Betta Obstipatie of gezwel?


OME_SJAAKY

Well-known member
Lid geworden
18 april 2022
Berichten
169
Leeftijd
24
Locatie
Utrecht
Beste allemaal,

Sinds een week of 1-1,5 is mijn betta zijn buik opgezwollen. Dit begon nadat een aantal garnalen in zijn bak voor het eerst een aantal kleintjes had gekregen, waar meneer Jessy de betta hier actief op aan het jagen sloeg.
Ik heb hem die dagen minder gevoerd en soms een dag overgeslagen te voeren, hij had namelijk genoeg in zijn buik zo te zien.

Nu merk ik de afgelopen dagen dat hij wel erg veel aan het rusten is, dit deed hij wel al meer omdat hij al 2 jaar oud is. Toch baart het mij zorgen dat nu er weinig baby garnalen meer te zien zijn, hij toch een dikke buik blijft houden. Aan zijn linker zijde lijkt hier een extra bultje te zitten, net achter zijn dikke buik.

Ook heeft hij moeite met zwemmen, zijn staart lijkt zwaar te zijn geworden voor hem. Hij heeft moeite om bij het oppervlak te blijven.

Hij ligt nu steeds meer in zijn kom waar hij snachts slaapt, nu ook overdag en komt minder snel naar mij toe. Eten doet hij wel nog graag.

Ik heb het idee dat hij of een gezwel heeft, of hij heeft obstipatie. Ik zou hem nog wel voor obstipatie willen proberen te behandelen. Hier lees ik verschillende technieken voor zoals een erwt of daphnia voeren? Mocht dit niet lukken, dan kijk ik het nog even aan tot ik denk dat hij echt aan het lijden is. Dan zal ik hem hieruit verlossen met kruidnagelolie.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, zie onderstaande video (0:11-0:13 zie je dit in de weerspiegeling op zijn lijf):


Gr. Sam
 
Lastig want qua uiterlijk zie ik weinig geks. Voor een Betta is 2 jaar ook al een hele mooie leeftijd tegenwoordig en hij heeft ook nogeens hele lange vinnen wat hem extra zal vermoeien.
 
Bedankt voor je reactie! Ik zal zo eens proberen wat foto’s te uploaden van de bolling die ik bedoel. Ik wil hem sws proberen te behandelen in de vorm van voedsel voor een eventuele obstipatie. Hier toevallig nog tips voor?

Gr. Sam
 
Wat zijn die witte vlekjes in zijn vinnen?
 
Dat heeft hij al ongeveer een half jaar, lijkt er al die tijd geen last van te hebben. Ik dacht eerst aan witte stip maar ivm de duur dat hij er probleemloos mee rondzwemt denk ik dat het iets van pigmentvlekjes zijn.

Hier een foto van bovenaf:
IMG_7402.jpeg
 
Ja nu is dat bultje goed te zien. Buikwaterzucht is het niet en het kan iets inwendigs zijn maar dat is lastig te bepalen zo. Lijkt me niets met eten van doen te hebben.
 
Oei dat ziet er niet heel goed uit mbt het zwemmen.. wellicht een inwendige tumor die ook zijn zwemblaas beïnvloed? Maar dat blijft gokken natuurlijk.. Inderdaad heeft hij al een hele mooie leeftijd voor een betta. Misschien kun je nog iets meer rust plekken voor hem creëren zodat ie nog wat vooruit kan. maar ik denk dat je zelf het beste kan inschatten of ie nog happy is. Veel sterkte
 
Hij doet het nog, geen verslechtering maar ook geen duidelijke verbetering in zijn gedrag. Veel rusten, soms ff wat ronddwarrelen en een garnaal proberen te pakken. Hij lijkt wel een minder bolle buik te krijgen na het voeren van daphnia, er lagen ook ineens 3 flinke drolletjes in t aquarium, die had ik afgelopen dagen niet gezien.
Toch lijkt de bobbel van bovenaf aan zijn linkerzijde er nog te zitten.

Afwachten denk ik zo!
 
Inderdaad, ik houd hem in de gaten, als ie niet meer wilt eten en niet meer naar me toe komt is het denk ik genoeg voor hem, maar tot nu toe laat ie zich zo af en toe nog wel zien met redelijk wat pit als hij dan eenmaal actief is. Van blad naar blad beweegt ie zich dan:rolleyess:
 
Gisteravond besloten om hem toch te helpen. Hij moest echt flink moeite doen om het eten te pakken, om vervolgens direct naar de bodem te zakken om te rusten.
Voor de rest kwam hij zo af en toe wel tevoorschijn om een kleine ronde te doen, maar ook maar weinig.

Het was genoeg voor m!

Fijne dag allemaal en bedankt voor de hulp!
 
ik denk een goede inschatting en beslissing van je, maar veel sterkte!
 

Terug
Bovenaan