Zwangerschap vuurgarnalen


V

VissenIlona

Guest
Hoi!
Ik heb sinds een tijdje vuurgarnalen en er is een aantal vrouwtjes zwanger. Nu kan ik helaas weinig vinden over het verloop van zo'n zwangerschap.

- worden garnalen eerst dik of zie je eerst eitjes?
- bewaaieren garnalen zonder eitjes ook zo erg als degene die zwanger zijn?
- als ik in de buik heel veel heel witte eitjes zie, hoe lang is zo'n garnaal dan al ongeveer zwanger? Hoelang moet ze nog?
- worden garnalen 'levend' geboren? Of legt ze de eitjes en komen kort daarna de garnalen eruit? Of laat ze de garnalen pas los wanneer ze uitgekomen zijn?
- verstoppen zwangere garnalen zich willekeurig of bijvoorbeeld meer aan het eind van de zwangerschap of aan het begin?

Ik ben heel benieuwd. Ik weet er zo weinig van en zou zo graag meer weten.
Nu zie ik bijvoorbeeld ook een aantal wat dikkere vrouwtjes die heel erg aan het bewaaieren zijn, maar waar ik geen eitjes zie.

Wie kan er wat meer vertellen over dat soort gedragingen en verschijnselen? :)
 
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arium.html ;)

Hoe donkerder hoe verder ze zijn en worden levend geborden. Het bewaaieren doen mijn vuurtjes ook regelmatig hoewel het soms ook het 'wassen' lijkt. In mijn bakje hebben ze geen vijanden dus zie ik ze altijd door de bak heen, nergens verstopt ofzo. Meestal zie je mannetjes als een gek door de bak gaan als er net een vrouwtje vervelt is en vruchtbaar is, ook leuk om te zien ;)
 
Hee, dankjewel.
Ik zie ze helaas op dit moment vrij weinig. Ik heb ze natuurlijk nog maar heel kort, dus misschien dat ze daarom nog iets voorzichtiger zijn. Overigens zie ik er wel genoeg door de bak heen gaan, maar niet die zwangeren ;) die zitten dus ver weg verstopt in het buisje (waar ik natuurlijk net niet in kan kijken!).
Ja, als ze door de bak gaan is inderdaad super leuk! Ik heb dat vaak met mijn japonica. Ik heb ze nog nooit zwanger gezien hoor, die kans is ook klein, maar als er een vervelt worden sommigen echt gek. Haha. Erg leuk. Vind ze haast nog leuker dan vissen!
 
Heb ook twee zwangere vuurtjes voor het eerst! Ze verstoppen zich inderdaad, maar die van mij zijn zo rood, dat ze wel opvallen in de bak.
Heb 1 vuurtje die al even zwanger is (1,5/2 weken nu) en eentje die een paar dagen pas zwanger is, met SUPER veel eitjes! Vrees dat ze er wel een aantal afstoot / kwijt raakt, maar dat is niet erg. Nog geen kleintjes gezien..

Japonica's kunnen trouwens geen nageslacht krijgen in normaal water, daar heb je brak water voor nodig, waar de volwassen japonica's weer niet in kunnen leven helaas..
 
Hoi!
Klopt inderdaad en vind het ook niet zo erg dat m'n japonica geen kleintjes krijgen. Wel leuk als ze heen en weer zwemmen, dat doen ze wel gewoon als er een vervelt ;) maar kleintjes worden het niet. Haha.

Maar fijn dat ze bij jou op zich wel opvallen. Bij mij zijn ze ook echt super rood, maar ik heb ook lange buisjes erin liggen waar ze in kunnen verstoppen en daar zie je echt niets in. Daar kan iets lichtgevends in gaan zitten en dan zie je ze nog niet ;)

Echt tof dat ze van jou ook zwanger zijn. Ben benieuwd of je binnenkort kleintjes hebt/ziet. :)
 
Ja, die buisjes heb ik ook naar zitten kijken, maar vind ik niet helemaal mooi staan in mijn aquarium. De garnalen vermaken zich nu prima, er staan meer dan genoeg planten in en er is genoeg mos + mosballen aanwezig. Ben alleen benieuwd wanneer ik de kleintjes ga ontmoeten. Ben iedere dag al goed aan het kijken tussen met mos of ik kleintjes zie, maar tot nu toe helaas geen jonkies. Hopen dat het snel gaat gebeuren! :D
 
Ja dat zou zeker leuk zijn! Ik heb een paar buisjes op de grond liggen met mos daarop gebonden, dus dan valt het ook niet zo op. Had gewoon niet genoeg schuilplekken voor ze ;) Maar hopelijk zie je ze snel. Ze vallen best wel op hoor, als je ze eenmaal hebt, dus ik denk dat je het dan vrij snel moet zien :)

Mijn garnaal heeft haar eitjes losgelaten. Te vroeg helaas. Dus geen kleintjes dit keer. Maar ook wel begrijpelijk aangezien ik door een aantal dode vissen best wel veel in het aquarium het moeten rotzooien (die beesten gingen elke keer net ergens onder liggen waardoor ik wat aan de kant moest halen) dus ik denk dat ze iets teveel stress heeft gehad daardoor...
 
Jammer! Maar eitjes die losgelaten zijn kunnen alsnog uitkomen (kans is klein, maar het zou kunnen). Wacht rustig af :D
 

Terug
Bovenaan