Zwarte draden


L

LolaJansen

Guest
image.jpg
8D01D2D2-7A89-475B-8246-B0D9E3D9E7D9.jpeg
Goedemiddag,

Ik ben 8 dagen geleden terug gekomen van vakantie en kwam erachter dat mijn slangetje die extra lucht in de bak blaast eraf was gevallen. (Zie foto). Ook zag ik op sommige planten wat zwarte draden. Op internet las ik dat dit een soort alg is en kan ontstaan door te weinig zuurstof in het water. Waarschijnlijk door het slangetje die eraf is gegaan? Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe kom ik hier van af. Het is echt minimaal gelukkig.

Alvast bedankt :)
 
Zuurstof tekort lijkt me niet aan de orde, ik denk eerder dat het andersom is, met dat slangetje blaas je onnodig veel zuurstof in je bak, en dit verdringt de Co2 welke je planten nodig hebben.
Ik denk dat het toeval is.

Heb je genoeg planten in je bak dan is extra zuurstof (lucht) niet nodig.

je kunt het aanpakken door de meest aangetaste bladeren te verwijderen, de overige plukjes kun je (evt.) met wat Easy carbo behandelen, de aanbevolen dosis per dag in een spuitje doen en dit rechtstreeks op de alg spuiten.

Verder moet je zorgen voor genoeg voeding voor je planten, dan loop je de minste kans op alg.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het met Patrick eens en zou die zuurstof weglaten. Kun je iets zeggen over de waterwaarden en de verlichting alsmede de filter en het onderhoud?
Ook heb ik mn twijfels of je circulatie goed is met die uitstromer. Hoelang draait de bak?
 
Mijn water waardes zijn goed. De bak draait al paar jaartjes. Ik heb deze er eigelijk altijd al opzitten dus zou het een beetje gek vinden als het nu opeens problemen opleverd? Elke week als ik wat water ververs voeg ik ook vloeibaar planten voeding toe. Ferropol van jbl. Mijn planten groeien eigelijk uitstekend. Is easy carbo veilig voor garnalen?

Ik heb led verlichting van juwel. Day en nature. Horen bij de bak. En aanbevolen juist voor planten. Verder staat mijn verlichting altijd aan van 14.00 tot 21.30 uur.
 
Ik zou oppassen met carbo en anders de helft doseren. Maar ja wat noem jij goede waarden dan en kun je de andere vragen ook beantwoorden?
 
Als het het al langer goed gaat met de extra zuurstof dan moet er iets anders niet pluis zijn.

Mijn ervaring met Easy carbo is dat (de garnalen die ik heb) er geen last van hebben.

En wat zijn goede waardes idd, weet je het Fosfaat/Nitraat gehalte bijvoorbeeld?
 
Het hangt ook er van af welke garnalen je hebt en Vuurtjes kunnen vaak meer hebben dan de wat lastigere soortjes.Als de bak al langer draait dan moet er toch iets met de voeding niet goed zitten denk ik zoals Patrick ook al aangeeft.
Is de filter goed onderhouden en is er niet tijdens de afwezigheid door een ander per ongeluk veel te veel gevoerd?
 
Ik heb de mini Japonica's en die zijn idd wat sterker dan de meeste andere soorten.
 
Update:

Ik heb het extra zuurstof verwijderd en een paar filters vervangen. En filterActive van tetra toegevoegd. Dit verbeterd het filter ook omdat ik dus een deel heb vervangen. Verder heb ik de meeste planten met het alg verwijderd.

Nu hopen dat de rest van het alg ook verdwijnt en het niet meer terug komt.

Dankjewel voor jullie tips! :)
 
Je hebt met de nieuwe filtermedia wel een deel van de goede bacterien weggegooid natuurlijk.Sponzen hoef je normaliter niet te vervangen maar hooguit lichtjes uit te spoelen.
 
Je hebt met de nieuwe filtermedia wel een deel van de goede bacterien weggegooid natuurlijk.Sponzen hoef je normaliter niet te vervangen maar hooguit lichtjes uit te spoelen.

Klopt. Ik heb 2 van de 10 sponzen vervangen. Deze waren ook wel aan vervanging toe. Vandaar dat ik dus wat filter bacteriën heb toegevoegd ;) speciaal voor als je een deel van je filter vervangt. dit is al een paar dagen geleden en de vissen doen het goed en het water ziet er mooi uit. Planten zijn mooi groen. Er is ook nog geen alg terug gegroeid.

Dus denk dat het extra zuurstof in combinatie met het filter de boosdoener was.
 
Dat is gelukkig maar 20% en dan zal het inderdaad meevallen maar in de regel is sponzen vervangen niet snel nodig hoor en alleen goed voor de omzet van de lfs.
 

Terug
Bovenaan