Wat is er nieuw

Zwarte alg vraag

Robin E

Well-known member
Lid geworden
11 april 2010
Berichten
120
Locatie
Middenbeemster
Een week of 6 geleden heb ik mijn bak aangepast. Ik heb mijn 3D achterwand met baardalg (als het dat was) uit mijn aquarium gehaald en vervangen voor een veel praktischere poster. Niet mooier, maar wel praktischer. de baardalg ging er echt niet meer af en ik was nog niet toe aan een algehele metamorfose waarbij de bak helemaal leeg moest. Eigenlijk draait de bak nu wel lekker en ben ik aan het experimenteren met plantjes, maar ik ben nog niet helemaal van de alg af dus toch maar even vragen of er hier nog voor mij nieuwe ideeën zijn.

Hierbij de technische gegevens:
Juwel vision 260
Verlichting Helialux LED (dus geen rood)
Eheim pro3 600 als filterpot met een losse opvoerpomp en standaard vulling.
Eheim Inline UV lamp voor het filter
Dennerle CO2 fles met inline diffusor van JBL met tijdsklok.
Op de vloer ligt “uitgewerkt” seachem florite black sand.

Vissen:
2 diamant goerami’s
1 ancistrus
2 otocinculus
1 japonica garnaal
6 Barbus schuberti
8 kardinaaltjes
Ik weet dat de aantallen van soorten niet ideaal zijn, maar dat is een stukje geschiedenis waar natuurlijk verloop wat aan moet doen. Het laat zich raden dat dit een gezelschapsaquarium betreft.

De verlichting brand 7 uur op 100% wit en 50% blauw en een uur voor en een uur na wordt de verlichting langzaam op- en af gevoerd, totaal 9 uur. De verlichting gaat pas om 13:30 aan, dan zie ik het ook nog als ik ‘s avonds thuis ben. Er is dus ook instraling bij mooi weer. De bak staat niet naast het raam.

De waterwaardes, getest met JBL en WESPRO druppels, de uitkomsten zijn nagenoeg gelijk voor de testjes die ik dubbel heb:
Ph 7
Kh 6
GH 8
No2 0
NO3 10
Po4 0,8
Nh3/nh4 0

PO4 stuur ik op 1 en ik voeg twee keer in de week ~10 ml sporenmix toe. Ik gebruik poeders van aquarium bemesting. NO3 voeg ik zelden toe. PO4 voeg ik twee keer Per week toe naar behoefte, maar nooit gelijk met andere toevoegingen.

Bijgevoegd een foto van het totaal na een kleine snoeibeurt en de foto van het probleem. Op deze foto staan bosjes Rotala’s, rotundifolia en een sp green door elkaar. Ik heb deze trapsgewijs geplant na een vorige snoeibeurt. Sommige stukken groeien echt goed en sommige niet. Ik vermoed dat de goed groeiende diegene zijn waar een kleinbolletje bij zit en die andere dus niet, ik heb er zojuist extra klei bolletjes bij gestopt om te kijken of het totaal verbeterd. Op sommige stelen en bladen komt nu de vervelende alg. Dit is een zwarte verkleuring en er met de hand zo af te halen. Uiteraard groeien de toppen aan het water oppervlak het beste. Ik vermoed omdat dat dicht bij het licht is.

Wat zou ik kunnen verbeteren om van die zwarte alg af te komen en de planten ook onder beter te laten groeien?

Groeten Robin
 

Bijlagen

  • 4687F7F3-A5F5-404B-B7B9-DC9C369F4453.jpeg
    4687F7F3-A5F5-404B-B7B9-DC9C369F4453.jpeg
    43.4 KB · Weergaven: 106
  • 5A080AF2-EA82-40AD-91AB-0464A60308D8.jpeg
    5A080AF2-EA82-40AD-91AB-0464A60308D8.jpeg
    67.7 KB · Weergaven: 107
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan