Wat is er nieuw

zwart zand bodem

• Onderwerp starter Onderwerp starter boinater
  • Startdatum Startdatum
B

boinater

Guest
Beste allemaal,

Door minder prettige omstandigheden heb ik nu de kans om mijn aquarium opnieuw in te richten, en dat gaan we dus ook eens doen.
Nu loop ik tegen een aantal problemen aan en wil graag jullie advies hierover ontvangen, hieronder zal er eentje aan bod komen.

Voor mijn zuid amerikaanse inrichting wil ik over om zwart "zand".
Nu ben ik al bij verschillende zaken geweest om te zien of zij een korrel hadden die tussen de 0,75-1,25 is, die zijn er in 2 kg zakken voor garnalenbakken en kosten 15 euro per stuk. Nu moet ik er een 125cm aqua mee vullen en wordt dat dus iets te gortig. Weet iemand dus een zaak waar dit goedkoper wordt aangeboden?

Zo niet heb ik een vraag over het kleinere spul (korrel grootte van 0,4 tot 0,8 van de Hornbach, hier het goedkoopst tot nu toe?). Kan je dit gebruiken in combinatie met een bodemverwarming?
Kunnen corydora's, ramirezi's en eventuele andere soorten deze grootte door hun kieuwen zeven? Want dat is eigenlijk de voornaamste reden waarvoor ik kleiner ga.

Let me know als jullie een goedkoper/ beter adres weten of ander advies hebben!

Thanks alvast 😀

Ikzelf heb ook een hele tijd zitten zoeken, las hier ergens opnhet forum wel dat ze misschien bij de hornbach gezamelijk 25 zakken wouden gaan afnemen met zwart zand, omdat het daar veel goedkoper was als ik mij niet vergis.

Daarnaast vinden je corydoras en ramirezi's het alleen maar prettig dat het fijner zand is.

Je vraag met bodemverwarming kan ik helaas niet beantwoorden want daar heb ik geen verstand van.

Ik heb zwart zand van de hornbach. Koste tussen de 8 en 9 euro per 5 kg. Mijn corydoras kunnen het prima door hun kieuwen zeven. Ik heb in totaal 45kg hiervan in de rio 300, 120cm en 15 kg in de 100L, 80cm.

Ik heb zwart zand van de hornbach. Koste tussen de 8 en 9 euro per 5 kg

heb dit ook nog recent gekocht,werkt prima

Jaa de 5kg zakken kosten daar idd 8,95.
Echter is dat een korrel van 0,4 tot 0,8 en ik wilde dus eigenlijk net een slag groter (0,75-1,25) en die is ontiegelijk duur...

Die van de visvoerwebwinkel is idd nog wel een stuk goedkoper, maar ook weer een fractie kleiner...
Dan is de belangrijkste vraag nog steeds kan het in combinatie met een grondverwarming?!?

Oke, ik weet wat je bedoelt, ik heb zwart grind met korrelgrootte 0.8 1.2 in mijn 50 cm bak. Het kostte 5 euro per 10 kg. Ik kocht het bij mijn LFS, dus waarschijnlijk kan jij het ook vinden, dat merk word o.a bij petsplace en intratuin verkocht. Ik zal morgen even kijken wat voor merk het is. Het zat in een blauwe verpakking.

Ik heb bij Diesters Aquarium- & Vijvercenter zwart grind gehaald van 1 mm aan 5 euro per 10 kg.

Het was een naamloos merk dacht ik.

Tot hier toe ben ik tevreden er over.

Heb in andere bakken vrij duur grind gebruikt en zie en voel geen verschil.

@ Maestrocygni dat zijn de twee waar ik nog niet gekeken heb omdat die normaliter altijd duurder zijn 😛 Ik ga morgen dus ook eens kijken.
Dat 0,8 tot 1,2 krijgen cory's dat ook door de kieuwen heen of wordt dat te groot?

@Coulibaly, nee volgens mij is het verschil ook miniem.

