Zwemblaas probleem? Wat moet ik doen?

  • Onderwerp starter Schwartzi
  • Startdatum

S

Schwartzi

Guest
Hallo allemaal.. ik zit helaas met een volgend dilemma. Bij één van m'n vissen gaat zijn staart heel de tijd omhoog. Dus ik op internet vanalles gelezen en tot de conclusie gekomen dat het een probleem met zijn zwemblaas zou kunnen zijn. Ik heb hem uiteindelijk 5 dagen is een klein laagje water gehouden en daarna weer terug in het aquarium gedaan. Eerst leek het beter te gaan maar het is nu precies hetzelfde als eerst. Heeft het zin om hem nog een keer een paar dagen in een klein laagje water te houden? Of verleng ik op deze manier alleen z'n lijden? Het is een Hyphessobrycon columbianus. Bedankt alvast. Groetjes
 
Heb je een foto of nog beter een video van deze vis?
 
Kan jij het volgende info geven voor beter beeld?

Waterwaardes?
Gemeten met druppeltest op striptest?
Hoe groot is je bak? Afmetingen.
Hoe lang draait je bak?
Wat is je verversbeleid?
Wat voor filter gebruik je?
 
Waterwaardes zijn:

No3: 25
NO2: 0
GH: 10
KH: 6
PH:. 7,2
Cl2: 0

Met een teststrip gemeten. Alleen voor de nitriet heb ik een druppeltest in huis. Die is daarmee ook 0.
De bak is 58 hoog, 60 breed en 40 diep. Er gaat 120 liter in.
Hij draait ongeveer drie maanden en ik ververs nu 1x in de 2 weken 1/3 van het water.
Het is een juwel Lido aquarium met een binnenfilter. Daar zitten verschillende sponzen in, filter watten en zo een bakje voor biologische filtering.
 
Ik kreeg de video niet geupload. Zal hier een link bijzetten. Hoop dat het zo werkt?

 
kun je nog een close up foto van vis maken van zijkant gezien met alle vinnen/staart erop en zijn bek? Zie ik wat wits op die bek of hoort dit bij het soortje?

Kijk eens goed naar medebewoners, vinnen, staarten, witte bek, vlekken of rafelen/stukjes weg?
 
Ja is ook duidelijk zwemblaas dingetje maar kan door bacterieel zijn. Bekrot of schimmel ook door bacterieel. Klein bakje "kalibreert" zwemblaas dan minder druk op vis maar is geen oplossing als bacterieel is. Kijken of alleen deze vis is of aquarium besmet.
 
kun je nog een close up foto van vis maken van zijkant gezien met alle vinnen/staart erop en zijn bek? Zie ik wat wits op die bek of hoort dit bij het soortje?

Kijk eens goed naar medebewoners, vinnen, staarten, witte bek, vlekken of rafelen/stukjes weg?
Hij heeft idd zijn kinnetje bezeerd toen ik hem eerder apart had gezet om de watertherapie te proberen. Er is één kardinaal tetra die een stukje van de staartvin mist maar voor de rest zie ik geen rare dingen.

IMG_20190504_191549__01.jpg
 
Zwemblaas probleem kan verschillende oorzaken hebben. Soms te verhelpen maar vaak ook niet. Afstrijkje microscoop kun je zien wat er aan de hand is. Is dit geen optie en wil je iets proberen dan apart zetten met een kuurtje bactopur direct. Apart zetten betekend zelfde omstandigheden aquarium, zelfde tempratuur en afhankelijk hoeveel liter moet je meten/verversen. geen NO2/NH3/4. Geen licht aan bij dit middel en goed beluchten. Moet je verversen dan bijdoseren. Haal je 20 liter eruit en vervang je door 20 liter vers water halve tablet erbij.

Afwachten kan ook, kijken of hij zelf geneest maar meestal is dit niet het geval en gaat het van kwaad naar erger. Vis komt op zij/rug te liggen en kan niets meer. dan te ver heen om hem nog te genezen. Wel goed bek, vinnen, staarten in de gaten houden als bacterieel is kan het andere vissen besmetten.

Heb helaas al wat zwemblaas gevallen gehad en is erg lastig.

Vis euthaniseren is dan ook een optie. Kruidnagel olie, visje erin en slaapt vanzelf in.

Succes met keuze!!
 

Terug
Bovenaan