zwarte kruipende stipjes/beestjes in bak

  • Onderwerp starter Esmeralda-Rob
  • Startdatum

E

Esmeralda-Rob

Guest
Hoi
Wij hebben sinds 4 weken een bak 60 breed met vuurgarnalen dik 50 stuks en 6 appelslakken en die slakken hebben 6 trosjes eieren hangen sinds eind mei.
We hebben een stuk kienhout wat ornamenten en lavasteen. javamos als beplanting en stukjes mosbal erin. Als bodem hebben we grind liggen.
Oja er ligt als voeding een cattappa blad in voor de garnalen. En daarbij geven we nog gewone voeding.

Nu krieoelen er ineens vanmorgen zwarte beestjes door de bak zo groot als een stip je moet goed kijken maar ze zitten op de stenen op de ornamentem overal.
Wat zou dit kunnen zijn heeft iemand een idee ?
Water waardes kan ik niet alles testen momenteel enkel de pH en die zit op 7,5

Groetjes
Esmeralda

PS ik ben zelf tropische vissen gewend daar had ik bak mee van 1 mtr ben hier vaker geweest maar was tijdje offline en mijn vriend is garnalen gek dus eens iets nieuws proberen.
 
Misschien de mosselkreeftjes die laatst ook een lid in de bak had en die wat donker kleuren.
 
Hoe kunnen mossel kreeft in onze bak komen?
Wij geven geen vers voer alleen droogvoer want mijn vriend heeft al keer planaria in de bak gehad door levens voer dus daarom zijn we helemaal opnieuw gestart.
Ik zag trouwens de beestjes volgens mij niet staan op die plaagdieren site maar ze zijn ook zo klein.
Ze kruipen echt alleen maar over se stenen het groen en over onze doodskop die erin zit dus geen zwemmers zijn het. Volgens mijn vriend (met vergrootglas) zijn ze zwart bruin
We hebben ook kleine witte watervlotjes ineens in het water en begrijpen dus ook niet waar dit vandaan komt.
We hebben bij 1 persoon de garnalen en slakken gehaald en tot vandaag niets gezien en nu 6 trossen eieren van de appel slakken hangen waarvan de oudste tros 2 weken is en verder niets is er in de bak anders maar treffen elke dag een nieuwe trossen eieren aan.
Graag tips
 
Tja ik had ze ook zomaar opeens in de bak en ik denk dat je toch met planten of bewoners deze binnen kan halen.
Die trossen kun je vrij gemakkelijk verwijderen hoor als je dat zou willen.
 
Eitjes van allerlei grut komt pas na een x-aantal weken, misschien zelfs maanden uit.
Ze kunnen meeliften met planten en zelfs slakken.

De meeste van dit soort diertjes (die als onwenselijk worden beschouwd) zijn niet schadelijk, horen bij de natuur, en kunnen zelfs een teken zijn van goede waterkwaliteit, ook kunnen ze je helpen de bak gezond te houden, veelal omdat ze pulp eten wat anders zou zijn gaan rotten.
Voor veel van dit soort onuitgenodigde diertjes geldt dan ook dat de beste bestrijding is ervoor te zorgen dat er minder voeding voor ze voorhanden is.

Ter zijde: Als je teveel planaria hebt kun je dat gewoon bestrijden met (bv) flubenol zonder opnieuw te hoeven beginnen.
 
jessicapilon zei:
Die trossen kun je vrij gemakkelijk verwijderen hoor als je dat zou willen.

Nee hoor spannend of ze uitkomen hihi.
We kijken elke ochtend hangt er weer iets nieuws ?
Nu alleen afwachten of ze ook uitkomen allemaal want word volle bak dan hihihi.
 
Klopt Mark en deze zijn ook niet schadelijk. Ik zoog ze vaak af met een stukje luchtslang als er teveel zaten.
Vaak denkt men dat iedere bezoeker kwaad kan voor de eigenlijke bewoners.
 
Dank je wel voor de info mark

Rob geeft eigenlijk elke dag voer en ik zei hem al volgens mij kan je om de dag doen maar nu geloofd hij me eindelijk lol.
Ik deed ook om de dag voeren in de bak met tropen maar hij dacht dat dit voor garnalen te weinig was en de slakken.
Bedankt en we kijken het even een paar dagen aan en ik zal even proberen mooie foto's erop te zetten van onze bak morgen.
 
Ik voer de garnalen alleen op dinsdag en op vrijdag. Verder zit er een blad Catappa in en een bananenblad als ik me niet vergis.
Dagelijks hoeft dus echt niet hoor.
 
In de meeste gevallen hoef je garnalen niet apart te voeren, die scharrelen hun voeding probleemloos bij elkaar.

Ik zie af en toe wat wormpjes in mijn garnalenbak, en vermoed inderdaad planaria.
Als het licht uit is en neem even de tijd, dan tel ik er 4 of 5, zullen er wel meer zijn. En toch ga ik (nog) niet bestrijden omdat de populatie garnalen het (meer dan) goed doet, en wil zien hoe het zich ontwikkeld. Als het er structureel meer worden dan heb ik flubenol achter de hand.
Het gaat uiteindelijk toch allemaal om een zekere balans, zoals ook in de natuur, en bij het minste geringste onuitgenodigde diertje maar weer harde maatregelen nemen ontwricht ook weer de balans.
Dus in plaats van dit soort grut te willen bestrijden moet je ze eerder proberen te temmen ;)
 
Ik geef wekelijks alleen mineralen-druppels, verder hebben ze bij mij inderdaad ook altijd bladeren en heel soms laat ik mijn oudste zoontje wat groente geven. Omdat hij dat graag wil geven ;) Maar nodig is het niet.
 
Ik gebruik ook van die druppels van Dennerle. Maar ja hier krijgen ze wel 2x per week wat garnalenvoer.
Aangezien er verder geen bewoners inzitten is er naast de bladeren weinig te eten zoor ze.
En soms een sperzieboon.
 

Terug
Bovenaan