Wat is er nieuw

Zwevend vuil Juwel Vision 260

• Onderwerp starter Onderwerp starter Peter03
  • Startdatum Startdatum
P

Peter03

Guest
Beste allen,
Mijn Vision werd lange tijd gefilterd door de Eheim pro 4, 250T.
Echt mooi helder kreeg ik de bak niet, wat ik ook probeerde. Het bleef een troebel gebeuren

In mijn optiek was de capaciteit wat te krap voor de gezelschapsbak.
Gisteren een nieuwe filtersysteem gewisseld met voldoende capaciteit in het kader dat je er beter mee verlegen kan zijn dan om verlegen qua capaciteit.

De bak draait nu op een JBL cristalprofi e1902.
Ik heb een dosis startbacterie in de filter gedaan om een en ander op te starten.

Probleem: er blijft veel zwevend vuil in de bak zitten waarvan ik had verwacht dat dit grotendeels minder zou worden.

Zelf geprobeerd:
- Inlaat links achterin hoek geplaatst
- Uitstromer rechts achterin geplaatst
- Standaard uitstromer (buis met gaatjes) verwijderd.
- diffuser (nozzle) geplaats. Deze geeft veel waterverplaatsing

- uiteindelijk heb ik de uitstromer en diffuser eruit gehaald en nu stroomt het water recht naar beneden in de hoop dat het zwevend vuil naar beneden zou zakken. Ook dit is na 12 uur filteren niet echt effektief.

Is het een optie om de filterinhoud van 1 korf te vervangen voor een ClearMec?

De vissen doen het goed, de planten groeien goed, dagelijkse dosering EasyCarbo, maar zo langzamerhand ben ik het spoor bijster.

Ik hoop dat er iemand wat bruikbare tips heeft

Heb je erg "vervuilende" dieren in je bak? Je kan in elk geval proberen om je bodem schoon te zuigen met een zekere regelmaat. Daarbij ook even wapperen met je handen zodat je filter het opdwarrelende vuil mee kan pakken. Verder kan de de laatste filterkorf voor dat het water je filter verlaat richting aquarium te voorzien van filterdoek. Dat laatste heb ik liever dat filterwatten omdat dit herhaald is te gebruiken, als extra in je korf past, en minder ruimte in je korf inneemt.
HTB1h6cZX2vsK1RjSspdq6AZepXaD.jpgIMG_20200125_134516.jpg

Laatst bewerkt:
Zitten er al filterwatten/filterfleece in je filter? anders zoals @benvo oppert zeker gebruiken.

Heb je de in-/uitlaat als eens opgesteld zoals op de onderste tekening van het plaatje? zo heb ik altijd veel succes gehad met filtering.
ik denk namelijk niet dat het aan je Eheim pro 4+ 250T heeft gelegen, is zeker niet heel ruim voor je bak, maar ook niet te krap.
4030B88A-9948-4AC1-B9DC-016E551C5857.jpeg

Geen helder water is natuurlijk vervelend, zeker als je een pomp er op heb staan die voldoende capaciteit zou moeten hebben. Ik ben dan ook benieuwd naar hoe je aquarium er uit ziet en welke bodem je gebruikt. Geeft je bodem substraat of eventueel aanwezige voedings substraat misschien dit probleem? Ik zou tekening twee van de hierboven geposte filter in en uitlaat gebruiken. Hierdoor stroomt het water rond, zoals jij het eerder beschrijft stroomt het wel maar mischien niet rond en dus niet terug naar de inlaat van je filter. Hoop dat je snel weer kan genieten van een helder aquarium. Succes

Laatst bewerkt door een moderator:
Zitten er al filterwatten/filterfleece in je filter? anders zoals @benvo oppert zeker gebruiken.

Heb je de in-/uitlaat als eens opgesteld zoals op de onderste tekening van het plaatje? zo heb ik altijd veel succes gehad met filtering.
ik denk namelijk niet dat het aan je Eheim pro 4+ 250T heeft gelegen, is zeker niet heel ruim voor je bak, maar ook niet te krap.
Bekijk bijlage 313594
Filterwatten gebruik ik nog niet. Die moet en ga ik nog halen.
Ik filter volgens bovenste tekening.

Is niet echt scherp maar het gaat ff om de strekking

Bijlagen

• 20201206_170830.jpg
    20201206_170830.jpg
    396.2 KB · Weergaven: 118
Duidelijk en zo heb je denk ik ook een veel betere circulatie over de bodem.

Filterwatten gebruik ik nog niet. Die moet en ga ik nog halen.
Ik filter volgens bovenste tekening.

Is niet echt scherp maar het gaat ff om de strekking

Zou dan opperen om de in-/uitstroom even aldus de onderste tekening te plaatsen, en zeker witte watten gebruiken!

Als ik de foto zo bekijk, vraag ik me af of dit zweefvuil is of bacteriebloei?

Bekijk bijlage 313594
Ik filter altijd zoals op de onderste tekening. Rommel zal altijd onder de uitstroom ophopen. Dus daar moet je het wegzuigen. Daarom daar de retour plaatsen.

Edit. +1

Misschien een rare vraag, maar welke bezetting heeft u? Hier in de bak huist een schooltje corydoras en die doen regelmatig bodemvuil opwervelen. Dan kun je afhevelen wat je wil en filteren tot je een ons weegt maar met hun gedrag blijft het water nooit vrij van zwerfvuil. Zelfs niet met de twee filters die nu in de bak zitten.

Misschien een rare vraag, maar welke bezetting heeft u? Hier in de bak huist een schooltje corydoras en die doen regelmatig bodemvuil opwervelen. Dan kun je afhevelen wat je wil en filteren tot je een ons weegt maar met hun gedrag blijft het water nooit vrij van zwerfvuil. Zelfs niet met de twee filters die nu in de bak zitten.
Doe je toch iets niet goed, hier in 5 bakken corydoras zitten en alle bakken kraakhelder

Hier zelfs van die echte graafmachines (variërend van 10 tot 35cm), maar ook hier geen zweefvuil.

In mijn aquarium zit achter een steen een deadspot. Soms ben ik een beetje lui met afhevelen en doe ik alleen de voorgrond. Dan ligt achter de steen wat prutteltjes. Voedselresten of restanten van cattapa bladeren. Mijn corydorassen duiken daar soms met veel enthousiasme in, met als gevolg dat dit opdwarrelt en door de bak zweeft. Voor de rest is het schoon.

Bekijk bijlage 313594

Even een vraagje over de uitstroom in beide plaatjes: zit deze evenwijdig aan de achterwand of is deze schuin naar voren (diagonaal naar de tegenover liggende hoek) geplaatst?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan