Zwanger of buikwaterzucht?


V

Vissertje82

Guest
Goedendag!
Heb je er weer 1 die zich afvraagt of ze ziek zijn of zwanger zijn!?

Alhoewel ik vermoed dat het een zwangerschap is...maar het duurt nou toch al zo lang.. ik begin haast te twijfelen en dacht ik ga het gewoon eens vragen.

Gaat om een dalmatier vis.
Heb haar in een aparte bak gedaan met plantjes. Want het lijkt alsof ze elk moment uit elkaar knalt(zie foto)
Ze is zeker al meer dan een maand zo en ze word alleen maar dikker.
Haar schubben staan niet open.. haar onderbuik is niet rond maar meer vierkant achtig. Ook haar achterste word steeds witter...

Wat denken jullie? Wat kan ik het beste nu doen? Ze zit in een groot bakkie en heeft genoeg ruimte. Is dit genoeg?

Met vriendelijke groeten,
Mevr.Visser
20171211_105453.jpg
20171211_110755.jpg
20171211_105515.jpg
20171211_111139.jpg
 
Zo 'vierkant' als die is vermoed ik hoogzwanger. Ik zie ook geen uitstaande schubben volgens mij?
 
Zo 'vierkant' als die is vermoed ik hoogzwanger. Ik zie ook geen uitstaande schubben volgens mij?

Hoi dankje! Nee totaal geen uitstaande schubben. Gelukkig!

Doe ik er goed aan om haar in die bak te laten en voor hoelang kan ze daarin?? Ivm stress e.d
 
Ik zou even wat andere reactie afwachten en als het eenduidig zwanger is zou ik haar terug zetten in de bak waar ze uit komt.
 
Ik zou even wat andere reactie afwachten en als het eenduidig zwanger is zou ik haar terug zetten in de bak waar ze uit komt.

Oke ga ik doen. Moet wel zeggen er zit nog 1 vrouwtje dalmatier in en 2 mannetjes en die laten hun niet met rust. Vandaar dat ik haar apart heb gezet voor de zekerheid.
 
Oke ga ik doen. Moet wel zeggen er zit nog 1 vrouwtje dalmatier in en 2 mannetjes en die laten hun niet met rust. Vandaar dat ik haar apart heb gezet voor de zekerheid.
Hoe is het gedrag van dit visje? Sinds wanneer blijven de anderen haar lastig vallen en hoe groot is de bak waar ze normaal inzit?
 
Hoe is het gedrag van dit visje? Sinds wanneer blijven de anderen haar lastig vallen en hoe groot is de bak waar ze normaal inzit?

De bak waar ze normaal in zit is 60liter.
En die mannetjes laten hun nooit met rust. Contenu erachteraan en dat is sinds ik ze heb. 5 maanden sowieso non stop. Ze blijven proberen om te paren. En die andere 2 mannetjes waarschuwen elkaar.gaan die vinnen rechtop en jaagt ie de 1 weg. En dan gaan ze vervolgens weer achter t vrouwtje aan. Ook zitten ze contenu aan haar achterste. Het vrouwtje is gewoon levindig en doet zoals een vis hoort te doen. Eet ook gewoon nog goed.
20171211_112714.jpg
 
Ik ben bang dat je aquarium veel te klein is voor deze vissen. Ik meen dat ze minimaal een aquarium van 80 cm of zelfs 1 meter nodig hebben.
Normaal wordt ook gezegd 1 man en 2-3 vrouwen als verhouding tussen de dieren.

Dit verklaart volgens mij ook allemaal het vervelende gedrag dat je in je bak ziet.
 
Ik ben bang dat je aquarium veel te klein is voor deze vissen. Ik meen dat ze minimaal een aquarium van 80 cm of zelfs 1 meter nodig hebben.
Normaal wordt ook gezegd 1 man en 2-3 vrouwen als verhouding tussen de dieren.

Dit verklaart volgens mij ook allemaal het vervelende gedrag dat je in je bak ziet.


Ojeej echt waar! Binnenkort maar even kijken hiervoor

En is het mischien idee om de mannetjes apart tebdien ipv vrouwtje?? En kunnen ze op kamertemperatuur???
 
Ze hebben gewoon een grotere bak nodig. Het is misschien niet wat je wil horen maar je doet er het beste aan om ze van de hand te doen. Misschien kunnen ze terug naar de winkel waar je ze kocht of anders kun je ze wellicht op marktplaats zetten.
Ook als je alleen mannetjes bij elkaar hebt zullen ze strijden, zeker in zo'n relatief klein bakje.
 
Ze hebben gewoon een grotere bak nodig. Het is misschien niet wat je wil horen maar je doet er het beste aan om ze van de hand te doen. Misschien kunnen ze terug naar de winkel waar je ze kocht of anders kun je ze wellicht op marktplaats zetten.
Ook als je alleen mannetjes bij elkaar hebt zullen ze strijden, zeker in zo'n relatief klein bakje.

Ik zal gaan kijken voor een groter aquarium. Heb de visjes al echt best lang wil er liever niet vanaf maar 1 zou best kunnen. Ik zal de dierenwinkel waar ik altijd kom vragen of hij 1mannetje wilt hebben. En anders idd op marktplaats. Dankjewel voor de informatie. Het is beter te horen en weten wat te doen want wil dat de vissen geen stress hebben.
 
Ik zal overigens het zwangere vrouwtje weer terug doen en zal toch die 2 mannetjes even apart doen. En meteen op mp zetten.dan kan t vrouwtje rustig en op een veilige plek kumnen bevallen zonder dat ze gestoor word.
 
Die is idd zwanger!
Apart zetten kan heel veel stress geven, kijk het even aan en zet ze anders gewoon terug.

Verder ben ik het helemaal eens met Nicole, dat ze minimaal 80cm nodig hebben.
Je kunt natuurlijk een mannetje wegbrengen, maar ze zal niet voor de laatste keer zwanger zijn!
Veel babys worden opgegeten door de ouders, maar er blijven er ook wel een aantal leven en dan heb je meteen weer het probleem van overbevolking.
Wat is de temperatuur van je water?

Edit: je was me net voor met je reactie over het terugzetten van de mama ;)
 
Die is idd zwanger!
Apart zetten kan heel veel stress geven, kijk het even aan en zet ze anders gewoon terug.

Verder ben ik het helemaal eens met Nicole, dat ze minimaal 80cm nodig hebben.
Je kunt natuurlijk een mannetje wegbrengen, maar ze zal niet voor de laatste keer zwanger zijn!
Veel babys worden opgegeten door de ouders, maar er blijven er ook wel een aantal leven en dan heb je meteen weer het probleem van overbevolking.
Wat is de temperatuur van je water?

Edit: je was me net voor met je reactie over het terugzetten van de mama ;)
Hoi hoi bedankt voor je reactie! Ze is idd zwanger heb net 2 babys kunnne redden. Zwommen inene echt vlak nadat ik de moeder terug deed! 1 mannetje is eruit nu..ook zielig hoor pff maarja moet even tot de mama bevallen is.

Hij geeft aan 27/28 graden maar heb m op 24 staan. Denk dat ie veel warmte houd in de bak. Vissen zwemmen en doen t er goed in.

Zal ik het andere mannetjes ook anders eruit halen en wegdoen? Aangezien ik een bakje babys heb inmiddels. Maar zijn normale guppies en babys van dalmatiers

Ik laat de aquarium nu lekker met rust en zie morgen hoe het gaat en of er eventueel meer kinderen zijn haha.
 
Zal ik het andere mannetjes ook anders eruit halen en wegdoen?
Als je geen andere bak kwijt kunt die aanzienlijker groot is, dit niet wil of niet kan bekostigen zou ik van alle Ballon Molly's afstand doen.

Hij geeft aan 27/28 graden maar heb m op 24 staan.

