Zweefalg / witte waas


WhiteWall

Member
Lid geworden
4 december 2022
Berichten
8
Leeftijd
39
Hallo allemaal,

Graag jullie hulp met onderstaande foto. Sinds +/- begin oktober ben ik begonnen met een nieuw aquarium. Het aquarium ging door de gebruikelijke stadia heen. Ongeveer twee weken geleden, nadat alle bruin alg weg was en alle waterwaardes goed. Heb ik de eerste bewoners gehaald. 6x corodyras Julii en 1 pleco. De lampen stonden ingesteld op ongeveer 10u.

Ik heb een oase thermo 850 onder het aquarium staan en het viel mij op dat de uitlaat verminderd was. Logisch dacht ik want het bruin alg moest toch ergens naar toe gegaan zijn. Vervolgens heb ik het voorfilter schoongemaakt in een emmer met aquariumwater. Nadat ik de watten schoongespoeld en weer terug geplaatst had. Kon je duidelijk zien dat de uitstroom flink verbeterd was.

Alleen de dagen erna kreeg ik een witte waas. Aquariumverlichting teruggebracht na 8u per dag. Daarna kwam er zweefalg in. Afgelopen woensdag heb ik 50% ververst. Het was toen gelijk een beter aanzicht.

Wat ik zelf denk is dat in een te korte tijd teveel gebeurd is aan het aquarium. Filter uitgespoeld, bewoners toegevoegd en verlichting verlengd. Dit kan ik verwijten aan beginnersfout en enthousiasme...

Er zit al redelijk wat cabomba en waterpest in. Plus nog wat andere planten/mos.

Vandaag heb ik onderstaande waardes. Dit verschilt eigenlijk ook niet met wat het anders is.
nh4 0,0
no2 0,0
no3 10 mg
po4 1mg.

Als plantenvoeding gebruik ik all-in-one van planted box. 160mg afgelopen vrijdag erin gedaan.
Dropchecker is groen. Co2 word uur voordat de verlichting aangaat gestart en stopt uur eerder dan de verlichting.

Maar hoe nu verder? Is dit een gevalletje van geduld hebben of juist snel handelen? Ik vind het ook lastig om te oordelen of het nu weer zweefalg of witte waas is. Ik heb volgens mij alle benodigde gegevens geleverd, maar anders hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

Groet,
Roel
 

Bijlagen

  • IMG_1384.jpeg
    IMG_1384.jpeg
    146.4 KB · Weergaven: 60
Ik vindt het moeilijk te zien en misschien kun je wat water in een gls doen om het beter te kunnen beoordelen.
 
Ah dat is een goed idee. In een glas vind ik het er inderdaad groen uit zien. Dan moet ik dus weer water gaan verversen..
 
Witte waas is bacteriebloei: verdwijnt vanzelf
Groen waas is algenbloei: uv-filter erin doen dan is 24 uur later je bak helder

In beide gevallen helpt verversen niet
 
Algenbloei zie je vaak bij een tekort aan co2.

 
Eh nemen algen geen co2 op? In de oceanen blijken ze dat wel te doen.
Onze wateren kunnen weer zuurstofloos of toxisch worden bij blauwalg.
Ik heb dit vaak meegemaakt, eerste keer was toen ik 8x 39watt t5 op me 200x60x60 had erna ook met vers opgezette bakken op leds,
Verversen is geen remedie , uvc licht tussen je pompfilter dat vind ik de beste manier.
 
De oorzaak wegnemen is het belangrijkste en die staan in de link en vaak is het een co2 tekort icm teveel licht dus. Ook een nh3/4 piek kan de oorzaak zijn.
 
De oorzaak wegnemen is het belangrijkste en die staan in de link en vaak is het een co2 tekort icm teveel licht dus. Ook een nh3/4 piek kan de oorzaak zijn.
De timer staat ingesteld op 8u. Ik heb net de intensiteit van de verlichting met ongeveer 25% aangepast. Eens kijken of dit wat brengt. Net nog de nh4 gemeten en dit was 0,0. Ik probeer wel zaken aan te passen, maar wil niet teveel te snel veranderen. Mocht het allemaal niet gaan helpen dan kan ik altijd nog een uvc licht aanschaffen en ertussen zetten.
 

Terug
Bovenaan