Bouw Aquarium kast/kweekstelling


Andy

Member
Lid geworden
17 april 2024
Berichten
7
Leeftijd
34
Locatie
Oirsbeek
Ik ben van plan om te gaan starten met het bouwen van een Kweekstelling.
Deze komt of in de kelder te staan of boven op de slaapkamer.

Wat wil ik, ik wil een 10 tal kweekbakken, waarvan er 4 of kraanwater gaan en 4 op Osmose.
Ook komt er bij elk een uit selecteer bak bij, die weer bedoeld is om de kweek zuiver te houden en
voor de verkoop om de kosten een beetje in toom te houden.
Alles wordt gefilterd door sponsfilters en elke bak krijgt een eigen verwarmingselement
Verlichting wordt door Ledarmatuurtjes gedaan.

Ik heb 1,47 de ruimte om de hoogte in te gaan.

Nu ben ik heel benieuwd of er nog mensen zijn met hele goeie ideeen hiervoor die ik mee kan nemen in mijn planning

Nu zit ik met het volgende, ik heb al meerdere ideeen gezien om dit te realiseren met allen hun voors en tegens.
1. Ikea Kallax kast met allemaal kleine bakjes,
Voor:
- Aquariums zijn op maat te bestellen die hier precies in passen
- Mooi afgewerkt meubel
- Alle techniek is ook mooi weggewerkt
Tegen:
- Instabieler moet verstevigd worden
- Elk bakje kost tussen de 45 en 50 euro en daar komt nog eens verzendkosten bij
- Veel kans op vocht dat tussen het hout komt met rot tot gevolg
- Prijs in verhouding licht naar mijn idee toch wel hoog

2. Stelling Hornbach
Voor:
- Grote stellingen
- Enkele grote bakken erop met tussen schotten
- Prijs valt nog mee
- Snel gerealiseerd
Tegen:
- planken moeten vervangen worden voor water bestendige
- Moet geheel afgewerkt worden wilt het er toonbaar uitzien op een slaapkamer
- Moet een extra kast bij voor de techniek in weg te werken en opberg ruimte te creeren
- Door het extra werk en materiaal liggen de kosten uiteindelijk ook vrij hoog

3. Handytube stelling
Voor:
- Alle op maat te bestellen
- Snel in elkaar en afgewerkt
- Op maat te bestellen waar ook de bakken in passen
Tegen:
- Grotere bakken zijn weer te hoog waardoor op maat besteld moet worden
- prijzige stelling (naar mijn idee)
- Ziet er zo winkel achtig uit :p

4. Zelfbouw hout
Voor:
- Volledig op maat te maken
Tegen:
- Veel tijd benodigd
- Risico op interactie met vocht
- Veel tijd nodig in afwerking
- Met de huidige houtprijs kost dit ook wat.
 
Hoe groot moeten de bakken worden? Dat bepaalt naar mijn idee wel of een kant en klaren bouwmarkt stelling geschikt is of niet.

Ik ben net bezig met een houten stelling. Naar mijn idee is dit de perfecte oplossing. Ja, het kost wat tijd, maar dan heb je precies wat je wil. Waterbestendigheid is met een laagje lak of verf geen probleem. Kosten vallen redelijk mee. Mijn stelling voor 12 bakken van 50x30x30cm heeft ongeveer 50 euro aan hout, 30 euro aan schroeven en 15 voor een potje lak gekost exc. bakken.
 
Hoe groot moeten de bakken worden? Dat bepaalt naar mijn idee wel of een kant en klaren bouwmarkt stelling geschikt is of niet.

Ik ben net bezig met een houten stelling. Naar mijn idee is dit de perfecte oplossing. Ja, het kost wat tijd, maar dan heb je precies wat je wil. Waterbestendigheid is met een laagje lak of verf geen probleem. Kosten vallen redelijk mee. Mijn stelling voor 12 bakken van 50x30x30cm heeft ongeveer 50 euro aan hout, 30 euro aan schroeven en 15 voor een potje lak gekost exc. bakken.
Ik heb gekeken naar de stellingen, die zijn 90 breed en 46 diep en ik kan daar dan 3 kant en klare volglas bakjes op kwijt van 40x25x25 op 1 plank.
Dan heb ik boven de bakjes 13 cm werkruimte.
De planken wel vervangen voor watervast triplex of iets soortsgelijks wat die 85 kg ongeveer kan opvangen.

Ik heb in de kelder nog 1 lege stelling staan dus die hoef ik niet aan te schaffen.

Hoe groot wordt jou stelling als ik kijk 12 bakken, dan vallen die kosten inderdaad wel mee dan heb ik me daar wel op verkeken.
 
Andy
Mijn voorkeur zou ook hout zijn om een stelling te maken, maar waarom wil je 3 bakje's naast elkaar op zeg maar een etage, het kost je minder aan glas als je een bak laat maken van
75 x 40 x 25 cm.En daar 2 schotje's in laat lijmen zo heb je ook 3 bakken volgens mij staat dat strakker.

Als in jou voorbeeld een stelling 46 cm.Diep is dan wordt de kweekbak ook net zo diep anders staan de bakken niet op de voorste en achterste drager.
 
Ik zal de bakken zowieso op maat moeten laten maken. Anders worden de bakken automatisch ook hoger als ik een stelling maak en deze aanpas op de breedte van de kant en klare bakken.
Als ik dan kies voor een bak van een meter met 3 schotten, dan wordt dat al 100x40x50. Ik vind 50 cm dan erg hoog als ik ook nog werkruimte er boven moet creeeren. Dan heb ik 4 bakken per laag.
 
Andy je gaat even uit van kant en klare bakken, maar je kan bij een aquarium bouwer toch ook een bak van 75 x25 x25 laten maken met 2 schotten dan heb je 3 kweekbakken.
Wil je 9 kweekbakken dan bestel je er 3 is allemaal niet zo ingewikkeld hoor.

Maatwerk bij aquaria, daarbij geef jij aan een aquarium bouwer aan hoe de afmetingen van een bak moeten worden toch.Maar je moet eerst even voor jezelf bepalen hoe groot de bak (ken) moeten worden en daar de houten stelling op aanpassen.
 
Ja op maat bestellen zal ik ook niet onderuit komen, ik ben ook nog even aan kijken naar handytube ook al is dat wat duurder.
Ook daarvoor zal ik de bakken dan op maat moeten bestellen.

Bedankt zover voor de input
 
Hoe groot wordt jou stelling als ik kijk 12 bakken, dan vallen die kosten inderdaad wel mee dan heb ik me daar wel op verkeken.
Mijn stelling is 125x52x160cm (binnenmaat).
Dus ja valt inderdaad best mee al zeg ik het zelf.

13cm werkruimte moet je ook niet willen trouwens. Ik zou niet minder dan 20cm doen. Ik heb zelf voor 25cm gekozen.
 
Andy
Of het volgende iets is voor jou weet ik niet, je kunt altijd even kijken en googlen naar KCT20CP kom je uit bij een toolcraft stelling.
 
Ik heb zon stelling staan, alleen moeten de platen vervangen worden door waterbestendig.
Handytube valt af alleen het stelling materiaal is al 283 euro, zonder de planken zonder de bakken enz.
Voor dat geld kan is van hout een zeer degelijke stelling maken met afwerking.

Wat adviseren jullie kwa balk dikte te gebruiken, Hij zal verankerd worden in de muur.
is 44x44 voldoende of zwaarder?
 
Ik zou de voorkeur geven aan 44 x 69.
 
Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat het scheelt in totaal prijs. Hout inclusief bouten moeren etc tegenover handytube.

Ik heb jaren terug 4 stellingen gemaakt van de handytube profielen en vond toen de prijs erg meevallen.
Kan natuurlijk zijn dat het nu gewoon veel duurder is maar als het niet al teveel scheelt zou ik er nog eens goed over nadenken.
 
Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat het scheelt in totaal prijs. Hout inclusief bouten moeren etc tegenover handytube.

Ik heb jaren terug 4 stellingen gemaakt van de handytube profielen en vond toen de prijs erg meevallen.
Kan natuurlijk zijn dat het nu gewoon veel duurder is maar als het niet al teveel scheelt zou ik er nog eens goed over nadenken.
Veeeeeeeel duurder. Alleen 1 van de dwarsbalken al zou bijna 1/5e kosten van wat ik heb betaald aan hout en schroeven
 
Ik heb toch mijn knoop doorgehakt, ik ga de Hornbach stelling gebruiken en heb de planken vervangen (32 euro) en behandeld met Waterafstotende Olie (die ik nog had staan).
Toch ga ik voor losse bakjes naast elkaar, waarom als er 1 sneuveld hoef ik alleen dat bakje te vervangen ipv alles leeg te laten om de rest te kunnen repareren.
Kost iets meer, maar dat heb ik me bespaart nu op de Sponsfilters die ik voor een koopje heb kunnen halen, en de verwarmingen die ik voor een koopje krijg.

Nu moet ik nog opzoek naar de ventielkraantjes voor de beluchting. Deze zal ik online moeten bestellen.

Wat gaat er in de kelder nog gebeuren.
1 Stelling waterpasplaatsen.
2 Stroomvoorziening aanleggen voor luchtpomp verlichting en verwarmingen
3 Manifolds maken voor de luchtverdeling.
4 Makkelijk refill systeem aanleggen, nog even bedenken wat hierin het beste is, ik heb een afvoer en ik heb een water toevoer.
Kraan open creeer overflow, of emmertje erbij en de boel leegzuigen.
Ik denk hierbij alvast verder aangezien de hoeveelheid bakjes wel nog uitgebreid gaan worden in de toekomst.
5. Verlichting uitzoeken voor boven de bakken
6. Dan eens kijken wat ik me nog meer kan bedenken.
 
Mooie plannen. Je hoeft je voorlopig niet te vervelen.
 
Ik heb mijn stelling waterpas geplaatst in de kelder en 2 bakken geplaatst.
Beide kunnen nu opstarten, tijdelijke stroomvoorziening en lucht is er.

Ik ben nu alleen aan denken over de de verlichting, iemand daar een advies over.
Ik ben aan wachten op de levering van de luchtkraantjes zodat ik het manifold kan afmaken voor de lucht toevoer.
 

Terug
Bovenaan