zwarte pluisjes op de ruiten


Danysnipe

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2015
Berichten
99
Leeftijd
29
Locatie
Den Haag
goedemiddag,

Ik heb nu al een paar weken zwarte pluisjes om mijn ruiten zitten.
ik weer niet precies wat het is maar het is behoorlijk moeilijk weg te halen, hard wrijven met een schuursponje of met mijn nagel.

Weet iemand wat dit is en hoe ik het kan voorkomen in de toekomst?

-Danysnipe
 
Dat is denk ik penseelalg dat je hebt.
Wat zijn je waarden en wat voeg je toe en om wat voor bak gaat het??
Hoeveel licht zit er verder boven??
 
Met scheermeshoudertje op lange steel , haal je het er zoo af.
 
Dat is waar Bertus maar dan komen ze vaak terug. Je kan beter ook kijken of er een oorzaak voor is te vinden.
Zit het ook op de planten Dany?? Vaak zie je het wel op dode voorwerpen omdat die niet concurreren met algen. Vaak een tekort van het een of ander en veelal co2.
Als het echt steeds terug blijft komen is het raadzaam de oorzaak te achterhalen denk ik.
 
Ja, oke,maar in tussentijd, moeten ze er wel vanaf.

Dan zo beter,dan met de hele hand-arm in de bak.
 
Haha, ja dat is ook weer waar dus.
 
het zit een heel klein beetje op 1 van mijn planten.(vallisneria spiralis)
ik zag ook het heel veel op mijn stuk hout zit, is ook donker dus had het niet echt gezien.
 
Ja dan heb je het op de dode elementen in je bak. Is je stroming goed en wat zijn de waarden??
Die zou ik anders eens laten vaststellen dus.
 
waterwaardes(ik heb alleen test stripjes van sera):
no3:25
no2:0
KH: 8
PH: 7

ik heb mijn uitstroom van mijn binnenfilter naar het wateroppervlakte gericht, daardoor is en rond de bodem een klein beetje stroming. ik denk als ik het naar beneden zou richten dat het dan wel erg hard gaat stromen daar
 
Al is het met strips gemeten, je co2 is behoorlijk.
Dan denk ik dat je een slechte stroming hebt.
Wat voor bak en filter heb je en wat is de verlichting?
 
Ik heb een juwel rekord 700(70L). met de standaard binnen filter die erbij komt.
verlichting is 1 balk day-lite 15 watt.
 
Ok, ik heb hier ook zo n bakje staan alleen dan zonder de standaard binnenfilter.
Je co2 gehalte is behoorlijk op basis van de info dus ik denk dat je meer stroming moet zien te verkrijgen. Je plantjes moeten eigenlijk allemaal wat heen en weer wiegen.
 
ik zou de uitlaat van de filter naar beneden kunnen richten, alleen dan zit er geen beweging in het wateroppervlak. komt er dan niet te weinig zuurstof in het water?
 
Als je voldoende planten hebt is dat geen probleem. ik heb haast nooit beweging aan het oppervlak hier in de 12 bakken.
 
oke, ik zal het proberen.
ik ga morgen paar weken op vakantie dus zal daarna een reactie plaatsen over hoe het dan is :)
 
Probeer wel zoveel mogelijk de aanwezige algen nog te verwijderen.
Belangrijk is dat ook tijdens je vakantie alle voeding voldoende voorhanden is in je bak.
Fijne vakantie alvast.
 
Ik ben nu terug van vakantie.
het is niet erger geworden met de algen, gelukkig maar, maar ook niet minder. Ik heb nu de uitlaat van de filter weer anders gezet om hopelijk nog betere stroming.

nu had ik ook gelezen om internet dat dus te weinig co2 waarschijnlijk de oorzaak is, zou ik die kunnen aanvullen met bijvoorbeeld easy-life easycarbo?
 

Terug
Bovenaan