Buitenfilter voor Juwel Rio 125


NoahC

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2023
Berichten
137
Leeftijd
23
Locatie
Zuid-Limburg
Beste allemaal,

Na een half jaar het interne Juwel filter gebruikt te hebben (eigenlijk zonder problemen, al had de stroming beter gekund), wil ik toch wel overstappen naar mijn eerste buitenfilter. Lees op het forum dat dit massaal boven binnenfilters verkozen wordt. Deze is hopelijk onderhoudsvriendelijker, geeft meer ruimte in de bak en betere stroming. Indien mogelijk wil ik ook af van de co2-diffusor en een in-line-diffusor tussen de slangen zetten.

Nu rijst alleen de vraag, welke filter is het beste voor deze netto 100 liter bak?

Ben zelf wel een fan van Oase, al heb ik dus nog nooit een buitenfilter gehad. Heb begrepen dat hun Biomaster Thermo een van de beste op de markt is. Deze is echter pas te koop vanaf de Biomaster Thermo 250 (voor bakken tot 250 liter met een debiet van 900 liter per uur), dit lijkt mij te veel stroming (9x bakinhoud per uur). Daarom moet ik uitwijken naar de iets minder (op internet) bekende Oase Filtosmart Thermo 200 (voor bakken tot 200 liter met een debiet van 800 liter per uur) of Filtosmart Thermo 100 (voor bakken tot 100 liter met een debiet van 600 liter per uur).

Welke raden jullie aan? is de kleinste Biomaster inderdaad te zwaar? zijn de Filtosmart filters ook goed (zag dat deze een beetje vreemd werken qua interne stroming in het filter)? Andere aanbevelingen?

Het belangrijkste is dat het filter echt fluisterstil is. Het aquarium staat op mijn slaapkamer en dus moet hij minstens zo stil zijn als het praktisch geruisloze interne Juwel filter. Ook hier hoor ik graag jullie ervaringen over.

Alvast bedankt!
 
Hoi @NoahC - Noah.

Ik zou persoonlijk gaan voor de 900 l/h. Van die 900 l/h blijft minder over omdat dit gemeten is onder de meest ideale omstandigheden zonder inhoud, filtermateriaal. Vergelijkbaar met auto's. Dan worden ook testen gedaan bij een nieuwe auto onder de meest ideale omstandigheden. Stoelen eruit, reserve wiel, gereedschap...

. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar JBL cristalprofi e902 voor een Rio 125. Qua indeling, prijs erg interessant. Ik heb de JBL cristalprofi e1502 op een Juwel Rio 180. Het model, de 900 van Oase heeft een ingebouwde verwarming, dus dat krijg je ook niet in de bak.

Ik tag ff @Kosmopoliet die heeft ervaring met de Oase filters. Misschien dat hij zijn ervaringen met je deelt. Ik lees graag mee..
 
Mijn ervaring met 2 jbl filters is dat die een klein beetje zoeken. Mijn eheim was muisstil.
 
Ja je hoort dat vaker maar de 901 hoorde ik totaal niet en de 1502 in de woonkamer ook niet en dan zit ik er dik 2 meter naast.
 
Mijn ervaring met 2 jbl filters is dat die een klein beetje zoeken. Mijn eheim was muisstil.
Wat zoeken die 2 filters @cemedia . Zijn ze verdwaald misschien omdat ze onderweg vergeten zijn broodkruimels te strooien? ;):)

Zelf ben ik lnks mijn gehoor grotendeels kwijt maar wat ik wel hoor is dat de jbl 1502/902 stil zijn. Alleen de muggen hoor ik zoemen.
 
Laatst bewerkt:
Wat zoeken die 2 filters @cemedia . Zijn ze verdwaald misschien omdat ze onderweg vergeten zijn broodkruimels te strooien? ;):)

Zelf ben ik lnks mijn gehoor grotendeels kwijt maar wat ik wel hoor is dat de jbl 1502/902 stil zijn. Alleen de muggen hoor ik zoemen.

Zoomen idd :D
 
Ik heb de JBL 902 (voor een Juwel Rio 180) en de Oase Filtosmart 100 (had ik extra om in te draaien om later voor een laag bezette 96L aquarium te gebruiken). Ik ben tevreden met de JBL 902, maar het had wel een slag krachtiger gekund. Wel vind ik de JBL 902 behoorlijk brommen in vergelijking met een Fluval 307 die ik heb draaien (MUISSTIL!) en de Oase Filtosmart 100 die ik een tijdje had lopen (ook stil). De aquaria staan in de woonkamer waar ik ook slaap, en het geluid van de JBL 902 hoor ik wel, maar stoort mij niet: ik kan gewoon rustig slapen. Qua onderhoud vind ik de JBL makkelijker in gebruik dan de Oase Filtosmart 100, bij mij lijkt de kap vacuum te zuigen waardoor ik behoorlijk moet trekken om de kap eraf te halen (hetzelfde ervaar ik bij de kleinere Oase Filtosmart 60 die ik ook heb). Voor een Juwel Rio 125 zou ik de Oase Filtosmart 200 aanraden in plaats van de Filtosmart 100, want ik vind het filtervolume van de Filtosmart 100 wat aan de kleine kant voor 100 liter netto.

Zelf geen ervaring met de Oase BioMaster, maar ik hoor er goede verhalen over. Maar ik heb ook gehoord dat het voorfilter heel snel verstopt raakt dus je moet of vaak schoonmaken of vervangen door grotere sponzen.
 
Laatst bewerkt:
Eheim classic met dubbele kranen, geen mandjes maar gewoon een juist ontwerp vanaf het begin.
Ze leveren meestal maar iets meer dan de helft van het opgegeven debiet op, dan ben je op je watervolume inderdaad met een eheim 2213 goed binnen de marges en met een maximaal volume qua inhoud voor het filtersubstraat.en dat kan gewoon goedkoop lavasteentjes zijn bv en eens in de zoveel tijd dan koppel je hem af en neem je het mee naar de gootsteen of douche om de prut eruit te spoelen.
Ik heb wel vaak gehad dat als ik er op den duur geen fijne watten in deed voor de herderheid, er in de eerste weken veel fijn spul weer terug de bak in gaat.
Maar als er dan op die groffe korrels een zgn biofilm ontstaat, dan werkt het als een tirelier.
 
dan ben je op je watervolume inderdaad met een eheim 2213
Op de Rio125 heb ik die ook gebruikt en dat is een prima filter voor zo n bak met normale bezetting. Staan ook vaak wel op MP voor niet teveel geld.
 
Bedankt voor de reacties!

De JBL 902 en Eheim 2213 vallen echter af omdat deze geen geïntegreerde verwarming hebben. Wil zo weinig mogelijk techniek in de bak zichtbaar hebben.

Het gaat dus wederom tussen de Oase Filtosmart 200 Thermo en Biomaster 250 Thermo. Kan iemand daar iets over vertellen?

Mijn belangrijkste vragen zijn;
- Biedt de filtosmart goede filterwerking ondanks het interne ontwerp en is deze stil?
- Is de Biomaster stil en is deze niet te sterk voor mijn netto 100l bak? is dat voorfilter echt zo veel beter?
 
Laatst bewerkt:
JBL makkelijker in gebruik dan de Oase Filtosmart 100, bij mij lijkt de kap vacuum te zuigen waardoor ik behoorlijk moet trekken om de kap eraf te halen (hetzelfde ervaar ik bij de kleinere Oase Filtosmart 60 die ik ook heb). Voor een Juwel Rio 125 zou ik de Oase Filtosmart 200 aanraden in plaats van de Filtosmart 100, want ik vind het filtervolume van de Filtosmart 100 wat aan de kleine kant voor 100 liter netto.

Zelf geen ervaring met de Oase BioMaster, maar ik hoor er goede verhalen over. Maar ik heb ook gehoord dat het voorfilter heel snel verstopt raakt dus je moet of vaak schoonmaken of vervangen door grotere sponzen.
Misschien is het voor dat vacuum zuigen een idee om de verwarming (of anders de afdekkap van dit gat) even los te draaien voordat je de kap loshaalt. Zo kan lucht naar binnen en is het vacuum waarschijnlijk weg.

Iemand die iets over dat voorfilter kan toelichten?
 
Juwel heeft het in het binnenfilter best goed geintregeerd, gooi het maar niet weg als je uitvind hoe het met buitenfilters verloopt dan kan het ook zijn nog dat je daar meer tevreden mee bent.
Het oorspronkelijke filter dus, en meet vooral ook hoeveel er uit zo,n buitenpot verpompt wordt dan doet zo,n juwel pompje het best efficient en je kunt er altijd wel een nog sterkere in plaatsen.
Het kost de ruimte dat is zeker waar aan de andere kant is het wel ook practisch.
 
Laatst bewerkt:
De ruimte die je wint in de bak is de ruimte die eerst het binnenfilter innam. De ruimte die een buitenfilter biedt aan materiaal waarin zich nuttige bacteriën vestigen is vele malen groter.

Om je een indicatie te geven neem ik even een afbeelding van JBL
Bron:
 

Bijlagen

  • 72812.jpg
    72812.jpg
    753.1 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
Dan is je interne filter lang zo gek niet vgl maar eens al die onderdelen!
Hou ook maar rekening met een dubbel ernergieverbruik om het net zo hard te laten stromen als met het binnenfilter want door de weerstand vd slangen komt er na alle poeha doorgaans maar een zielig straaltje uit.
Maar je kunt het wel uitproberen er zijn ondertussen zo veel posts in betrekking tot een juwel op een buitenfilter zetten dat ik me ook wel kan voorstellen dat je dan gaat denken dat het beter is😀
 
want door de weerstand vd slangen komt er na alle poeha doorgaans maar een zielig straaltje uit.
Edwin, ik zou je aanraden om mijn reactie over nuttige bacteriën nog eens goed te lezen.

Ik denk dat als je met emmers de hoeveelheid liters per uur moet bijbenen dat je best wel goed mag gaan trainen om in topconditie te zijn. :)
 
Dit gaat toch niet over emmers water maar puur over de onzin van een ,,buitenfilter,,
Dat dmv telkens herhalen maar gepropageerd blijft worden.
Ik zal wel de laatste wezen die ze nuttige bacterien steeds maar weer om zeep helpt dmv het toepassen/klooien met soil , co2 en onderwaterpokonrotzooi😀

Naast dat ik niet aanbeveelbaar ben.
16950515290051902919198.jpg
zul je wel steil achterover vallen als je je realiseerd hoe ik dit laat op zo weinig licht, verwarming en filter.
Ik wil daar echt geen spraybar😁in van 2m lengte, dat zou het hele zicht bederven en als je het camoefleerd dan doet ze het niet meer.

1695051989330548769850.jpg
oeh invallend licht kom maar op met de cijfers!
Maar mensen met een juwelaquarium moeten niet steeds telkens bevolen worden om het anders te doen en zeker niet voor het beetje dat erin rondzwemd de meeste rommel naar het filter is altijd teveel voeren.
 
Ik heb ook een extra buitenfilter eraan gehangen maar ik heb die volledig gevuld met media om bacteriegroei mogelijk te maken in de vorm van geëxpandeerde glaskorrels geloof ik. Dus ik gebruik mijn interne filter nog steeds met de normale media en filters en de extra buitenfilterfilter als huisvesting voor bacteriën. Als je dan een buitenfilter hebt dan kan je gelijk een inline atomiser in gebruik nemen wat dan ideaal is om de co2 op te lossen in het water.
Ik gebruik ook de jbl christalprofi greenline. De inlaat heb ik in de binnenfilter gestoken in het compartiment voor de verwarmingselement.
Ik heb een e702 filter wat wat minder flow geeft maar dit hoort ook zo. Het is niet de bedoeling om de bacteriën weg te spoelen.
 
Dit gaat toch niet over emmers water maar puur over de onzin van een ,,buitenfilter,,
Ik zou nooit en te nimmer de visie, de ervaringen van mensen wereldwijd met een buitenfilter als onzin bestempelen. Maar veel plezier met je binnenfiltertjes Edwin. :)
 
Btw @NoahC
Wat betreft de spraybar geef ik @Edwin68 gelijk. Ik heb een lilly pipe aangesloten op de terugstroom van het buitenfilter en dat bevalt me echt supergeweldig.
 
Ik zou nooit en te nimmer de visie, de ervaringen van mensen wereldwijd met een buitenfilter als onzin bestempelen. Maar veel plezier met je binnenfiltertjes Edwin. :)
Voordeel van een buitenfilter is ook dat je veel meer filtermateriaal erin kwijt kan dan in een binnenfiltertje en je dus meer ruimte hebt voor de bacterien.
Ik heb ook jaren een binnenfilter op de Rio 125 gehad en het werkt maar goed een buitenfilter biedt gewoonweg meer ruimte.
 
Ik zou nooit en te nimmer de visie, de ervaringen van mensen wereldwijd met een buitenfilter als onzin bestempelen. Maar veel plezier met je binnenfiltertjes Edwin. :)
Jij ook veel plezier terug gewenst zonder wereldwijde problemen je niet meer in je arme aquarium prutst na wat van het net te hebben gelezen.
Niet zo tegen mij beginnen , dat het jou niet goed lukt is mijn schuld niet.
Nou weer een lilipeip na je spraaibarr kun je toch ook een keer met een standaardopzet het boeltje in leven kunnen houden??
 
@Edwin68 laten we het erop houden dat iedereen, anderen, jij en ik onze eigen keuzes maken. Deze discussie heeft de topicstarter niet om gevraagd, dus laten we daar rekening mee houden. Het gaat bij mij nu goed. Ik ben anders begonnen, zonder voedingsbodem. Nu met beter voeding in de bodem en het water gaat het als een tierelier. Ik geef jou geen schuld, hoogstens mezelf.

Jij hebt ook problemen gekend, ze, net als ik, opgelost... Doorgezet, wilskracht.
Lopen begint met vallen en opstaan.

Fijne avond nog.
En blijf vooral genieten van de hobby.
Jij op jouw manier, anderen/ik op hun/mijn manier.
 
Laatst bewerkt:
ja precies
Das wijs vanje
Kijk als je nou zelf bv 5 juwels met intern filter hebt beproeft en daarnaast hetzelfde met buiten filters dan kon je weten😍
 
Laatst bewerkt:
De JBL 902 en Eheim 2213 vallen echter af omdat deze geen geïntegreerde verwarming hebben. Wil zo weinig mogelijk techniek in de bak zichtbaar hebben.

Is een externe in-line verwarming geen optie? Dan is deze alsnog niet zichtbaar in je aquarium, maar ben je vrij in je keuze voor het externe filter. Zelf ben ik erg tevreden over de Fluval, deze is bij mij erg stil. Deze hebben standaard wel geribde slangen, mocht je voor een inline heater willen gaan met een Fluval, dan zul je denk ik de slangen moeten vervangen door normale gladde slangen. anders krijg je de verwarming niet aangesloten.
 
ja precies
Das wijs vanje
Kijk als je nou zelf bv 5 juwels met intern filter hebt beproeft en daarnaast hetzelfde met buiten filters dan kon je weten😍
Edwin, om nog even terug te gaan op jouw reacties. Ik ben zelf heel erg kritisch naar mezelf, verbeteringen zijn in mijn optiek altijd mogelijk. De aquarium hobby verandert ook in de loop der jaren. Een goed bewijs daarvan is de verlichting Op die veranderingen moet je inspelen, dat vraagt tegelijkertijd ook om een leerproces, die tijd moet je jezelf gunnen.

De lilly pipe heeft in mijn beleving het voordeel van wat ik zelf nadrukkelijk zie. Een meer ontspannen zwemgedrag, een grotere breedte qua rimpeling van het oppervlak dan met een bochtje.

Ik hou er niet van om oude koeien uit de sloot te halen dus mijn verzoek om daar gezamenlijke mee te stoppen.

@NoahC
Sorry voor het off topic zijn in jouw topic.....
Graag ga ik verder in op jouw vraag.

Van de Oase Thermo biomaster 250 wordt als algemene beschouwing vaak gehanteerd op het forum dat van de 900 l/h bruto een netto overblijft met filter van de helft, dus ongeveer een 450 l/h. Dat klinkt al aanzienlijk anders dan de 9 x de inhoud van jouw aquarium nietwaar?

Verder heb je het voordeel dat je bij onderhoud het filter gesloten kunt houden maar met wat kraantjes bedienen heel eenvoudig het voorfilter kunt verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
ja precies
Das wijs vanje
Kijk als je nou zelf bv 5 juwels met intern filter hebt beproeft en daarnaast hetzelfde met buiten filters dan kon je weten😍
Laat ze maar kletsen Edwin…😉 Ik ben ook dik tevreden met mn binnenfilter. Ik zie ook zeker de voordelen!
 
Laat ze maar kletsen Edwin…😉 Ik ben ook dik tevreden met mn binnenfilter. Ik zie ook zeker de voordelen!
Laat ze(?) maar kletsen Aqua Betta, ik heb een Superfish aquaflow 100 erbij met filterwatten voor het fijnstof. ;)
De JBL blijft langer gesloten.
 
Laat ze(?) maar kletsen Aqua Betta, ik heb een Superfish aquaflow 100 erbij met filterwatten voor het fijnstof. ;)
De JBL blijft langer gesloten.
Ik bedoelde het niet persoonlijk. Ik bedoelde met "ze" de mensen in algemene zin. Het algehele beeld dat een beetje heerst is dat een buitenfilter zaligmakend is. Ondanks dat ik uiteraard de voordelen zie en niet uitsluit dat ik een keer weer een buitenfilter neem (in het verleden al vaker gehad), ervaar ik ook de voordelen van een binnenfilter. Zoals; minder geluid (vind ik), minder stroomverbruik, geen schoonmaak van slangen e.d., geen lekkage risico, geen ruimte verbruik in de onderkast die bij mijn Rio125 krap bemeten is en al vol staat met van alles. Ook qua circulatie ervaar ik geen problemen, alle plantjes staan er wapperend bij.
 
Opzich kan een binnenfilter ook prima werken zolang de belasting niet te groot is. Een buitenfilter biedt nu eenmaal veel meer ruimte aan de goede en nuttige bacterien die alles omzetten.
Zelf heb ik op de 60cm bakjes altijd met een Aquaflow 100 gewerkt.
 
Bedankt voor alle reacties.

Ik zit nu dan toch te twijfelen tussen Eheim en Oase. Belangrijkste is dat hij zo stil mogelijk is.

Optie 1: Oase Biomaster 250 Thermo zou dus kunnen.
Optie 2: Eheim Professionel 4+250 en als verwarming dan een in-line JBL Protemp e300

De losse Eheim en de JBL in-line verwarming zijn samen alsnog €20 goedkoper dan de oase met ingebouwde verwarming. Is zo'n in-line verwarming aan te raden?

Slotvraag is dan toch weer Oase of Eheim, wat zeggen jullie? zijn bovenstaande opties de beste keuzes?
 
Ik zou voor Eheim gaan want daar kun je ook makkelijker onderdelen bijkopen denk ik.
 
Hier Eheim een no nonsens filter die al +10jaar draait
PS heb enkele weken terug 5x 2de handse Eheims gescoord
 

Terug
Bovenaan