Temperatuur van de bak liever rond de 22 graden. Als ze langdurig op deze hoge temperaturen gehouden worden leven ze beduidend korter.
Die thermostaat moet dus nog een flink stuk omlaag gezet worden voor de ballon molly. Maar of dat mogelijk is hangt ook af van je andere bewoners.
 
Als je geen andere bak kwijt kunt die aanzienlijker groot is, dit niet wil of niet kan bekostigen zou ik van alle Ballon Molly's afstand doen.



Temperatuur van de bak liever rond de 22 graden. Als ze langdurig op deze hoge temperaturen gehouden worden leven ze beduidend korter.
Die thermostaat moet dus nog een flink stuk omlaag gezet worden voor de ballon molly. Maar of dat mogelijk is hangt ook af van je andere bewoners.

Oke ga ik meteen doen! Guppies kunnen op die temperatuur. De neontjes geloof ik ietsje warmer toch?

Ik ga zeker een groter aquarium aanschaffen deze maand nog. Dus dat komt goed.
Voor nu kan ik morgen een aparte fishtank 25L regelen met alles erbij. Daar komen de babys in. Zodat ze kunnen groeien.

De twee mannetjes ga ik naar de dierenwinkel brengen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
3 babys kunnen vinden. En bij de andere guppies gedaan. Morgen lekker vrijuit zwemmen dus in de grotere tank.
 
Oke ga ik meteen doen! Guppies kunnen op die temperatuur. De neontjes geloof ik ietsje warmer toch?
Voor de neon is een temperatuur van 22 graden ook prima. De guppies kunnen op zich koeler maar ik zou dat niet doen. Ik weet niet waar je je guppies vandaan hebt maar dierenwinkel guppen zijn vaak erg zwak en gedijen doorgaans beter bij hogere temperaturen.

De combinatie van je vissen is niet zo ideaal. misschien een topic openen onder 'samenstelling visbestand' zodat anderen daar eens kunnen meekijken. Ik ben daar niet zo in thuis maar zeker met het oog op je nieuwe bak kan dat goed zijn.
Hier kun je zo'n topic openen. https://www.aquaforum.nl/forums/samenstelling-visbestand.53/
 
Voor de neon is een temperatuur van 22 graden ook prima. De guppies kunnen op zich koeler maar ik zou dat niet doen. Ik weet niet waar je je guppies vandaan hebt maar dierenwinkel guppen zijn vaak erg zwak en gedijen doorgaans beter bij hogere temperaturen.

De combinatie van je vissen is niet zo ideaal. misschien een topic openen onder 'samenstelling visbestand' zodat anderen daar eens kunnen meekijken. Ik ben daar niet zo in thuis maar zeker met het oog op je nieuwe bak kan dat goed zijn.
Hier kun je zo'n topic openen. https://www.aquaforum.nl/forums/samenstelling-visbestand.53/

Heb de temp op 22 staan sinds gisteravond.
de warmte blijft en hij hij geeft aan 24/25 graden op t metertje. Mss zakt het nog iets maar altijd beter dan zo hoog.

Heb de nieuwe tank via via binnen. En heb er kleine garnaaltjes bij gekregen. Een sponsfilter en leuk ingerichte decoratie o.a een drijfhoutje en mosballetje etc. Echt heel leuk. Heb de babyvisjes erbij gedaan. Garnaaltjes blijven piepklein echt te schattig zo op t witte zand. Ze zijn geel en rood. En de visjes kunnen ze niet opeten want die zijn al groter dan hun haha. Nu kunnen de visjes gaan groeien en straks naar het grote aquarium. In de grote 60liter aquarium zitten nu 10 neon visjes, 2 zwangere vrouwtjes dalmatiers en nog een paar normale guppies. Verder niet

De 2 mannetjes dalmatier visjes heeft deze meneer meegenomen. Die heeft verschillende bakken thuis staan. Net een dierenwinkel. Dus hij wist wel een mooi plekje voor deze heren.
 

Terug
Bovenaan