Zwarte randen.


F

Felereca

Guest
Goedemiddag,

Het valt mij op dat mijn planten erg lelijk worden de laatste tijd,
het gaat hierom dat mijn planten zwarte randen krijgen om de bladeren en sommige zwarte stipjes.
Ook doet mijn javamos het niet goed, het word bruin terwijl ik weet dat dit een zeer makkelijke mos is wat bij iedereen wel aanslaat.

Mijn waardes had ik net ook gemeten en het blijkt dat er nauwelijks No3 en Po4 in mijn bak zit,
ik test dit door middel van een druppeltest van wesdijk.
Als ik de drubbeltest doe en het ongeveer 10 a 15 minuten laat staan verkleurd het water niet, oftewel de No3 en Po4 is 0 Mg/l, misschien dat er wel een heel klein beetje in zit maar dat zal heel weinig zijn.
Ik weet dat fosfaat en nitraat een belangrijk element zijn voor de plantengroei, maar ik weet niet of dit de zwarte randen veroorzaakt, zoja, hoe kan ik dit het beste oplossen?

Wekelijks ververs ik ongeveer 20% water met 10% kraanwater en 10% osmose.
heb dingen gelezen dat vooral als je osmose gebruik dat er een grotere kans is dat er elementen zullen ontbreken en wat gevolg kan leiden naar slechte plantengroei.

Een andere verandering wat ik heb zijn mijn lampen, ben van T8 naar JMB Led verlichting gegaan,
misschien dat omdat de LEDs meer licht produceren er meer vraag is naar voeding, maar nitraat word ook aangemaakt door afval in het aquarium?

Verder voeg ik Easy-Life Profito toe, en heb een geautomatiseerd co2 systeem die afgesteld staat op mijn Kh (Dennerle Deluxe)

Alle hulp is welkom! alvast bedankt.

Mvg, Peter
 
Aannemende dat je de Profito standaard de hoeveelheid doseert, zou ik deze verhogen om te beginnen, eventueel kan je ook overstappen op andere planten voeding waar nitraat, fosfaat en sporen elementen bij zitten , dan wel alle 3 los van b.v. Aquariumbemesting .nl of als totaal van b.v. de Plantedbox.nl
 
Met zulke lage po4 en no3 waarden mist de plant veel en zul je inderdaad snel tekorten kunnen krijgen. Wat zijn al je waterwaarden? Heb je een foto van de bladeren die je bedoelt?
 
Allereerst: Plaats een foto! Dat maakt alles zoveel duidelijker. Verder is het van belang om je waterwaarden te kennen. NO3 en PO4 zijn nodig, zeker. Ontbreken hiervan kan van invloed zijn. Wijzigingen van verlichting vraagt altijd gewenning van je plantenbestand. Je schrijft niet hoelang deze wijziging al draait? Of je JMB leds meer licht produceren is nog maar de vraag, dat hangt nl ook van je instellingen af. Zwarte randen kunnen mogelijk wijzen op baardalg. Zeker als je lichtintensiteit wel is toegenomen zal de vraag naar meststoffen ook toenemen, je merkt dat zelf al terecht op. Je CO2 automaat staat afgesteld op je Ph zal je bedoelen. Hoe dan ook, probeer zoveel mogelijk gegevens én een foto te verzamelen en hulp wordt sneller en beter mogelijk.
 
Allereerst: Plaats een foto! Dat maakt alles zoveel duidelijker. Verder is het van belang om je waterwaarden te kennen. NO3 en PO4 zijn nodig, zeker. Ontbreken hiervan kan van invloed zijn. Wijzigingen van verlichting vraagt altijd gewenning van je plantenbestand. Je schrijft niet hoelang deze wijziging al draait? Of je JMB leds meer licht produceren is nog maar de vraag, dat hangt nl ook van je instellingen af. Zwarte randen kunnen mogelijk wijzen op baardalg. Zeker als je lichtintensiteit wel is toegenomen zal de vraag naar meststoffen ook toenemen, je merkt dat zelf al terecht op. Je CO2 automaat staat afgesteld op je Ph zal je bedoelen. Hoe dan ook, probeer zoveel mogelijk gegevens én een foto te verzamelen en hulp wordt sneller en beter mogelijk.
+1
 
Sorry dat ik de foto's ben vergeten, had het even te druk met typen."
Mijn lampen staan 8 uur per dag aan op 100% sterkte,
van 1 uur 's middag tot 9 uur 's avonds.
Ik bedoelde met dat mijn Co2 afgesteld staat op mijn Kh dat er een auto functie opzit waarbij je je Kh moet invoeren,
sorry als ik daarbij wat onduidelijk was.

Hierbij de foto's

482688felereca_0_82_20161025_145826.jpg

183664felereca_0_82_20161025_145834.jpg


Hieronder dan ook mijn waardes.

Kh: 7
Gh: 14
Ph: 7.1 (co2 staat wel aan momenteel)
No3: 0
Po4: 0
 
Een GH van 14 is erg hoog. Gebruikelijk is voor een gezelschaps aquarium een GH van tussen 6 en 12. Afhankelijk dus van je gekozen vissen en planten. Denkelijk heb je in ieder geval een gebrek aan CO2. Verder zou ik ook de waarden NO3 en PO4 verhogen door toevoeging meststoffen. Dat verhaal van die Kh invoeren begrijp ik nog steeds niet. Heb je een CO2 volautomaat? Dan moet je een PH waarde invoeren. Hierdoor zal je CO2 toevoer starten zodra je Ph gehalte onder de ingevoerde waarde staat en stoppen zodra hij boven de genoemde waarde komt.
 
Een GH van 14 is erg hoog. Gebruikelijk is voor een gezelschaps aquarium een GH van tussen 6 en 12. Afhankelijk dus van je gekozen vissen en planten. Denkelijk heb je in ieder geval een gebrek aan CO2. Verder zou ik ook de waarden NO3 en PO4 verhogen door toevoeging meststoffen. Dat verhaal van die Kh invoeren begrijp ik nog steeds niet. Heb je een CO2 volautomaat? Dan moet je een PH waarde invoeren. Hierdoor zal je CO2 toevoer starten zodra je Ph gehalte onder de ingevoerde waarde staat en stoppen zodra hij boven de genoemde waarde komt.

De carbonaathardheid van het aquariumwater wordt ingevoerd en de pH-controller berekent automatisch de daarbij passende pH-waarde (CO2-gehalte) en stuurt deze dienovereenkomstig.
Had inderdaad begrepen dat een GH van 14 te hoog is, hij was eerst nog hoger maar door de wekelijkse verversing van 20% zie ik al vooruitgang, dus hopelijk wordt de Gh nog lager door zo door te blijven gaan.
Ik ga zo gelijk vloeibare NO3 en PO4 bestellen, wat zou de ideale NO3 en PO4 moeten zijn?
wordt het aangeraden om poedervorm te bestellen en zelf aan te maken, of kan ik het beste de vloeibare kant en klare flessen kopen?
 
Hier is de Gh 13 maar dat geeft geen problemen zolang de andere voeding maar voldoende voorhanden is voor je plant. Backplay heeft me uitgelegd dat bij een hoge Gh je dan iets meer voeding in je bak moet hebben zodat de plant deze toch makkelijk kan vinden/opnemen ondanks de hoge Gh.
Ik zou in dit geval een nitraat van 15 en een fosfaat van 1 minimaal aanhouden. Zelf gebruik ik de poeders maar ja dat is wat meer werk natuurlijk.
 
Hier is de Gh 13 maar dat geeft geen problemen zolang de andere voeding maar voldoende voorhanden is voor je plant. Backplay heeft me uitgelegd dat bij een hoge Gh je dan iets meer voeding in je bak moet hebben zodat de plant deze toch makkelijk kan vinden/opnemen ondanks de hoge Gh.
Ik zou in dit geval een nitraat van 15 en een fosfaat van 1 minimaal aanhouden. Zelf gebruik ik de poeders maar ja dat is wat meer werk natuurlijk.
Meer werk is geen probleem, ik zag dat je al 500ml aan kan maken met 4gr poeder. En je betaald voor een zakje van 100gr 3 euro nog wat, dus ben dan sowieso wel goedkoper uit.

Moet je het fosfaat en nitraat wekelijks toevoegen of is het eenmalig en dat je het daarna gewoon in de gaten moet houden?
 
Ja je doet 4 gram fosfaat en 83 gr nitraat in 500ml. Nog makkelijker is 8gr fosfaat en 83 gram nitraat in 1 fles. Dan doseer je 20ml op 100 liter om 20/2mg toe te voegen hiervan.
Vroeger deed ik beiden in een aparte fles maar dat kan ook in 1 en dan de hoeveelheid fosfaat verdubbelen tot 8 gr.

Je kan na een bepaalde toevoeging de waarden meten en dat na 1 week weer doen waardoor je ongeveer het verbruik weet in deze week. Zo kun je dat wekelijks bijvoegen.
 
Ja je doet 4 gram fosfaat en 83 gr nitraat in 500ml. Nog makkelijker is 8gr fosfaat en 83 gram nitraat in 1 fles. Dan doseer je 20ml op 100 liter om 20/2mg toe te voegen hiervan.
Vroeger deed ik beiden in een aparte fles maar dat kan ook in 1 en dan de hoeveelheid fosfaat verdubbelen tot 8 gr.

