Zweefvuil vs UV filter


Retgals

Well-known member
Lid geworden
30 maart 2014
Berichten
305
Mijn bak is ruim 700 liter en gefilterd door een JBL e1501 en een JBL 1902. Ik had er altijd nog een stromingspomp en een skimmer opstaan maar die staan nu uit aangezien ik drijfplanten (kikkerbeet) heb die dat niet waarderen. Visbestand is vooralsnog heel beperkt. Bak draait al jaren dus geen opstartproblemen. Wel meer licht vanwege de planten toegevoegd. Laatste tijd veel last van stof / zweefvuil. Ook mijn Echinodorus Bleheri heeft veel last van vuil en krijgt zelfs haren op de randen. Ook zie ik vaker stofdeeltjes op de ruit zitten. Vermoedelijk dus een alg. Wat kan ik hier het beste aan doen? Ik filter al over witte watten maar dat helpt niet. Zou een UV filter de oplossing zijn? De kogelkranen van mijn doorvoeren naar de filters zijn helaas verkalkt dus een UV filter aansluiten op mijn potfilters gaat niet zonder de bak leeg te halen. Iemand ervaring met interne UV filters? Zou dit wat zijn?
 
Meer licht toegevoegd voor de planten....

Heb je ook de andere waardes aangepast? Zoals voeding en CO2?
De algen komen door een gebrek aan iets anders dan licht.

Zweefvuil duid op een ander probleem.

Kan 2 oorzaken hebben. Teveel (verkeerde) stroming in de bak. Deeltjes blijven wervelen maar slaan niet neer.

Of de deeltjes breken niet af. Composteren niet. Verkeerd of eenzijdig voedsel.

Een uv lamp werkt alleen tegen zweefalg (groen water) of bloei (wit water).

Heb je in een van de filters ook witte watten (vlies) zitten? En dit zeker iedere maand spoelen / vervangen.
 
Mijn bak is ruim 700 liter en gefilterd door een JBL e1501 en een JBL 1902. Ik had er altijd nog een stromingspomp en een skimmer opstaan maar die staan nu uit aangezien ik drijfplanten (kikkerbeet) heb die dat niet waarderen. Visbestand is vooralsnog heel beperkt. Bak draait al jaren dus geen opstartproblemen. Wel meer licht vanwege de planten toegevoegd. Laatste tijd veel last van stof / zweefvuil. Ook mijn Echinodorus Bleheri heeft veel last van vuil en krijgt zelfs haren op de randen. Ook zie ik vaker stofdeeltjes op de ruit zitten. Vermoedelijk dus een alg. Wat kan ik hier het beste aan doen? Ik filter al over witte watten maar dat helpt niet. Zou een UV filter de oplossing zijn? De kogelkranen van mijn doorvoeren naar de filters zijn helaas verkalkt dus een UV filter aansluiten op mijn potfilters gaat niet zonder de bak leeg te halen. Iemand ervaring met interne UV filters? Zou dit wat zijn?

Wat ook wil helpen voor je zweefvuil is een laag filterdoek in je vóórfilter! Een UV-C filter helpt je niet van je zweefvuil af. Maar ik heb er wel een, ik heb de 9 Watt versie van Tante Ali, deze dus.
 
Ja een uv-lamp helpt tegen zweefvuil, wij hebben hier 6 bakken op 1 bioloog en in 1 bak zat veel zweefvuil, uvlamp erop gezet in de bioloog, dag later alles kraakhelder, nu hebben we die lamp op een tijdschakelaar staan en gaatie 's nachts 2 uur aan en nergens meer zweefvuil
 
Dank voor de reacties. Deze bak draait al jaren en nog niet echt veel last van zweefvuil gehad. Deze licht hoeveelheid ook jaren probleemloos gehad. Nicolientje, welke uv lamp heb jij draaien?
 
Ff logisch nadenken...
Een uv heeft geen enkele mechanische werking. Het enige dat een uv doet is organismen doden.
Het enige wat er door kan gebeuren is dat bepaalde zwevende vervuilingen (die dan zwevende organismen zijn) gaan samenklonteren en bezinken.
Maar dit geld slechts in zeeeeer specifieke omstandigheden en niet voor standaard zwerfvuil (half afgebroken uitwerpselen, eten en plantresten)
 
Ik heb er eentje bij wish gekocht, die dingen gaan max een jaar mee (ook die je in NL koopt) dus daar geef ik dan liever niet teveel geld aan uit https://www.wish.com/product/5b8a06...W9FDlexNL3yKt0ko4CEpzjxNbR_fEsGyqomQpErKJtVTo
Wat een ple*%is site is dat zeg. Je kunt niks bekijken.
72759621-591F-4A92-80F1-E038F44BCEDC.png
 
Gewoon even inloggen via Google of facebook en dan werkt de site
Als ik gewoon wil kijken, wil ik niet inloggen.
Er is nagenoeg geen een webshop waarbij je eerst moet inloggen om te kunnen kijken.
Dus er zal zeker wat achter zitten.
 
Er is nagenoeg geen een webshop waarbij je eerst moet inloggen om te kunnen kijken.
Dus er zal zeker wat achter zitten.
Data is het nieuwe goud dus als jij inlogt met je facebookaacount (wat heel veel mensen doen omdat dat zo makkelijk word aangereikt) weten ze meteen al jouw contacten en gegevens en wat je allemaal bekijkt op facebook, ideaal om daar je advertenties op af te stemmen
 
Het zal vast ideaal zijn om je advertenties op af te stemmen er zullen echter ook een aantal mensen zijn (minimaal 2 al in dit topic) die dat niet accepteren en dus geen bestelling zullen plaatsen. Ik vind het het ook enorm onbeschoft om op die manier je webshop in te richten. Ik zoek dan wel gewoon verder en bestel direct bij aliexpres waar al dat spul toch vandaan komt.
 
Het zal vast ideaal zijn om je advertenties op af te stemmen er zullen echter ook een aantal mensen zijn (minimaal 2 al in dit topic) die dat niet accepteren en dus geen bestelling zullen plaatsen. Ik vind het het ook enorm onbeschoft om op die manier je webshop in te richten. Ik zoek dan wel gewoon verder en bestel direct bij aliexpres waar al dat spul toch vandaan komt.
Ook bij aliexpres werkt het hetzelfde (dat je niet kan kijken als je niet ingelogd bent
 
Ik ben ook niet een voorstander van dit soort sites.
Ik wil eerst weten wat ze verkopen voordat ik een account aanmaak.
En accounts altijd op basis van een mailadres, nooit een facebook.
 
Ik ben ook niet een voorstander van dit soort sites.
Ik wil eerst weten wat ze verkopen voordat ik een account aanmaak.
En accounts altijd op basis van een mailadres, nooit een facebook.
Je bent altijd vrij om niet je facebookaaccount te gebruiken, doe ik ook niet (nergens) want als dat account gehacked word kunnen ze meteen overal bij, dus ook bij ditsoort sites kun je op je mailadres registreren
 
Wanneer ik op die link van ali hierboven druk kan ik gewoon kijken zonder dat ik ingelogd ben hoor.
Ik heb daar natuurlijk wel een account want ik heb er al veel gekocht maar op deze pc ben ik nu niet ingelogt.

Maar we verzieken het hele topic :)
 

Terug
Bovenaan