Buitenfilter voor Juwel Rio 125


Ik zou voor de Oase biomaster gaan. Super handig dat voorfilter.

Ook voor de Oase biomaster kun je losse onderdelen kopen hoor :)

De heater kan in het filter, dat vind ik ook een pluspunt. Heb je die niet meer in het zicht in de bak. En geen debiet verlies met iets tussen de slang van het filter zit.

(Om het makkelijk te maken: het zijn allemaal goede filters).
 
Ik zou gaan voor Eheim of JBL. Met externe verwarming. Filter met interne verwarming kan een probleem worden als 1 vd 2 stuk gaat heb je dr niks meer aan. Als verwarming in filter stuk gaat moet je alsnog nieuwe verwarming kopen. En omgekeerd zelfde probleem.
 
Ik zou gaan voor Eheim of JBL. Met externe verwarming. Filter met interne verwarming kan een probleem worden als 1 vd 2 stuk gaat heb je dr niks meer aan. Als verwarming in filter stuk gaat moet je alsnog nieuwe verwarming kopen. En omgekeerd zelfde probleem.

Hoe bedoel je dit precies?

Je kunt de heater in zo'n biomaster vervangen, die zit niet vast in het filter. De heater gaat in een apart gat, die stop je vanaf bovenaf erin.

Je kunt er ook voor kiezen om een dop erop te doen ipv een heater erin.
Je kunt dezelfde heater ook in de bak hangen aan zuignappen die erbij geleverd worden. Net als die 'afsluitdop'. Die wordt er ook bij geleverd :)

Dus als de heater stuk gaat kun je de dop op het filter doen. Als het filter stuk gaat kan je de heater alsnog in de bak zelf hangen.
 
Kan tweedehands voor een erg zacht prijsje een Oase Biomaster 350 thermo kopen. Dat is echter een model groter dan waar ik naar zocht. Deze heeft een max. pompdebiet van 1100 liter per uur.

Zou dat niet te sterk zijn? Had op het forum gezien dat je - na filtermedium - nog ongeveer 50% van het debiet zou overhouden. Dan zou nog steeds 550 liter per uur zijn op 100 liter bak.
 
Je kunt de uitstroom vaak wel wat 'dempen' door 'm minder optimaal te richten, tegen het glas aan bijvoorbeeld.
Van JBL weet ik dat er een hendel op zit om 'm wat te dimmen, hoe dat met dat merk dat jij op het oog hebt, zit, weet ik zo niet, misschien zit die functie daar ook wel op? Ik zou het doen, je hebt beter iets teveel dan te weinig filtering en als dit een mooie kans is.....
En dan heb je in de toekomst altijd nog de mogelijkheid om naar een grotere bak toe te gaan.....
 
Je kan ook gaatjes vergroten van de spraybar.
 
Ik heb een eheim van 1000l/h op een netto 80 liter draaien, geeft voor sommige vissen teveel stroming zoals goeramies en bettas maar de meeste vinden het geen probleem.

Is overigens een eheim 2028 die al bijna 20 jaar oud is gok ik en is muisstil en werkt perfect. Zonder verwarming maar met een inline heater erop. Heeft ook als voordeel dat je ze los kunt vervangen als er iets defect raakt.
 
Kan tweedehands voor een erg zacht prijsje een Oase Biomaster 350 thermo kopen. Dat is echter een model groter dan waar ik naar zocht. Deze heeft een max. pompdebiet van 1100 liter per uur.

Zou dat niet te sterk zijn? Had op het forum gezien dat je - na filtermedium - nog ongeveer 50% van het debiet zou overhouden. Dan zou nog steeds 550 liter per uur zijn op 100 liter bak.

Met de orginele in- en uitlaat kun je de in en outflow regelen :)

De overige tips hierboven werken ook prima. Gaatjes groter (al zijn die bij oase al vrij groot), op een ruit richten. Grote plant voor de uitstroom etc.
 

Terug
Bovenaan