Je kan na een bepaalde toevoeging de waarden meten en dat na 1 week weer doen waardoor je ongeveer het verbruik weet in deze week. Zo kun je dat wekelijks bijvoegen.
Maar mag dat gewoon in 1 fles? ik had gelezen dat bepaalde stoffen zich samen gaan mengen als je het in 1 fles aanmaakt, er stond dat je eerst 1 dosering moest doen en dan een paar uur later de ander, of zit ik hier helemaal fout?
 
Ja je moet er alleen geen sporen bij doen. Nitraat en fosfaat kun je prima samen toevoegen en later de sporen.
 
Ja je moet er alleen geen sporen bij doen. Nitraat en fosfaat kun je prima samen toevoegen en later de sporen.
Heb zojuist de zakjes Kaliumfosfaat KH2PO4 en APO Kaliumnitraat KNO3 besteld, hopen dat dit het probleem zat zijn, ben bijna zeker van wel.
 
Ik weet niet precies welke testen je gebruikt, maar mochten het van die testen met poeder zijn let dan op dat je echt goed moet schudden. Als je niet echt hard schudt voor minstens 1 minuut ga je ook geen verkleuring zien.
 
Ik weet niet precies welke testen je gebruikt, maar mochten het van die testen met poeder zijn let dan op dat je echt goed moet schudden. Als je niet echt hard schudt voor minstens 1 minuut ga je ook geen verkleuring zien.
gebruik inderdaad testjes met poeder, heb het nu nogmaals gedaan en echt een minuut geschud.
het water in het PO4 buisje word gewoon echt niet blauw. en toch word het buisje van NO3 wel wat meer roze inderdaad.
Denk dus dat het probleem voornamelijk ligt bij PO4, bedankt voor de tip over het schudden, in de beschrijving staat dat je maar een paar seconde hoef te schudden.
denk dat de NO3 waarde nu wel ongeveer bij de 15-20 mg/l komt, maar de PO4 blijft echt 0 mg/l
 
gebruik inderdaad testjes met poeder, heb het nu nogmaals gedaan en echt een minuut geschud.
het water in het PO4 buisje word gewoon echt niet blauw. en toch word het buisje van NO3 wel wat meer roze inderdaad.
Denk dus dat het probleem voornamelijk ligt bij PO4, bedankt voor de tip over het schudden, in de beschrijving staat dat je maar een paar seconde hoef te schudden.
denk dat de NO3 waarde nu wel ongeveer bij de 15-20 mg/l komt, maar de PO4 blijft echt 0 mg/l

Zwarte randen/vlekken kan een teken van fosfaat tekort zijn, dus dat dat 0 blijft zou heel goed kunnen. Ja het poeder moet echt goed opgelost zijn anders werkt de reactie niet goed.
 
Je no3 is dan best wel op orde maar je po4 zou ik omhoog brengen in elk geval. Alle voeding moet voldoende voorhanden zijn.
 
Je no3 is dan best wel op orde maar je po4 zou ik omhoog brengen in elk geval. Alle voeding moet voldoende voorhanden zijn.
Als het goed is word morgen het stock oplossing bezorgd voor zowel po4 als no3, heb ook no3 besteld voor de zekerheid, het was toch niet zo duur dus kan ik t maar beter hebben liggen voor de zekerheid.
ik hoop echt dat mijn planten er ooit mooi bij gaan staan :)
zijn de andere waardes opzich prima?
 
Stockoplossingen binnen gekregen, van plan om af te gaan wegen... is m'n weegschaaltje kapot. dusja, eerst even een andere ergens halen zodat ik het af kan wegen.
 
Nog een vraagje, moet ik de bladeren met zwarte randen eraf halen, of kunnen ze zich nog herstellen? had daarnet m'n po4 gemeten en die was nu mooi 2 mg/l.
 
Zijn ze echt nog meer zwart geworden of zijn ze nog hetzelfde gebleven als dinsdag? De bladeren waarvan je denkt, dat komt niet meer goed, kan je verwijderen. Groeit toch terug, is eigenlijk niets meer als een snoeibeurt.
 
Ik zie inderdaad wel nieuwe bladeren terug groeien tussen de kapotte bladeren, dus ga de zwarte bladeren inderdaad verwijderen.
bedankt!
 
Heb alle lelijke bladeren verwijderd nadat ik fosfaat toegevoegd had,
het plantje is erg kaal maar dat groeit hopelijk weer mooi terug.
ook het javamos deed het niet goed voorheen, paar dagen nadat ik fosfaat toegevoegd had zie ik toch wel weer wat mooie groene puntjes komen.
Mijn Po4 is momenteel 2mg/l en mijn No3 is 20 Mg/l, hierbij harstikke bedankt voor het meedenken! :)
 

Terug
Bovenaan