200x70x70 van tuinkabouter


drijfplanten zou kunnen maar ik ben bang dat ze zo me overloop in drijven.
kan natuurlijk een frame maken waarin ze blijven zitten op 1 plaats maar zo'n frame word dan symetrisch en dat heb ik zoveel mogelijk gepoogt te voorkomen.
ben bang dat het dan de "schoonheid" van de bak negatief be�nvloed
voor een gedimt licht kan ik ook de verlichting minder fel laten branden gezien het "gewoon" led is

ik heb tijgerlotussen erin staan die heel mooi op de grond blijven en niet omhoog naar het licht toe groeien.
opzich lijkt mij dat een teken dat ik ruim voldoende licht in de bak heb :D
maar ik wil misschien wel kijken naar iets wat meer de hoogte in gaat met grote bladeren.

de maanvissen zijn normalieter wel gewoon op kleur overdag, maar deze foto's zijn gemaakt met de verlichting in de dagstand terwijl het 1 minuut terug nog schemerde in de bak.
 
tuinkabouter zei:
drijfplanten zou kunnen maar ik ben bang dat ze zo me overloop in drijven.
kan natuurlijk een frame maken waarin ze blijven zitten op 1 plaats maar zo'n frame word dan symetrisch en dat heb ik zoveel mogelijk gepoogt te voorkomen.
.

Ik zal meer aan een Hydrocleys Nymphoides of dergelijken te denken, maar het blijft een keuze naruurlijk :)
 
Zeer mooie bak petje af hoor , alg is nooit leuk in een aquarium zeker niet als plaag heb je wel voldoende snelgroeiers ?

Mvg
 
@nickey, dankje

@ton, dankje maar groeit deze ook goed omhoog, niet net als me tijgerlotus dat hij netjes op de bodem blijft?

@dice, dankje, ik vind mijn echinodorus eigenlijk best snel groeien net als mijn varens.
maar ik heb niet iets als waterpest, cabomba, mexicaans eikenblad, sterrenkruid of iets dergelijks erin staan.

ben bang dat als ik zoiets plaats me macro elementen nog harder op gaan waardoor de andere planten stagneren
 
Beide planten welke ik opperde gaan voluit naar de oppervlakte, de HN begint met een kleine knop welke na 2 dagen aan de oppervlakte een blad vormt, de NG krijgt al eerder een blad welke ook naar de oppervlakte gaat en zich daar verder vergroot.
Beiden staan in mijn bak, zie handtekening. midden en links de HN en Rechts van het midden de NG.
 
TonHageraats zei:
Beide planten welke ik opperde gaan voluit naar de oppervlakte, de HN begint met een kleine knop welke na 2 dagen aan de oppervlakte een blad vormt, de NG krijgt al eerder een blad welke ook naar de oppervlakte gaat en zich daar verder vergroot.
Beiden staan in mijn bak, zie handtekening. midden en links de HN en Rechts van het midden de NG.

Zou de Nymphoides sp. taiwan ook een optie zijn?
Deze is wat makkelijker verkrijgbaar.
 
Wauw!!! Mooi aquarium zeg, prachtig ingericht ook! Ik hoop dat je de alg de baas blijft...
 
@bilijoenblik: ik heb nu al me zinnen gezet op de HN :p
Is via marktplaats te verkrijgen dus ga er over 2 weken weer naar kijken, volgende week eerst een weekje weg, deze week ben ik bang dat niet meer gaat lukken.
@angela: dankje, ik hoop het ook

Nog ff een foto van de maanvissen in "rust"
27B86CBE-EA8F-43F1-89A9-C58828F03C1D.jpg
 
Opzich he is thuis werken ook wel een leuke optie :p
8E637617-BA80-4D4D-9833-206369239E1D.jpg


Maar.. In de strijd tegen de algen heb ik de verlichting weer terug gebracht in de vorige stand waarin ik nog geen algen had in de hoop dat me CO2 en bemesting het nu wel bij kunnen benen..
Ik kreeg met veel moeite me drop-checker uit blauw net aan op donker groen, maar dat was meteen ook de max wat me reactoren konden verwerken aan CO2 zonder te klieren met de tegendruk.

Ik kwam er vandaag ook achter dat me voederautomaat inmiddels een maand voor de show op me bak staat..
Ik heb heel netjes de tijden ingesteld waar op gevoerd moest worden, maar niet dat er ook daadwerkelijk gevoerd moest worden..
Weer zo'n gevalletje RTFM.. Mja opgelost nu :)
 
tuinkabouter zei:
Opzich he is thuis werken ook wel een leuke optie :p
Maar.. In de strijd tegen de algen heb ik de verlichting weer terug gebracht in de vorige stand waarin ik nog geen algen had in de hoop dat me CO2 en bemesting het nu wel bij kunnen benen..
Ik kreeg met veel moeite me drop-checker uit blauw net aan op donker groen, maar dat was meteen ook de max wat me reactoren konden verwerken aan CO2 zonder te klieren met de tegendruk.

Ik kwam er vandaag ook achter dat me voederautomaat inmiddels een maand voor de show op me bak staat..
Ik heb heel netjes de tijden ingesteld waar op gevoerd moest worden, maar niet dat er ook daadwerkelijk gevoerd moest worden..
Weer zo'n gevalletje RTFM.. Mja opgelost nu :)

Arme visjes. Jij maar denken waarom hebben ze zo'n trek als ik thuis kom.

Waarom wordt jou drop checker blauw? Mijne blijft altijd groen. Overdag CO2 erin. 'S nachts uit, maar maken de planten CO2.

Anders toch eerder beginnen met toevoeren. Anders krijg je toch steeds een behoorlijke pH schommeling.
Beter langdurig op lage flow, dan kortdurend op hoge flow.
 
@cedric; ja ik zou er wel aan kunnen wennen hoor, veel beter uitzicht zo :p
@biljoenblik; Haha yup ze bleven me al zo goed volgen en aten al zo gulzig xD
Maar me CO2 gaat nu 2 uur voordat me licht aan gaat aan, maar minder licht=minder CO2 gebruik
Hij is in de ochtend niet blauw hoor maar het scheelt niet veel
Gedurende de dag word ie wel lichter groen maar hij lost momenteel niet voldoende CO2 op in het water momenteel..
Dus nu CO2 op max met volledige oplossing en het licht wat minder fel.
Deze instelling had ik al gebruikt en toen werkte alles goed, planten groeide, geen algen.. Mja ik wou meer licht..
 
Ik ken dat probleem met licht en Co2, ik kan de Co2 makkelijk omhoog doen maar dan merk ik dat de vissen daar last mee krijgen, dus ook steeds spelen met de lichtsterkte om de algjes tegen te houden, ik heb de juiste standen nog niet gevonden.
 
altijd fijn de balans zoeken...

ik ga na volgende week eerst verder met CO2 opschroeven en dan langzaam aan weer licht opschroeven, alles stapje voor stapje.

ik kan de druk in de reactoren nog verhogen, die zijn nu bijna 0
de pompen kunnen ieder 3-4 bar leveren en de regulator kan 4-5 bar leveren dus dat moet voldoende zijn.

hoe hoger de waterdruk in de reactor is hoe beter je er een gas in op kan lossen ben ik al achter gekomen.
 
tuinkabouter zei:
altijd fijn de balans zoeken...

ik ga na volgende week eerst verder met CO2 opschroeven en dan langzaam aan weer licht opschroeven, alles stapje voor stapje.

ik kan de druk in de reactoren nog verhogen, die zijn nu bijna 0
de pompen kunnen ieder 3-4 bar leveren en de regulator kan 4-5 bar leveren dus dat moet voldoende zijn.

hoe hoger de waterdruk in de reactor is hoe beter je er een gas in op kan lossen ben ik al achter gekomen.
Mmm, wel interessant allemaal! ;)
Op hoeveel bps zit je nu? En wat is de max die je reactoren kunnen verwerken, en waar merk je dat aan?
Wel handig die pompen met overcapaciteit en dat ze de waterdruk kunnen opvoeren! Domme vraag misschien, maar hoe doe je dat laatste? Of is dat gewoon een kwestie van de pomp meer laten pompen?
 
ik zit nu op 3-4 bps weer, ik zat op standje gooi dr maar wat in
maar je merkt het aan de co2 die de spraybar verlaat en niet word vermengd in de reactor.

maar ik heb een kogelkraan achter de reactor zitten die nu nog 100% open staat, die kan ik tot 75% (ongeveer) sluiten waardoor deze nog 25% open staat.
de pompen draaien nu op 40% en die kunnen dan naar 100% gaan, dit in combinatie met de kranen die gesloten kunnen worden kunnen dus de reactor druk opvoeren.
dit alles zonder flow in te leveren op de filtratie

de waardes zijn allemaal theorie.
een DCS-7000 heeft een maximale opvoerhoogte van 4,5 meter wat gelijk zou moeten staan aan 4,5 bar
me regulator heb ik al getest en draaiend gehad op 4,5 bar en zou tot 5-6 moeten kunnen indien de fles vol genoeg is
 
Ziet er allemaal ingewikkeld uit :) maar blijft mooi omtezien hopenlijk zal je algen afnemen want als ik ergens slecht tegen kan is algen vooral als het een plaag wordt

Gr rick
 
TonHageraats zei:
Wat ik eigenlijk mis zijn wat drijver in je bak, of planten met grote drijvende bladen,dat zouden de manen wel op prijs stellen en dimt gelijk de verlichting wat zodat mogelijk ook het algen probleem daar mee word gediend.
Verder is het een mooie bak met mooie bewoners.

+1 :thumbs: of enkele kienhout die boven je aquarium uitsteken maar onder het water op sommige plekken het licht temperen waar de Manen zich graag zullen vertoeven.
 
ik ga over 2 weken wat HN toevoegen ;)
en ik ga geen hout laten "hangen" in mijn bak, ik heb het uit geprobeerd maar het zat teveel in de weg met onderhoud.
 
tuinkabouter zei:
C�dric Vleminckx zei:
tuinkabouter zei:
@cedric; ja ik zou er wel aan kunnen wennen hoor, veel beter uitzicht zo :p

..........

Ik denk dat er dan hier niet veel werken aan de pas komt. :d

nou om eerlijk te zijn was het productiever dan op kantoor te zitten xD

Het motiveert je dan wel meer, om het zo te zeggen. ;)
 
tuinkabouter zei:
ik zit nu op 3-4 bps weer, ik zat op standje gooi dr maar wat in
maar je merkt het aan de co2 die de spraybar verlaat en niet word vermengd in de reactor.

maar ik heb een kogelkraan achter de reactor zitten die nu nog 100% open staat, die kan ik tot 75% (ongeveer) sluiten waardoor deze nog 25% open staat.
de pompen draaien nu op 40% en die kunnen dan naar 100% gaan, dit in combinatie met de kranen die gesloten kunnen worden kunnen dus de reactor druk opvoeren.
dit alles zonder flow in te leveren op de filtratie

de waardes zijn allemaal theorie.
een DCS-7000 heeft een maximale opvoerhoogte van 4,5 meter wat gelijk zou moeten staan aan 4,5 bar
me regulator heb ik al getest en draaiend gehad op 4,5 bar en zou tot 5-6 moeten kunnen indien de fles vol genoeg is
Ok dan; klinkt alsof je er goed over na hebt gedacht!
Maar als ik je goed begrepen heb, dan kun je met jouw reactor tot 4bps (per reactor) CO2 toevoegen bij een flow van 2800 liter/uur, met totale CO2 oplossing. Klopt dat ongeveer?
 
2000 L/U ongeveer en gok het dubbele aan BPS (kan na 4-5 bps niet meer tellen) maar dat klopt idd.
 
Gister terug gekomen van een weekje weg..
Heel me bak groen.. 1 grote algen ellende
Nu de ruiten weer schoon en de ergst aangetaste bladeren eruit getrokken
Deze week de easy carbo weer aanvullen en met peroxide in de aanval.

Ook ga ik deze week een UV-C lamp plaatsen, hoe weet ik alleen nog niet..
Zal ik de pomp in het pomp vak plaatsen of bij me gafzakken?
En waar laat ik de uitstroom..

Waarom UV-C vragen jullie misschien af, nou algen groeien uit sporen die zweven in het water. Een alg ontwikkelt zich pas als het zich ergens aan kan hechten (planten, hout, glas), groene zweef alg uitgesloten.
Dus wil ik nu met de UV-C de sporen vernietigen en zo ervoor zorgen dat er geen "nieuwe" algen kunnen ontstaan terwijl ik de huidige bestrijd en de baas probeer te worden

Ik heb geen foto's gemaakt het was echt beschamend zo groen was alles :(
 
UVc is een prachtige uitvinding. Heb hem ook aangeschaft. Ik heb er nog geen spijt van.
Water is nog nooit zo mooi geweest. Vissen zien er ook beter uit.
Minder bacterie druk. Dus stress verlagend.

Enig nadeel. Plantenvoeding dagelijks doseren. En redelijk spaarzaam.
 
Mijn uv breekt de plantenvoeding open. Als ik de weekdosering er 1 keer in gooi, dan is na een uur mijn bak mistig. Omdat vooral ijzer met het fosfaat neerslaat.

Ik had voor de uv al uitgerekend wat ik wekelijks nodig had. Ik had toen een ijzer van 0,5.
Alleen als ik dat nu doe, slaat het neer.
Dus ik houd ijzer op 0,1 en fosfaat ook op 0,1

Maar de planten doen het nog steeds uitstekend. Het is 's avonds net spa rood.
 
tuinkabouter zei:
Gister terug gekomen van een weekje weg..
Heel me bak groen.. 1 grote algen ellende
Nu de ruiten weer schoon en de ergst aangetaste bladeren eruit getrokken
Deze week de easy carbo weer aanvullen en met peroxide in de aanval.

Ook ga ik deze week een UV-C lamp plaatsen, hoe weet ik alleen nog niet..
Zal ik de pomp in het pomp vak plaatsen of bij me gafzakken?
En waar laat ik de uitstroom..

Waarom UV-C vragen jullie misschien af, nou algen groeien uit sporen die zweven in het water. Een alg ontwikkelt zich pas als het zich ergens aan kan hechten (planten, hout, glas), groene zweef alg uitgesloten.
Dus wil ik nu met de UV-C de sporen vernietigen en zo ervoor zorgen dat er geen "nieuwe" algen kunnen ontstaan terwijl ik de huidige bestrijd en de baas probeer te worden

Ik heb geen foto's gemaakt het was echt beschamend zo groen was alles :(


Nou, troost je.
Dat werkt zo niet.

Zit er eenmaal alg in de bak, zal je het anders moeten doen.
WErkt wel bij opstarten , bij zweefalg.
 

Terug
Bovenaan