

Ja dat is duidelijk op de foto dus. Of het calciumgebrek is durf ik niet te zeggen want ik heb dat zelf nog nooit gehad hier.

Calciumgebrek is het naar mijn mening niet. Planten hebben geen grootte hoeveelheden calcium nodig en bij een kh van 3 zou dat genoeg in het water moeten zitten. Bij calciumgebrek had je ook een duidelijkere verkleuring van de bladeren gezien.
Ik vind op die onderste foto de bladeren toch echt niet recht hoor, zijn daar ook al redelijk 'gewelfd' om het zo te noemen. Het valt wat minder op omdat er veel andere planten voorstaan. Ik blijf er dus bij dat het hier om de martii gaat, of in ieder geval om een kweekvorm

Wat de kh betreft heb je gelijk maar op de laatste foto zie ik die kronkeling niet zo erg als op de eerste foto.

Wanneer heb je voor het laatst een kleibolletje erbij gestoken?

ok, nog een foto gevonden 2014 toen ik hem geplant heb.
Keibolletjes heb een maand geleden nog bijgestoken.
Deze heb ik zelf gemaakt van de mix van aquabemesting, en heb verder niets aan de mix toe gevoegd.

Iets anders wat me ook niet aan staat is dat de rest van de planten ook bijna niet groeit.

256754hennko_0_82_p1090368_2.jpg

Klopt,maar wel de emerse vorm.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan