Wat is er nieuw

Zweefvuil

Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Leeftijd
43
Website
www.instagram.com
Iemand enig idee hoe ik van dit zweefvuil af kom? (Zie foto). Heb al canalled geprobeerd.

Extra filter, bodem zuigen, grote waterwissel, maar ik kom er niet vanaf.

Alle tips zijn welkom.

IMG_20200429_191321.jpg

Ik denk dat je er vanaf komen moet beginnen met nieuw vuil voorkomen. Wat voor bak, vis bestand, filters, voer etc hebben we het over?

Juwel 180
Kegelvlek barbelen / corydoras / garnalen (vuur en 10 japonica)
Eheim experience 250
ik voer ze voornamelijk vlokken voer. Dat blijft beter drijven en wat uiteindelijk zakt is voor de Cory's en de garnalen.

IMG_20200427_202503_989.jpg

Kan het niet heel goed zien, maar het hele water lijkt wittig? Is het geen bacteriebloei ipv zwerfvuil?

Wanneer je zo weinig filtratie hebt als jij nu (3ltr filterinhoud, 8 watt, 700ltr/uur bruto) op een 180ltr aquarium, dan kan dat goed gaan, zoals mensen je zullen gaan vertellen. Vooral wanneer je noodgrepen uit gaat halen als filtervlies/watten etc.

Wij vonden dat bij ons alles een heel stuk beter ging draaien met hogere filtratie.

Wij gebruiken op onze rio180 2x eheim classic 2215, samen 8ltr filterinhoud, waarvan 7ltr voor mechanische filtratie (sponzen), 1 ltr siporax, samen 30watt kracht en ongeveer 1200ltr/uur. Alle waarden stabiel, mooie stroming door de hele bak en geen zweefvuil. Ook niet met grote obstakels in de bak zoals jij ook hebt.

Ik heb ook nog een tijdje de Eheim 240 erbij gehad (intern) maar dat hielp ook niet. Had ergens gelezen dat te veel filteren er voor zorgt dat het vuil geen tijd krijgt om te zakken? Heb hier overigens nooit last van gehad alleen sinds een week of 5.
Zou het kunnen komen door de kleibollen die ik gebruik?

Het ziet er inderdaad wel een beetje uit als een bacteriebloei, hoe lang draait je bak nu? Naar mijn mening is de experience 250 wel wat aan de kleine kant voor je bak.

Ik heb zelf een keer zweefvuil aangepakt door een extern filter wat ik nog had staan vol te proppen met filter watten.

Ik vind je aquarium wel een plaatje.
Als je de kleibollen tussen het hout legt dan kan dat weleens de oorzaak zijn, maar dan moet het ook loskomen als je wat wappert met je hand in het water

Ik heb de "photoshop truck" weer uitgehaald en denk dat het eerder algbloei is als bacteriebloei, ook omdat het al enkele weken aanhoudt.

2020-04-29_21h24_08.jpg 2020-04-29_21h25_00.jpg

Ik zou daar naar een oplossing zoeken, mogelijk kan je je verlichting dimmen of wat drijvers toevoegen.......

edit: hoeveel lumen per liter branden er nu?

Ik heb de "photoshop truck" weer uitgehaald en denk dat het eerder algbloei is als bacteriebloei, ook omdat het al enkele weken aanhoudt.

Bekijk bijlage 297180 Bekijk bijlage 297181

Ik zou daar naar een oplossing zoeken, mogelijk kan je je verlichting dimmen of wat drijvers toevoegen.......

edit: hoeveel lumen per liter branden er nu?

Bedankt ik ga er naar kijken.
Momenteel branden de lampen 8 uur per dag.
6500 Kelvin

Bedankt voor alle input weer.

Algenbloei heb je vaak bij een tekort aan co2. Weet je de waterwaarden momenteel? 8uur is opzich niet erg veel maar ik weet niet of er ook zonlicht in de bak valt.

Algenbloei heb je vaak bij een tekort aan co2. Weet je de waterwaarden momenteel? 8uur is opzich niet erg veel maar ik weet niet of er ook zonlicht in de bak valt.
Er is inderdaad wel veel zon momenteel die op de bak valt.
Ik voeg dagelijks CO2 carbon toe van easy LIFE en dat die ik al maanden. Dat ging altijd goed. Heb wel gerommeld in en aan de filter afgelopen tijd. Op basis van wat ik sinds gisteren gelezen heb zou het zomaar weer algenbloei kunnen zijn. Even goed de waterwaarden in de gaten houden de komende tijd. Ik wacht even de komende vier weken af.

Die extra zon zou dan er voor kunnen zorgen dat je wat algenbloei krijgt want dat zie je vaker bij zonlicht en niet al teveel co2. Vooral als je geen co2 toevoegt zoals in jouw geval dus ik heb de indruk dat Steven weleens gelijk kan hebben.

Die extra zon zou dan er voor kunnen zorgen dat je wat algenbloei krijgt want dat zie je vaker bij zonlicht en niet al teveel co2. Vooral als je geen co2 toevoegt zoals in jouw geval dus ik heb de indruk dat Steven weleens gelijk kan hebben.
Steven is @sschot ?

Als het wel zweefvuil is kan ik je een binnenfiltertje op lucht aanbevelen.
Ik heb zo'n dingetje ter ondersteuning in mijn indraaiende buitenbak staan en het verbaast me hoeveel vuil dit (inmiddels 40 jaar oude) ding eruit weet te halen, zonder bijzonder veel stroming te veroorzaken.
Op de foto staat hij er 5 dagen in en het water is inmiddels mooi helder.

Bijlagen

• P4304166.JPG
    P4304166.JPG
    239.6 KB · Weergaven: 114
Heeft photoshop tegenwoordig een "alg identifactie tool" of?

Lijkt me wel handig namelijk zo'n appje...
:thumbs::DD

Heeft photoshop tegenwoordig een "alg identifactie tool" of?

Lijkt me wel handig namelijk zo'n appje...
:thumbs::DD

Een gemiddelde foto is in principe 18% grijs. Je kan met photoshop de gemiddelde kleur uit laten rekenen, en dan kan je onder andere kleur zweem uit je foto's verwijderen, voor als je bijvoorbeeld door glas hebt gefotografeerd, of onder een oranje zonnescherm ofzo.....

Met het bepalen van het gemiddelde van het water, zie je dat dit een duidelijke groene kleurzweem heeft. Ik zeg niet dat dit onomstotelijk altijd klopt, maar het kan helpen bij een indicatie tussen bacterie bloei (wit) en algen bloei (groen).

Gelet op de groene uitslag die ik krijg, neig ik dus naar algenbloei en niet naar bacteriebloei, wat ook nog eens wordt versterkt door het feit dat het al enkele weken duurt. Een bacterie bloei is in principe na 1 week weg, als je niet de boel blijft verstoren.

Als ik het goed heb is het 2645 lumen

Dan zit je op een kleine 15 lumen per liter, dan heb je zeker niet te veel licht inderdaad, zoals Ben al aangaf.

Weet je mogelijk je waterparameters, zoals PH GH KH PO4 NO3 CO2 gehalte?

Inmiddels is het "zweefvuil" iets minder maar nog altijd meer dan genoeg. Heb wat waterpest erbij gezet en een extra binnenfilter (700lu netto) met filter watten.
Hopelijk gaat dat iets doen. Dit is echt geen gezicht.

Bij de zeewaterbak heb ik een keer uit nood een binnenfilter met watten erin gehangen en dat vangt zweefvuil rap op.

Ik wordt er gek van, hoe lang zou dat moeten duren?

Ik kijk ff in mn glazen bol en zover ik zie is dat nodig zolang als het nodig is :DD :DD 😉
Nee geintje Mister Ajax maar ik durf dat niet te zeggen en het ligt denk ik ook aan de oorzaak. Als alles is afgevangen en er geen nieuwe zweefvuil ontstaat dan zal dat denk ik vrij snel zijn maar goed dat kan ik moeilijk inschatten.

Bedankt uwe aquariumheid........M'n buizen zijn binnnen. Ik ga eens prutsen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan