Advies bij dilemma nodig


AlexAndersNL

Member
Lid geworden
13 juni 2022
Berichten
5
Leeftijd
22
Ik heb een aquarium (54 Liter 60x30x30) overgenomen van een kennis. deze tank heb ik geleegd en omgespoeld vervolgens gevuld met nieuwe grond en decor en een aantal nieuwe planten, de tank is ook compleet gevuld met nieuw water. wel heb ik een aantal planten gehouden en het filter niet schoon gemaakt zodat het de bacteriën behoud. ook heb ik nog een flesje starters bacteriën toegevoegd. het dilemma is dat familie mij iets te enthousiast vissen cadeau hebben gedaan ik heb verschillende algeneters gekregen die al 24 uur in een emmer hebben doorgebracht. ook heb nieuwe vissen en garnalen gekregen die nog in de zak zitten. ik heb nog niet de tijd gehad om de vissen te identificeren dus ik zal wat foto's toevoegen. van de algeneters heb ik nog geen foto's kunnen maken het bedraagt om 2 kleine plecco's en 4 onbekende, het zijn zilveren vissen met veel strepen en kronkels ze hebben een zwarte stip op de rug en kleine snorharen. wat is nu het beste om te doen? de vissen vervroegd in het aquarium te laten en de waardes nauw in het oog te houden? of een andere manier van tijdelijk onderkomen verzinnen? ook vraag ik mij hoe lang ik de vissen nog in de zakken kan behouden en de algeneters in een emmer. vragen ideeën alles is welkom alle hulp word gewaardeerd.
 

Bijlagen

  • IMG_6626.jpg
    IMG_6626.jpg
    133.1 KB · Weergaven: 73
  • IMG_6624.jpg
    IMG_6624.jpg
    137.1 KB · Weergaven: 74
  • IMG_6627.jpg
    IMG_6627.jpg
    122.3 KB · Weergaven: 79
Vissen terug brengen, voor algeneters die jij benoemd is je bak te klein
 
Vissen terug brengen, voor algeneters die jij benoemd is je bak te klein
heb helaas geen bonnetje er bij gekregen. ik had er ook bij moeten vermelden dat het een soort dwerg pleccos zijn van onder de 10 cm. van de andere heb ik een soortgelijke foto gevonden.
 

Bijlagen

  • IMG_6622.jpg
    IMG_6622.jpg
    169 KB · Weergaven: 67
Afbeelding 1 zijn Kardinaal Tetra. De algeneters zijn Corydoras...(Julii, denk ik?)

De rest staat er niet goed genoeg op om het te kunnen zeggen.

Ik zou de vissen in ieder geval geen moment meer in een zak houden. Houdt ze desnoods in een speciekuip of tuinemmer tot je wat anders hebt.
Water veel blijven verversen. Niet te koud, en er voor zorgen dat het tempverschil tussen het huidige water en het nieuwe water niet te groot is.
 
Afbeelding 1 zijn Kardinaal Tetra. De algeneters zijn Corridor s(Julii, denk ik?)

De rest staat er niet goed genoeg op om het te kunnen zeggen.

Ik zou de vissen in ieder geval geen moment meer in een zak houden. Houdt ze desnoods in een speciekuip of tuinemmer tot je wat anders hebt.
Water veel blijven verversen. Niet te koud, en er voor zorgen dat het tempverschil tussen het huidige water en het nieuwe water niet te groot is.
Als ik het goed begrijp kan ik de vissen dan het beste in een emmer bewaren en de aquarium zijn tijd geven om goed op gang te komen? het zijn inderdaad Corydoras Julii dankjewel! voor de andere denk ik dat het een dwerggoerami paartje is. de garnalen weet ik niet. ze zijn wel van een aardig formaat zo'n 4cm
 
Als ik het goed begrijp kan ik de vissen dan het beste in een emmer bewaren en de aquarium zijn tijd geven om goed op gang te komen? het zijn inderdaad Corydoras Julii dankjewel! voor de andere denk ik dat het een dwerggoerami paartje is. de garnalen weet ik niet. ze zijn wel van een aardig formaat zo'n 4cm
Als je enkel een emmer hebt dan kun je ze het beste in het aquarium plaatsen. 54 liter is bijna 4 emmers, en als je filter al ingedraaid is blijft het water het langste vers.
De garnalen zijn doorzichtig en 4cm? Waarschijnlijk Japonica/Amano garnalen. Maar de foto is zo wazig dat het ook best Neocaridina's kunnen zijn.
Nu je het zegt: De laatste mysterie-soort zijn denk ik honinggoerami.

Als dit al je vissen zijn denk ik dat het zeker tijdelijk wel okee zal zijn, maar blijf consequent waterverversingen bijhouden tot je zeker weet dat je filter goed is ingedraaid. Dit kan maanden duren. Koop een watertestkitje van Colombo, of iets soortgelijks, en houdt de NH3, NO3, en NO2 nauwlettend in de gaten. Wordt hij te hoog, direct 50% water verversen.

Als hiermee de crisis is verholpen laat ik de rest aan de huisvesting-experts over. Ik heb geen enkel van deze soorten in mijn bezit, en weet ook niet of ze netjes samen gehouden kunnen worden, en of je bak daar groot genoeg voor is.
 
Laatst bewerkt:
Als je enkel een emmer hebt dan kun je ze het beste in het aquarium plaatsen. 54 liter is bijna 4 emmers, en als je filter al ingedraaid is blijft het water het langste vers.
De garnalen zijn doorzichtig en 4cm? Waarschijnlijk Japonica/Amano garnalen. Maar de foto is zo wazig dat het ook best Neocaridina's kunnen zijn.
Nu je het zegt: De laatste mysterie-soort zijn denk ik honinggoerami.

Als dit al je vissen zijn denk ik dat het zeker tijdelijk wel okee zal zijn, maar blijf consequent waterverversingen bijhouden tot je zeker weet dat je filter goed is ingedraaid. Dit kan maanden duren. Koop een watertestkitje van Colombo, of iets soortgelijks, en houdt de NH3, NO3, en NO2 nauwlettend in de gaten. Wordt hij te hoog, direct 50% water verversen.

Als hiermee de crisis is verholpen laat ik de rest aan de huisvesting-experts over. Ik heb geen enkel van deze soorten in mijn bezit, en weet ook niet of ze netjes samen gehouden kunnen worden, en of je bak daar groot genoeg voor is.
dan zal ik beginnen met het acclimatiseren van de vissen dankjewel. ik heb momenteel alleen een NO2 test van Tetra. zou je misschien een linkje kunnen achterlaten naar de van colombo?
 
AquaStoreXL verkoopt ze. Ik had de mijne in twee werkdagen op de mat.
 
Hou vooral de NH3 en NO2 in de gaten, deze moet 0 zijn. NO3 is een belangrijke voedingsbron voor planten en pas bij hoge concentraties en langere termijn schadelijk voor vissen.

Je hebt gelukkig een ingedraaid filter wat enorm gaat helpen bij het verder indraaien van dit bakje.

Zelf zou ik de 1e week elke dag 50% water verversen, de 2de week om de dag, de 3de week om de 2 a 3 dgn, waarna in de 4de (en verder elke week erna) week 1x per week zou moeten volstaan.

Bestand zou verder moeten kunnen denk ik.

Gr. Ed
 
Als je enkel een emmer hebt dan kun je ze het beste in het aquarium plaatsen. 54 liter is bijna 4 emmers, en als je filter al ingedraaid is blijft het water het langste vers.
Mijn idee en zuinig voeren en de waterwaarden blijven monitoren.
 
Op foto 1, van je eerste post, zie ik: Kardinaal tetra. Foto 2 een Japonica garnaal. Foto 3: een Colisa Lalia stel. Ben de foto eronder zie ik Corydoras, inderdaad Julii.
 

Terug
Bovenaan