Wat is er nieuw

Zwarte alg!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter chris10
  • Startdatum Startdatum
C

chris10

Guest
Op stenen en planten heb ik zwarte alg die bijna niet af te wrijven is. Onder welke soort deze behoort weet ik niet, in elk geval een zeer lastige alg.
Is er iemand die weet wat zwarte alg veroorzaakt?
Ik heb al een en ander gelezen: silicaat in het water, te weinig CO2...
 
Ergens vermoed ik dat je doelt op penseelalg.

Maak anders even een fototje?

~ Ivo
 
756289chrisje_0_82_zwarte_alg.jpg


457712chrisje_0_82_imag0720.jpg


Is het wel een alg vraag ik me af? Het aquarium is pas opgestart 29/03. Kan dit voorkomen tijdens de opstartfase? Het is duidelijk zwart en geen bruinalg. Om het te verwijderen moet ik zeer hard wrijven. Het zit op stenen en het javavaren. Op de 1ste foto is het duidelijk te zien, de steen er naast heb ik al afgekuist.
 
Bovenste foto lijkt mij bruinig toe moet ik zeggen.
 
Vroeger nog bruinalg gehad en ik meen dat deze wel makkelijk te verwijderen is.
 
Ja dat is meer een slijmlaagje hoor.
Ik vind de aanslag moeilijk te annaliseren moet ik zeggen. Ik dacht als het meer groen is dat het een groene alg kan zijn en een po4 of co2 tekort.
Maar als het zwart is dan herken ik het niet op de foto.
Roetalg is net als blauwalg ook een bacterie en een laagje zeg maar, en dus makkelijk weg te wrijven.
De cryptos zien er goed uit vindt ik op de onderste foto.

De penseelalg die Ivo noemt zijn een soort zwarte plukjes en daar vindt ik het niet op lijken.
 
Ik ken het wel. Als je het lang laat zitten doet het denken aan schimmel zoals je dat ook wel een in oude huizen / badkamers ziet.volgens mij krijg je dit alleen op poreuze en kalkhoudende steen. Ik zou je stenen even controleren op kalkafgifte met een beetje zuur. Als het gaat brusen zijn ze niet geschikt voor in een aquarium.
 
Inderdaad, als je goed wrijft is het net alsof je schimmel wegveegt. Ga de stenen morgen eens controleren. Met ontstopper of citroen. Het zou me verbazen dat ze kalkhoudend zijn, ze zijn glad en ik gebruikte ze al in m�n vorig aquarium.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan