Zwaardragers kweken?

  • Onderwerp starter Jeroen vergeer
  • Startdatum

J

Jeroen vergeer

Guest
Ik wil graag weten hoe ik dit het beste aan kan lakken
 
Zo dat er alleen maar gezonden vissen bij komen
 
Het meeste werk zullen zij volautomatisch voor jou doen. ;)

De eerste vraag die je jezelf kunt stellen is: wat doe ik als het kweken lukt en er straks 50 zwaarddragers in mijn bakje zwemmen. Het gaat al gauw harder dan je wilt. Hoe groot is je bak?

Verder is er niet veel wat je fout kunt doen. Graad of 24 is ongeveer optimaal geloof ik, al zullen ze bij meer of minder ook kweken. Van belang is dat je voldoende open zwemruimte hebt zodat het mannetje goed kan pronken en achter de vrouwtjes aan kan racen.

Verder: meerdere vrouwtjes hebben per man is aan te raden, het ideale scenario is één man in de bak (meerdere kan wel maar geeft onrust) en.... als je het echt pro wilt aanpakken, kun je een beetje vooruitdenken om in de toekomst de bloedlijnen fris te houden. Bijvoorbeeld vissen uitwisselen met andere bakken/mensen, broertjes en zusjes gescheiden houden, enkel kweken met mooie dieren. Zulke dingen. :)
 
In de regel heb je heel snel teveel en dan moet je ze wel zien kwijt te raken. Dat is de reden dat ik ze heb weggedaan destijds.
 
mijn bak is 50cm lang en de diepte weet ik niet hoogte iets van 50 kan dat?

of moet ik dan een grotere kopen?
 
Je bak is te klein voor deze vissen.

Het kweken is niet veel meer dan 1 man en meerdere vrouwen bij elkaar zetten en wachten.
Je bak raakt vanzelf overbevolkt
 
waarom is mijn 50cm breed en hiepte weet ik niet 50 cm hoog te klein voor deze vissen, Een vissenkenner (een vriend van mij heeft dezelfde soort bak al ik van plan ben om te kopen en 1 man en 2 vrouwtjes (wat ik vanplan ben om ook te doen) Dus mag ik daar uitleg over
 
Zwaarddragers zijn middelgrote vissen en vrij actief. Zeker de mannetjes, die kunnen goed een grotere bak (liefst 1.20+) gebruiken. Als je wel eens een mannetje bliksemsnel door het water hebt zien zigzaggen in zijn "dans" voor de vrouwtjes, snap je wat ik bedoel.

Dus ik begrijp dat je graag baby's wilt. En niemand houdt je tegen als je het wilt proberen in een bak van 50 cm. Maar die bak raakt al gauw vol. En de vissen zelf hebben daarin niet de beste omstandigheden.

Een betere keus, qua grootte, zijn de (nauw verwante) platy's. Maar die planten zich misschien nog wel sneller voort dan zwaarddragers. 🙃 Wat ga je met de baby's doen.
 
Beetje hetzelfde als jou in 6 vierkante meter opsluiten de rest van je leven ;)

5x heen en 5x terug is niet zo’n heel leuk leven voor zo‘n actieve vis als een zwaarddrager.
Dus of je trekt lekker je eigen plan, en stopt die beesten in een klein rot bakkie.
Of koop andere vissen die wel kunnen, of koop een andere bak.
 
oke, oke,
Ben aan het overwegen om een grotere bak te kopen dan gepland.

Heb nu een aquarium van 32 hoogte - 25 diepte - 40 breed.
Hier zitten nu 5 cardinalen - en 3 baby zwaarddragers (die even groot zijn als de cardinalen!!!!!!). Zwaarddragers baby's gekregen van een vriend.

En ben aan het kijken en info er over aan het verzamelen.
 
waarom is mijn 50cm breed en hiepte weet ik niet 50 cm hoog te klein voor deze vissen, Een vissenkenner (een vriend van mij heeft dezelfde soort bak al ik van plan ben om te kopen en 1 man en 2 vrouwtjes (wat ik vanplan ben om ook te doen) Dus mag ik daar uitleg over
Verschil tussen een broodfokker (te kleine bakken) of een liefhebbende hobbykweker noem ik dat
 
Als je echt wil gaan kweken heb je verschillende bakken nodig.
Zodat je zowel de volwassen mannen als de volwassen vrouwen afzonderlijk kan zetten, je de schillende legsels afzonderlijk kan zetten en je daarin ook nog eens man en vrouw afzonderlijk kan zetten (eens het verschil zichtbaar is)
Kost je dus wel enkele aquaria en wat ruimte. Om nog niet te spreken van tijd en wat geld.

Dus zwaartdragers houden en ze maar wat laten doen is helemaal niet hetzelfde als zwaartdragers kweken.
 
Als je echt wil gaan kweken heb je verschillende bakken nodig.
Zodat je zowel de volwassen mannen als de volwassen vrouwen afzonderlijk kan zetten, je de schillende legsels afzonderlijk kan zetten en je daarin ook nog eens man en vrouw afzonderlijk kan zetten (eens het verschil zichtbaar is)
Kost je dus wel enkele aquaria en wat ruimte. Om nog niet te spreken van tijd en wat geld.

Dus zwaartdragers houden en ze maar wat laten doen is helemaal niet hetzelfde als zwaartdragers kweken.
oke oke heeft elk aquarium dan een luchtpomp en warmtepomp nodig?
 
Een luchtpomp is eigenlijk nooit nodig maar wel een goed filter en dus een ingedraaide bak.
 
Als je echt wil gaan kweken heb je verschillende bakken nodig.
Zodat je zowel de volwassen mannen als de volwassen vrouwen afzonderlijk kan zetten, je de schillende legsels afzonderlijk kan zetten en je daarin ook nog eens man en vrouw afzonderlijk kan zetten (eens het verschil zichtbaar is)
Kost je dus wel enkele aquaria en wat ruimte. Om nog niet te spreken van tijd en wat geld.

Dus zwaartdragers houden en ze maar wat laten doen is helemaal niet hetzelfde als zwaartdragers kweken.
Hoe bevruchten ze elkaar het snelst moet ik dan bijv. beetje water uit de bak halen en er dan koud of warm water in doen of maakt dat niks uit?
 
Hoe bevruchten ze elkaar het snelst moet ik dan bijv. beetje water uit de bak halen en er dan koud of warm water in doen of maakt dat niks uit?
Dit is echt niet wat je wil (niet zou moeten willen). Voordat je het weet heb je bij wijze van spreken meer vis in je bak dan water.

Als eens nagedacht waar je met de jonkies heen gaat zodra ze mooi aan het uitgroeien zijn? Heel veel LFS nemen niets van particulieren aan en de aantallen waarin ze geboren worden raak je via marktplaats aan de straatstenen niet kwijt vrees ik.

Maar nee, bij mijn weten hoef je niets speciaals te doen om zich te laten vermenigvuldigen. Ze jongen sowieso als konijnen ;)
Wel zorgen voor goede voeding maar daar zullen de kenners hier je wel meer over kunnen vertellen.
 
Hoe bevruchten ze elkaar het snelst moet ik dan bijv. beetje water uit de bak halen en er dan koud of warm water in doen of maakt dat niks uit?
Man+ vrouw = Kleintjes
Wil je gezonde, grote, kleintjes dan geef je de ouders stevig kwalitatief voer met goed veel eiwitten maar ook een goede hoeveelheid groenvoer (spirulina granulaat bvb)
Dit, samen met proper water (chemisch gezien dan, kleur of zweefvuil maakt weinig verschil in waterkwaliteit) zorgt voor gezonde worpen.
Aan jou dan om die jongen al even gezond op te kweken.
Het zal een mooie leerschool zijn om te leren omgaan met jonge vissen.
Maar zoals alle school zal ze geld kosten, niet opbrengen (op korte termijn toch niet)
 
bedankt voor alle tips,
kan ik beter een kweek netje nemen of kweek bakje of een apart kweekaquarium kopen voor de baby zwaarddragertjes
 
Die kleine bakjes is niks met niks dus die zou ik niet kopen. Om ze te laten opgroeien kun je beter een fatsoenlijke bak voor ze kopen.
 
