zwarte sluierstaart telescoop


Y

YuriA

Guest
Hi,

Heb een vraag, ik heb een zwarte sluierstaart telescoop, als ik hem kijkt in zijn mond dan zie ik dat niet recht staat net als de Orange, witte en zwarte sluierstaart, dus bij het eten de Orange... Kan makkelijk de korrels eten maar de zwarte niet, soms zie ik hem tussen de stenen zoeken naar de korrels de op de borden zijn gevallen. Hij ziet nog wel gezond uit maar ik vraag mij af of dat normaal is en ik heen zorgen moet maken.
 
Sluierstaarten zijn op zich al volledig mismaakte vissen, ze zijn daar net op gekweekt.
Een scheve bek is enkel een bijkomstige misvorming (zoals die papegaaicicliden allemaal hebben)
Het enige wat je kan doen is kleiner, zinkend, granulaat geven.
De meeste mensen geven zowizo al te groot of verkeerd voer aan hun (goud) vissen
 
Hi,

Heb een vraag, ik heb een zwarte sluierstaart telescoop, als ik hem kijkt in zijn mond dan zie ik dat niet recht staat net als de Orange, witte en zwarte sluierstaart, dus bij het eten de Orange... Kan makkelijk de korrels eten maar de zwarte niet, soms zie ik hem tussen de stenen zoeken naar de korrels de op de borden zijn gevallen. Hij ziet nog wel gezond uit maar ik vraag mij af of dat normaal is en ik heen zorgen moet maken.
Veel sluierstaarten die je in de dierenwinkel of het tuincentrum koopt worden massaal gekweekt in viskwekerijen in Azie (vaak is dat met name China) en het Midden Oosten. Ze worden met miljoenen tegelijk verhandeld, en er wordt niet echt gelet op eventuele afwijkingen of vergroeiingen. Dat zie je pas later als ze wat groter zijn: een kromme of ontbrekende vin, een scheve bek etc. Een telescoopoog heeft sowieso al moeite om gewone fantails bij te benen omdat hij die extreme ogen heeft. Vaak leggen zulke vissen het af tegen gewone fantails.

Het meest handige is het, om in plaats van steentjes of kiezels een kale bodem of een klein laagje filterzand op de bodem te hebben, waarin de vissen veilig naar verdwaalde korrels kunnen zoeken.

Ook kun je je Moor een beetje helpen door eerst een portie voor de andere sluiers aan een kant te strooien, en een portie voor je Moor aan de andere kant. Je kunt ze ook leren om gelvoer (repashy) uit de hand te eten. Het is best lastig, in de natuur overleven de snelste, sterkste vissen, hier moet je zelf ingrijpen om te voorkomen dat hij verszakt.
 
Bij mijn viskeuze twijfelde ik voor Telescopen of Ryukins. Ik vind ze beiden even mooi echter werd er door FGS gewaarschuwd dat telescopen als ze ouder worden steeds slechter gaan zien door die bolle lenzen en uiteindelijk blind zullen worden. Het dus wel een noodzaak om een soort te kiezen anders gaat dat later bij het eten helemaal niet goed dus moest wel keuzes maken...

Filterzand is ideaal. Ik heb er maar een dun laagje in zitten. Kunnen ze makkelijk happen en zoeken. Ik heb heel even een kale bodem gehad maar had wel de indruk dat ze zich sneller verveelden. Een zachte bodem is ook wel fijn voor die lomperts ;) .Schuurt hun buikjes ook niet kapot tijdens het wroeten.

Ook bij de duurdere import zie ik wel eens wat afwijkingen aan bekjes. Wellicht schiet hier ook de voorselectie soms iets te kort maar alles controleren is ook een uitdaging. Is ook zaak om zelf even goed op te letten bij aanschaf van een huisdier. Ff lekker de tijd ervoor nemen.

Veel succes!
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan