Bladeren aangetast na afnemen van alg of toch een tekort?


airmax

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2023
Berichten
78
Leeftijd
52
Beste Forumleden

Zit nog in een halve opstart bak met wat vissen en planten en gelukkig lijkt het nu wat beter te gaan. De bruin alg / blauw alg komt los van de balderen en neemt af. Echter daar onder zijn de bladeren aangetast.
Vallen gaten in en zijn verkleurd\ en vallen hier en daar eraf , op mijn belgisch groen is dit gelukkig allemaal niet.

Nou is mijn vraag of de aantasting van de bladeren door de alg is gekomen of dat er toch een tekort is?

Hieronder wat foto' s

Hoor het graag
 

Bijlagen

  • IMG_0074.jpg
    IMG_0074.jpg
    96.8 KB · Weergaven: 26
  • IMG_0073.jpg
    IMG_0073.jpg
    97.7 KB · Weergaven: 24
  • IMG_0072.jpg
    IMG_0072.jpg
    74.9 KB · Weergaven: 22
Wat bedoel je met halve opstart want vaak moeten planten wennen aan submers en laten ze oude bladeren los. Gebruik je plantenvoeding en indien nodig voeding bij de wortels?
Weet je de waterwaarden van nu ook?
 
Zoals jij het omschrijft zou dit heel goed door de betreffende alg kunnen komen dmv lichtblokkade. Voeg je verder nog plantbemesting toe? Haal je alle losse alg en bladeren die niet goed zijn weg?

Zo nee dan zou ik dit wel doen met bv een wekelijkse waterwissel van 30-50%

Blauwalg ontstaat vaak door bv een te hoge organische belasting dmv plantenafvalstoffen of teveel vis en te weinig filtratie. Door wekelijks water te wisselen en afvalstoffen af te voeren krijgt blauwalg steeds minder de kans om zich te ontwikkelen.

Gr. Ed
 
Ik twijfel of ik op de 3e foto staghorn alg zie. Misschien kunnen de bovenstaande heren hier ook hun licht op laten schijnen.
 
Ik twijfel of ik op de 3e foto staghorn alg zie. Misschien kunnen de bovenstaande heren hier ook hun licht op laten schijnen.
Geen staghorn, eerder wat draadalg wat veel afval vasthoud in combi met bruinalg.
 
Nou ik denk dat foto 2 Staghorn kan zijn maar ik denk dat met de halve opstart wordt bedoeld dat de bak net draait en dan zie je snel algen en al helemaal met teveel belasting wat dan weer de blauwalg kan verklaren.
Ik zie ook dood blad van de Sessiflora en dat lijkt ook als je snel kijkt op Staghorn.
 
Wat doet die schroef in het hout op foto 3? Wat voor materiaal is die schroef?
Staat los van je algenprobleem, maar zou wel kijken voor een andere oplossing.
 
De bak draait nu een maand of 4 en alles is compleet nieuw. De bacterie huishouding is dus nog niet goed (1 spons de rest gevuld met siporax in een oase 850 filter met verlengde spraybar)
Verder op de bodem nog een Eheim voorfilter geplaatst. In de oase zit ook een voorfilter nog ingebouwd.

Ik heb alleen een filterzand bodem met een aantal snelgroeiers erin. Verder bij de wortels wat klei bolletjes.
Voeg aquarium voeding compleet toe van de website hier wel bekend. Co2 met controller, de ph staat op 6.8 ingesteld
Waterwaardes de fosfaat en nitraat verhouding fosfaat 1.2 en nitraat 10 (druppeltest van JBL)

De de alg kon je tussen je vingers wel weg vegen maar blad was daar onder niet zo mooi fris groen meer.

De losse algen zoveel mogelijk weg gehaald en de verlichting sterkte omlaag gebracht , fosfaat nitraat wat bijgestuurd en de alg werd minder. Slechte bladeren niet weggeknipt maar die komen nu los van de plant.
Deze losse bladeren en resten op de bodem haal ik altijd zo snel mogelijk weg. aan de oppervlakte hangt ook een skimmer.

Om de week waterwissel gedaan van zo'n 30procent en bacterie en bemesting weer toegevoegd etc. Water waardes voor de wissel gecontroleerd etc

De schroef in het hout is van rvs en moet het hout bij elkaar houden. Had het eerst verlijmd maar bleef niet goed genoeg zitten. Voorheen had ik ik een traag groeiende plant op zitten maar dit werd zo lelijk van de alg
dat ik die heb verwijderd en nu dus de schroef ziet. Straks komt er een mos op (vesicularia ferriei) en zie je er niets meer van

Visbestand nu

20 kardinaal tetras
10 corrydoras sterbai
4 Amano garnalen

JBl solar rgb
jbl solar nature
Jbl controllor
Volga 350


Hoor het graag
 
Het is niet zozeer dat je de schroef ziet maar een via kan zich er wellicht aan bezeren.
Om algen te voorkomen moet je de voeding goed in balans hebben qua micro en macro en co2 tov de hoeveelheid licht.
 
De schroef is met verzonken kop en afgerond en natuurlijk gecontroleerd op scherpte anders had ik hem niet geplaatst :)

Heb het licht sterkte gereduceerd en de alg is minder aan het worden. Behalve op 1 planten soort die nu dus niet zo mooi meer is.
Denk dat ik ze maat afknip en kijken wat de nieuwe bladeren gaan doen.
 

Terug
Bovenaan