Ciano Emotions 80


Gummiebeer

Well-known member
Lid geworden
4 januari 2014
Berichten
365
Locatie
Enschede
963331_0_82_img20140104wa0000.jpg


Deze set heb ik nu bijna 2 weken. Het is mijn eerste "fabrieks"bak die ik ooit heb aangeschaft, hiervoor enkel maatbakken met op maat gemaakte onderstellen.
Toch wil ik een gebruikerservaring delen over deze set.

Hetgeen wat mij aansprak was de gebruiksvriendelijkheid van de lichtkap. Deze scharnierd aan de achterkant en rust op een tussenschot. Deze is in 2 standen te openen dmv uitsparingen op het tussenschot. Half open of helemaal open voor optimaal bereik betreft onderhoud. Veel fabrieksbakken missen deze optie zodat je als gevolg de hele lichtkap moet kantelen en zo behoorlijk wat werklicht verliest.

De afwerking van de bak, lichtkap en onderstel is netjes te noemen. De kitnaden zijn mooi, dus geen kitresten te zien. Het glas (6mm) is ook mooi afgewerkt zonder scherpe randen.
Het hoogglans wit afwerking betreft onderstel en lichtkap is ook erg netjes gedaan. Deze serie is ook in het zwart leverbaar, maar dat is niet in hoogglans afgewerkt, voor zover ik weet.

De lichtkap: plastic fantastic.. Natuurlijk, het ziet er mooi uit en is afgewerkt met een randje aluminium voor de looks. De armatuur zit er netjes in met 2x T5 24Watt incl. evsa's. Nadeel is dan de evsa's die in de lichtkap zijn verwerkt, liever hou je deze onder het aquarium. Maar goed, dit is met bijna alle fabrieksbakken zo. Een klein minpuntje: de deksel begint krom te trekken door de hitte die de lampen en evsa's uitstralen. Ook het feit dat de TL's seriegeschakeld zijn is een misser. +punt is het systeem dat de deksel omhoog houdt, erg fijn qua onderhoud.

De Bak zelf: Geen minpunten kunnen ontdekken, netjes afgewerkt en 6mm dik glas. Een punt met fabrieksbakken is het feit dat ze altijd te ondiep zijn. De 80 (wat ook zijn lengtemaat is) is krap 38cm diep bij een hoogte van 54cm. Onder het aquarium zit een soort foam om het gewicht te verdelen. Wat mij zorgen baarde was het randje wat geen ondersteuning krijgt van het onderstel.
Foto voor verduidelijking:

989323_0_82_20140116_183538.jpg


Tot nu toe gaat dit goed en kan ik ook geen vervormingen bespeuren van het glas.

Het onderstel: Ook afgewerkt in hoogglans wit. Kast voelt stevig aan en zal het totaal gewicht makkelijk kunnen dragen. Door de 2 deurtjes krijg je toegang tot de kast. Links heb ik een extra plankje om bijvoorbeeld een verdeeldoos en voer op te zetten en daaronder heb ik een emmer staan voor het verversen. Rechts 1 grote ruimte om een extern filter in te zetten, in dit geval een Eheim 2213. De achterkant is half open voor doorvoer van slangen en elektrasnoeren en om de warmte te laten ontsnappen.

Intern filter en verwarming: Om kort te zijn, de interne biofilter heb ik nooit gebruikt. Het neemt teveel ruimte in beslag in de bak en een externe potfilter is velen malen beter voor de bak. De verwarming is een 150Watt Resun en doet zijn werk goed. Ingesteld op 27 graden en volgens mijn cheap ass thermometer is het nu 24-25 graden, wie heeft gelijk?

Al met al een leuke bak voor de prijs, maar haalt het natuurlijk niet met een zelfbouw bak waar je zelf jouw eigen wensen in kwijt kan.

Dit was dan mijn eerste review. Op en aanmerkingen zijn welkom! :daisy:
 

Terug
Bovenaan