Hoi Jeroen,
Het valt me op dat er al meermaals is gevraagd wat je met al die baby's gaat doen, en dat je daar steeds niet op reageert.
Weet je zelf al wat je met ze zou doen, of waar je met ze terecht kunt? Heb je er zelf al over nagedacht?
 
Hoi Jeroen,
Het valt me op dat er al meermaals is gevraagd wat je met al die baby's gaat doen, en dat je daar steeds niet op reageert.
Weet je zelf al wat je met ze zou doen, of waar je met ze terecht kunt? Heb je er zelf al over nagedacht?
Ik denk een erg belangrijke vraag want je moet de jongen niet alleen kunnen laten opgroeien maar vaak is het slijten nog lastiger. Soms kun je ze kwijt via bv Marktplaats maar ja dat levert dus helemaal niks op vaak en dan kun je je ook de vraag stellen is het zinvol om met deze vissen te gaan kweken?
Vissen opkweken kost altijd tijd en ook geld en dan zal er netto weinig van de opbrengst overblijven.
Visjes kweken lijkt erg leuk maar er zitten ook haken en ogen aan.
Ik heb ooit kweek gehad van de Multi s en vond het heel leuk. Kostte me best veel tijd en toen stond ik voor het dilemma dat ik ze niet kwijt raakte en op zo n moment ga je wel even nadenken maar ja dan zit je al wel met de jonge vissen in de maag.
Al met al zou ik zeggen denk goed na voor je deze vissen wil gaan kweken.
 
bedankt voor alle tips,
kan ik beter een kweek netje nemen of kweek bakje of een apart kweekaquarium kopen voor de baby zwaarddragertjes
afzonderlijke kweekbakken zijn een must maar dat hoeven zeker geen aquaria te zijn.
Bakjes van minimaal 60 liter, groter is beter.
Daar doe je iets in die voor waterbeweging zorgt (een bruissteen is voldoende, dat hoeft geen filter te zijn) en een verwarming.
Enkele waterplanten als beschutting (zoals javamos, waterpest, cabomba, ...), volledig vers water en tot slot een hoog zwanger vrouwtje.
Die laat je bevallen en zet je nadien terug afzonderlijk.
De jongen kunnen dan terplaatse blijven gedurende de eerste weken. Elke dag minimaal 50% verversen.
 
Hoi Jeroen,
Het valt me op dat er al meermaals is gevraagd wat je met al die baby's gaat doen, en dat je daar steeds niet op reageert.
Weet je zelf al wat je met ze zou doen, of waar je met ze terecht kunt? Heb je er zelf al over nagedacht?
Iedereen bedankt voor alle tips.
Ik weet nog niet precies wat ik met die bay's ga doen. maar daar heb ik nog wel even de tijd voor.

zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten?
 
Ik zou daar dan toch wel eerst over nadenken Jeroen want als ze er eenmaal zijn moet je wel weten waar je ermee heen wil of heen kan. Zou een beetje sneu zijn als je straks met al dat jonge grut blijft zitten.
 