Echter zit ik nogsteeds met het probleem of het te combineren is met de bodemverwarming...
De korrel grootte is voornamelijk een ding vanwege dichtslibben, daar heb ik namelijk echt geen trek in.
Dus ik dub nog een beetje tussen de 0,2 tot 0,6 en de 0,8 tot 1,2
Meer advies is dus altijd welkom 😀

Ik heb er corydoras habrosus op gehouden en dat ging jarenlang goed, dus zal bij jou ook goed gaan, ik heb ook een strandje van gewoon zand (korrel 0.1 0.4)

Ik heb die bodem van de Hornbach ook met Panda s en dat gaat prima. Hoe het zit met de bodemverwarming durf ik niet te zeggen.

boinater zei:
@ Maestrocygni dat zijn de twee waar ik nog niet gekeken heb omdat die normaliter altijd duurder zijn 😛 Ik ga morgen dus ook eens kijken.
Dat 0,8 tot 1,2 krijgen cory's dat ook door de kieuwen heen of wordt dat te groot?

@Coulibaly, nee volgens mij is het verschil ook miniem.

Echter zit ik nogsteeds met het probleem of het te combineren is met de bodemverwarming...
De korrel grootte is voornamelijk een ding vanwege dichtslibben, daar heb ik namelijk echt geen trek in.
Meer advies is dus altijd welkom 😀

Neem eens contact op met die winkel. En probeer even los te peuteren welk merk het is. Ik heb de verpakking niet meer liggen, anders had ik het je wel gezegd.

Als ik mij goed herinner mocht dit grind met bodemverwarming gebruikt worden. Maar ook dat kan je daar even navragen.

Soms is er wel verschil tussen grind dat er ogenschijnlijk hetzelfde uitziet.

Quick and dirty test: neem even wat grind en wrijf het uit over je pols.

Met minder goed grind ga je rode vlekken krijgen op je huid en je mogelijk zelfs licht snijden. Da's ongeslepen grind.

Met DIT grind heb je dat niet, voor alle duidelijkheid.

boinater zei:
Ik merk niet dat dat gebeurt, maar ik heb het ook sinds kort dus...

Even kort door de bocht: dichtslibben ben je zelf ook bij.

Er zijn mensen die wekelijks bij het onderhoud de bodem helemaal stofzuigen en regelmatig even woelen, er zijn mensen die het wel best vinden en alle rommel gewoon laten liggen.

Ik heb zelf bodemverwarming gehad in combinatie met het 'verkeerde' zwarte grind (die met de schittering op de vlakjes -dus potentieel scherp). Dat ging prima.
Helaas kan ik je niet vertellen wat de korrelgrootte daarvan is / niet heel erg grof iig.

Het sloeg in ieder geval niet dicht- ondanks zeer matig onderhoud
(ik was te druk met draadalg plukken in die tijd - had regelmatig genoeg om er een trui van te breien!)

Ik heb er geen corydorassen op gehouden natuurlijk 😉 maar de afrikaanse waaierhanden en andere garnalen hadden er geen enkel probleem mee.

Zelf zit ik ook nog in dubio (er komt weer bodemverwarming in) welke korrelgrootte optimaal zou zijn.
De fijnste lijkt me het prettigst voor de bodemvissen, maar een maatje grover zie ik ook zitten.
Ik heb het zwarte spul bij 'mijn' Hornbach nog niet kunnen ontdekken -- dus eerst maar eens zien of ik ergens de keus ga hebben, of dat meneer Wildkamp de neutrale kleur mag komen brengen omdat die wel te krijgen is ...

FYI

Heb het zand alsnog bij de Hornbach gehaald.
Was er helemaal klaar mee dat ik niks kon vinden, wel flinke prijs betaald maar goed.
Zand is alleen nu een beetje vreemd, er liggen bolletjes zand op het zand, vreemd gezicht, maar zal vanzelf wel goed komen.

Iedereen iig bedankt voor de hulp

boinater zei:
FYI

Heb het zand alsnog bij de Hornbach gehaald.
Was er helemaal klaar mee dat ik niks kon vinden, wel flinke prijs betaald maar goed.
Zand is alleen nu een beetje vreemd, er liggen bolletjes zand op het zand, vreemd gezicht, maar zal vanzelf wel goed komen.

Iedereen iig bedankt voor de hulp

Had ik ook. Had ook last van drijvende zandkorrels. Ze zijn blijkbaar zo ligt van gewicht dat ze mee naar boven komen en door oppervlakte spanning blijven drijven. Hetzelfde met de 'bolletjes'. Dit zijn luchtbellen waar het grind omheen is gaan zitten. Gaat na een dag of wat vanzelf weer weg.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan