zwarte muggelarven en bacterie


D

Deleted member 14272

Guest
Beste,

Ik was vanmorgen in een aquariumwinkel,de zoveelste waar ik vroeg of zij zwarte diepvries muggelarven in voorraad hadden,zijn korte maar duidelijk antwoord was dat er een bacterie gevonden was bij of in de muggelarven.
Of het bij of in de muggelarf zat dat weet ik niet meer,maar dit is dus een van de redenen dat het momenteel niet of sporadisch verkocht wordt.Volgens de winkelier zijn ze "het"aan het onderzoeken.

Ik leg meteen de link naar het zoveelste sterfgeval bij de corydoras,mits deze vissen dit tot even geleden natuurlijk als voer hebben gehad,maar goed is dit niet.

Gr. bert
 
Ik heb een poosje geleden via Ronald deze gekocht maar geen problemen gehad maar goed dat is nog van voor deze problemen denk ik dan.
 
Oke, dat is toevallig. Hier in de buurt hebben ze ook geen levende muggenlarven meer, ik heb net het laatste zakje gekocht.... hopelijk niks aan de hand. Viel me al op dat er niks tot bijna niks meer bijgevuld word op het gebied van levende muggenlarven
 
Idd , zo moeilijk is dat niet , ik schep ze gewoon buiten hier ;)
Alhoewel dit jaar wel beduidend minder heb ik het idee (maar dat kan ook aan mijn liggen :)))

O jij schept ze zelf, heb je nooit iets van een ziekte gehad in je bak? Ik zelf zou het eigenlijk niet doen maar het is te proberen waard als het al vaak goed gegaan is....
 
Idd , zo moeilijk is dat niet , ik schep ze gewoon buiten hier ;)
Alhoewel dit jaar wel beduidend minder heb ik het idee (maar dat kan ook aan mijn liggen :)))

Zou kunnen want de opbrengst watervlooien ligt hier ook ver beneden het normale peil. De oorzaak zou ik niet weten.
 
diepvries is hier nog geen probleem. maar ik begreep dat de kweek en de vangst dit jaar mislukt is. thans dat zei de LFS wel meerdere.
 
Nou vanaf april is het hier al niks dit jaar dus of dat de reden is dat betwijfel ik maar ja wie ben ik.
 
Kwa zelf levend vangen:

Misschien zijn de wateren de afgelopen 1,5 week gewoon te warm geworden? is echt langdurig snikheet geweest dus kan me voorstellen dat menig larfje dat teveel was :juggle:
 
Kwa zelf levend vangen:

Misschien zijn de wateren de afgelopen 1,5 week gewoon te warm geworden? is echt langdurig snikheet geweest dus kan me voorstellen dat menig larfje dat teveel was :juggle:

Ja dat moet het wel zijn ..... of te schoon water maar denk eerder de warmte
 
O jij schept ze zelf, heb je nooit iets van een ziekte gehad in je bak? Ik zelf zou het eigenlijk niet doen maar het is te proberen waard als het al vaak goed gegaan is....

Ik heb genoeg waterpartijen liggen hier in de tuin .
Nee , van ziektes ben ik echt niet bang .
Muggelarven kan ik scheppen , watervlooien, slakken , tubifex ook (dat zit onder in mijn trickle filter bak) , daarvan zit er echt heel veel , ik krijg het alleen niet fatsoenlijk geoogst .
Heb al met zand geprobeerd , maar nog geen succes ermee . Dus als iemand tips heeft daarvoor , ik kan ze scheppen met een hoop drap .

Wat betreft die bacterie , zou goed kunnen , want er zijn ook weinig muggen heb ik het idee . de relatie met zieke vissen vind ik dan wel apart .
Er heeft er nog gene ene mij te pakken gehad dit jaar en ik heb er ook nog geen gehoord rond mijn kop :)
 
Heb net 10 blisters binnen....eindelijk een Ocean Nutrition dealer gevonden die voor mij besteld bij de importeur.
De hele vriezer vol liggen met Ocean Nutrition...alle soorten :)

Dat verhaaltje van die bacterie.....er zijn maar een paar soorten bacterien in water waar wij bang voor mogen zijn, maar dan kan ik je zeggen dat niet 1 vis sterft maar alles.
De meeste van die soorten komen niet per voedsel maar eerder via viskwekerijen.
Is er sprake van maar 1 vis kan het eerder aan iets anders liggen...en soms gaan ze wel eens gewoon dood...doen wij mensen ook wel eens.


Flavobacterium columnare, the member of this group responsible for columnaris disease, is most common in warmwater species of fish. A presumptive diagnosis can be made from visualization of typical organisms on wet mounts of infected skin or gill tissue. There are several strains of this bacterium, which range from low to high virulence. As yet unidentified water quality conditions predispose susceptible fishes to infection with the virulent strain. Mortality can be acute, and by the time the condition is seen it may be difficult to control.

Aeromonas salmonicida, a gram-negative, nonmotile rod, is the causative agent of goldfish ulcer disease and furunculosis in salmonids and is a very important disease of koi and goldfish. The disease also occurs in freshwater and marine species other than the groups mentioned above. In the acute form, hemorrhages are found in the fins, tail, muscles, gills, and internal organs. In more chronic forms, focal areas of swelling, hemorrhage, and tissue necrosis develop in the muscles.

Mycobacteriosis is a chronic or acute, systemic, granulomatous disease of aquarium fish and cultured food fish, particularly those reared under intensive conditions. Predisposing environmental factors include low dissolved oxygen, low pH, and high organic load, all found in recirculating aquaculture systems. Correct use of ultraviolet light as a way to disinfect system water reduces bacterial counts and can be a useful tool to control infection in exhibit animals.
 
ik heb wel muggen larven in vijver omdat ik half jaar geleden vis weg heb gedaan het zijn maar heel kleine muggen valt me op met anderen jaren
 
Hallo janjdk,

4 weken geleden was ik in Utrecht en heb meteen de moeite genomen om bij Dibeo langs te gaan in Nieuwegein,ik heb een flink aantal blisters meegenomen,en ik moet toegeven het ziet er goed uit,en de winkel zag er ook goed uit,ik meen dat ze 3 of 4 diepvriezers hadden staan waar alles goed gesorteerd te zien was.

Ik ben er tevreden over,ik heb nu nog een aantal Ruto-blisters liggen,het in algemene zin meest verkrijgbare merk,maar zal als e.e.a.Op is toch maar weer eens die kant op moeten gaan,fijn is ook dat het in een verpakking zit met een gekleurd opschrift,zo pak je niet snel de verkeerde,dat heb ik nu nog wel eens met witte muggelarven en mysis,
 
zwarte muggen larven kunnen uitsekend tegen vrijwel zuurstofloos warm water dat niet of nauwelijks stroomt (daar vind je er de meeste)

erwin als je een klont van die tubiflex in een bakje doet onder een heel langzaam stromende kraan spoel je volgens mij ze relatief makkelijk schoon zonder dat je er veel kwijt raakt.
 
erwin als je een klont van die tubiflex in een bakje doet onder een heel langzaam stromende kraan spoel je volgens mij ze relatief makkelijk schoon zonder dat je er veel kwijt raakt.

Zover ik mij herinner hing me vader ze vroeger in de stortbak van de wc. Hoe weet ik niet.
 
Hallo janjdk,

4 weken geleden was ik in Utrecht en heb meteen de moeite genomen om bij Dibeo langs te gaan in Nieuwegein,ik heb een flink aantal blisters meegenomen,en ik moet toegeven het ziet er goed uit,en de winkel zag er ook goed uit,ik meen dat ze 3 of 4 diepvriezers hadden staan waar alles goed gesorteerd te zien was.

Ik ben er tevreden over,ik heb nu nog een aantal Ruto-blisters liggen,het in algemene zin meest verkrijgbare merk,maar zal als e.e.a.Op is toch maar weer eens die kant op moeten gaan,fijn is ook dat het in een verpakking zit met een gekleurd opschrift,zo pak je niet snel de verkeerde,dat heb ik nu nog wel eens met witte muggelarven en mysis,

Ik heb recent groot ingeslagen, van alle soorten heb ik nu 6 tot 10 blisters.
voorlopig kan ik voorruit,
je zult zien dat Ocean Nutrion echt wel een stuk beter voer is
 
Ik heb recent groot ingeslagen, van alle soorten heb ik nu 6 tot 10 blisters.
voorlopig kan ik voorruit,
je zult zien dat Ocean Nutrion echt wel een stuk beter voer is
Waar bestel jij ze Jan? Via internet of fysiek winkel?
 
Ik heb de importeur gebeld, mede omdat de store locator bagger is van ON.
De importeur heeft toen mijn bestelling aangenomen en af laten leveren bij een fysieke winkel in belgie dicht bij mijn werk.
De importeur kun je dus raadplegen, en wellicht dan een bestelafspraak maken zoals ik heb gedaan.
stuur maar PB als het mailadres wilt van de importeur, kun je hem rechtstreeks benaderen en overleggen met een winkel in jouw regio.
 
Ze verkopen het ook bij Diebo.
Wellicht zal ik er heen rijden binnenkort.

Maar wat is er anders aan dan andere merken?
 
zwarte muggen larven kunnen uitsekend tegen vrijwel zuurstofloos warm water dat niet of nauwelijks stroomt (daar vind je er de meeste)

erwin als je een klont van die tubiflex in een bakje doet onder een heel langzaam stromende kraan spoel je volgens mij ze relatief makkelijk schoon zonder dat je er veel kwijt raakt.

Dat is net het probleem , een klont tubifex vind je enkel in een winkel :)
In mijn tricklebak zitten die verspreid over het gehele oppervlak 2m2 .
Die kan ik met detritus en al wel scheppen , maar dan ....
 
je schept ze er uit met prut en al dit zet je onder een langzaam stromende kraan dan spoel je de bagger weg en houd je een klont(je) over
 
Ze verkopen het ook bij Diebo.
Wellicht zal ik er heen rijden binnenkort.

Maar wat is er anders aan dan andere merken?
Tja diegene die dat kunnen beantwoorden zijn je vissen....

Maar, het begint al bij de blisters en gebruikte kunststof, bij veel andere merken zie ik blisters die nou niet bepaald geweldig zijn...druk je een blokje eruit is de folie van drie andere blokjes ook kapot, en soms moet je hard drukken om er nog iets uit te krijgen dat de hele kunststof kapot gaat.
Op de verpakking staat netjes wat erin zit, de verpakking an sich ziet er ook veel beter uit.
Er staat een THT datum op, dan weet je ook wanneer die gemaakt is. !!!!!!
De variatie mogelijkheid vwb soorten voer is erg groot. Keuze bij ON is zeer divers, kijk maar op hun website.
Uiteindelijk de inhoud......als je kunt vergelijken: neem eens mysis van div merken, laat het ontdooieen en kijk en voel wat je over hebt.
Bij veel merken zie ik dat de mysis gedeformeerd is, veel fijne stof en lege omhulsels hetgeen duidt op dat de mysis slecht / laat is ingevroren en of mechanisch beschadigd bij de blister vulling.
Voelen, mysis hoort "vettig"aan te voelen, dan weet je dat die vers is ingevroren. ( de mooiste mysis heeft Jan Boerlage, is voor mij referentie...ON lijkt er veel op)
Zwarte muggelarven, vaak zie je in ontdooide toestand maar wat prut, probeer maar eens of je nog mooie larve ziet. ON zwarte muggelarven zien er mooi uit
Toeslag stoffen, bij ON kun je kiezen of je extra toegevoegde stoffen zoals garlic en of spirulina wilt of niet.
Maar de mooiste is toch wel de HUFA schrimps / artemia..... Bevat marine lipids (omega-3 HUFA), emulsifiers, vitamins (ascorbic acid (stabilized Vitamin C), Vitamin A, beta-carotene, biotin, hydroxocobalamin (source of Vitamin B-12) niacin, riboflavin, thiamine, choline chloride, calcium pantothenate, pyridoxine hydrochloride, folic acid and amino acids (methionine (DL-methionine), L-lysine, taurine)).
Dit is echt voer waarvan iedere vis opknapt.
In mijn geval, discus balance....je ziet zelfs mooie stukjes groen voer tussen het "vlees"zitten.
En dan uiteindelijk de flatpacks.....mooie grote voordelige platen voer die vwb prijs / kwaliteit en hoeveelheid voer uitstekend is. neemt weinig ruimte in de vriezer, en niet zoveel afval.
 
Zwarte muggelarven, vaak zie je in ontdooide toestand maar wat prut,

Dat klopt wel bij die van Ronald is mijn ervaring en daarom ben ik gestopt met het geven van de zwarte mug. Zal eens kijken welke zwarte mug ze hier in de lfs hebben.
 

Terug
Bovenaan