Ja, ook ik zou je willen aandringen om er nog goed over na te denken vòòr je eraan begint.
Besef je dat zwaardragervrouwtjes van één enkele paarbeurt het hom tot wel een jaar kunnen opslaan om meerdere keren zwanger van te worden, en dat ze wel tot 70 jongen jongen per keer kunnen baren.
Zwaardragers hebben veel zwemruimte nodig, dus dan heb je meerdere grote bakken (80cm) nodig. Als je je dan in ene realiseert dat je de jongen aan de straatstenen niet kwijtraakt en je besluit om de mannetjes en de vrouwtjes te scheiden om de schade wat in te perken, moet je de bakken zodanig inrichten dat er zo min mogelijk onderlinge agressie is. Je moet dan de vrouwtjes constant in de gaten houden omdat sommigen bij gebrek aan mannetjes in een heel korte tijd in functionele mannetjes kunnen veranderen, en je dan weer met de gebakken peren zit.
Zou je dus toch echt adviseren om er op voorhand goed over nadenken.
 
Je moet dan de vrouwtjes constant in de gaten houden omdat sommigen bij gebrek aan mannetjes in een heel korte tijd in functionele mannetjes kunnen veranderen, en je dan weer met de gebakken peren zit.
Ik heb, ik dacht van @stanovic begrepen dat dit niet klopt en dat het in een dergelijk geval gaat om late mannetjes.
 
Misschien heb ik het dan verkeerd begrepen, maar ik meende dat sommige vrouwtjes de aanleg hebben om mannetjes te worden. Hoe dan ook, de kans dat je denkt vrouwtjes te hebben die alsnog mannetjes blijken te zijn is heel reëel, met hetzelfde gevolg.
 
ik heb ook ergens gelezen dat het mannetje de 2 vrouwtjes terwijl ze zwanger zijn ze achter na kunnen zitten.
Is dit er??????????????????

ik moet nog ff kijken wat ik met de baby's ga doen
 
Of maak er een lekkere paella van...
 
ik heb ook ergens gelezen dat het mannetje de 2 vrouwtjes terwijl ze zwanger zijn ze achter na kunnen zitten.
Is dit er??????????????????

ik moet nog ff kijken wat ik met de baby's ga doen
De mannen denken net als Guppen en andere levendbarenden vaak aan voortplanten en dat een vrouwtje jongen draagt zal ze denk ik niet veel uitmaken.
 
Dan is dan ook een rede om een ruime bak met goede indeling te hebben, zodat ze de gelegenheid hebben om elkaar te ontwijken en hun rust te vinden. Anders is het net alsof je als vrouw op straat continu wordt lastig gevallen (zachtjes uitgedrukt) door mannen, behalve dan dat je die straat nooit kunt verlaten.
 
Ik heb, ik dacht van @stanovic begrepen dat dit niet klopt en dat het in een dergelijk geval gaat om late mannetjes.

Misschien heb ik het dan verkeerd begrepen, maar ik meende dat sommige vrouwtjes de aanleg hebben om mannetjes te worden. Hoe dan ook, de kans dat je denkt vrouwtjes te hebben die alsnog mannetjes blijken te zijn is heel reëel, met hetzelfde gevolg.
Nou, in dit geval heeft NicoleE het verkeerd begrepen. Maakt niet uit hoor. Ik heb altijd bestreden dat een geslachtsverandering niet mogelijk zou zijn. Aangezien er iemand mij hier ooit zei dat geslachtsverandering tot het verhaal der fabelen behoorde. En dat diegene daar nogal heftig op reageerde en meende dat hij het wel wist dat het niet kon. Met een loze opmerking van hem dat als het pas in een wetenschappelijk blad heeft gestaan dat het dan pas bewezen was. Ook hypotheses worden in wetenschappelijke bladen gepubliceerd. En hypotheses verwijzen niet naar bewijzen doch naar veronderstellingen die eventueel kunnen worden onderbouwd. Maar dat is totaal iets anders dan een bewijs leveren. En als diegene nou echt de moeite had gedaan om mijn uitspraken hieromtrent te kunnen weerleggen middels een concrete benadering, dan zou ik mijn uitspraken terug hebben genomen. Maar dit is wetenschappelijk al onderzocht in de jaren '80 en wetenschappelijk aangetoond. Heb toen besloten om er niet meer verder op te reageren. Pas later bij een vergelijkbaar onderwerp, heb ik weer mijn reactie erop gegeven. Waarbij ik heb gesteld, dat afhankelijk van wat voor een allelencombinatie een zwaarddragervrouwtje heeft, de mogelijkheid bestaat om van geslacht te kunnen veranderen en dat ze dan functionele mannen zullen zijn. Dit is ook diegene die maar bleef stellen dat als een volwassen zwaarddrager exemplaar pas de mannelijke kenmerken lat zien, dat het ten allen tijde een late man is. Een late man heeft overigens nimmer een zwangerschapsvlek.
Zwaarddragervrouwen met de allelencombinatie (genotype) AA, betreffen vrouwen die altijd vrouw blijven. Vrouwen met de allelencombinatie Aa zijn vrouwen met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtsklieren. Deze vrouwen kunnen veranderen in functionele mannen. En 't klopt idd dat als er een geslachtsratio in de groep bestaat waarbij vrouwen de meerderheid vormen, dat een Aa vrouw tot man kan ontwikkelen. Doch er kunnen ook andere triggers zijn die tot de transformatie kunnen komen. Dit soort vrouwen hebben net zoals normale zwaarddragervrouwen hun zwangerschapsvlek. Die blijft dan behouden na de transformatie. Maar kunnen zelf daarna geen jongen meer krijgen. De zwangerschapsvlek op zich is ook niets meer en niets minder dan een stukje transparante huid.
Beide soort vrouwen zijn van het XX geslachtschromosomencombinatie. Zoals een man bestaat uit de XY combinatie. Doch bestaan er XX-mannen. Doch in dat geval hun een aa allelencombinatie. XX-mannen komen ook voor in andere dierlijke levensvormen voor. Doch komen XX-mannen minder voor t.o.v. XY-mannen.
Dan het verhaal over oudere zwaarddragervrouwen die mannelijke kenmerken krijgen; dan komt door een hormonale verandering de MSX-genen in actie. De MSX-genen zijn verantwoordelijk voor de morfologische veranderingen in het vinnenstelsel. Dit soort oudere vrouwen blijven vrouwen.
De zg. pseudo-zwangerschapsvlek bij zowel zwaarddragers als platy's, is een donkere vlek die doorgaans halfwas mannen kunnen ontwikkelen op de plek waar een vrouw haar zwangerschapsvlek heeft. Eenmaal zo'n pseudo-zwangerschapsvlek ontwikkeld, zal het ook nooit meer verdwijnen. Doch zo'n pseudo-zwangerschapsvlek komt in de regel veel vaker voor bij een platyman t.o.v. een zwaarddragerman. Wat ik eerder stelde over een late man dat die nimmer een zwangerschapsvlek vertoond is omdat een een mannen dat in eerste ook nooit hebben. Het is een vrouwelijke kenmerk. En nogmaals, zelfs een pseudo-zwangerschapsvlek treed bij een man op als die hooguit halfwas is. En dus niet bij een late man voorkomt. Om alle "maartjes" maar direct aan de kant te schuiven.
Dan even terug te komen op de geslachtsratio waarbij vrouwen de meerderheid vormen binnen een groep; dan kunnen bij jonge zwaarddragers vroege mannen ontstaan. Dat betreffen veelal kleine zwaarddragers die dan de mannelijke kenmerken ontwikkelen. Dit soort mannen blijven vrij klein. Moeder Natuur heeft er voor gezorgd dat dit ook een mogelijkheid biedt om de soort voort te kunnen laten bestaan. Zoals bij elke organisme de node heerst om te kunnen blijven bestaan, geldt dat ook bij zwaarddragers. Doch vroege mannen kunnen ook ontstaan als de zwemruimte beperkt is (drukke bak qua bezetting of inrichting) en als de temperatuur continue vrij hoog is.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan