De bak van Bas (Mesonauta)


Mesonauta

Well-known member
Lid geworden
15 november 2023
Berichten
142
Leeftijd
54
Locatie
Harlingen
Had voorheen een foto-album met als titel zoiets als "De bakken van Bas en kids", maar die is helaas niet meer. Vandaar maar een nieuw topic aangemaakt, want hé: mijn account bestond ook niet meer.

Even terug naar het begin: ben sinds 1980 als jongetje van 10 besmet geraakt met het aquariumvirus. Eerst een paar goudvissen in een plastic bak van pak en beet 20 liter, maar in 1984 een frame meterbak van mijn zwager gekregen en ingericht voor mijn eerste tropische vissen. Maar daar heb ik vanzelfs geen foto's van.

Begin deze eeuw werd het allemaal wat meer, bakjes op de kamers van de kinderen

bak 2.JPG
bak 3.JPG
bak 4.JPG


Een in de keuken

bak 5.JPG


Eerst een Ferplast Star 160 in de woonkamer (met toeschouwer)

bak 1 1,60.JPG


Daarna een (ik meen) Jarathana Quartz (maar weet niet of dat correct is) bak van 2,50 meter

bak 1 2,50.JPG


Rond 2012 alles weggedaan en voor het eerst zonder vis gezeten, maar in 2015/2016 voorzichtig weer begonnen met een goudvissenbak

IMG-20201127-WA0010.jpg


Zo'n twee jaar geleden deze vervangen door tropische Z-A vissen. Dus hup, goudvissen naar de LFS en o.a. kardinalen erin.

20220613_161521.jpg


Nu is het wachten op onze nieuwe bak, een Aquatlantis Volga 450. En dat duurt lang...
 
Mesonauta aquarianen hebben immer geduld toch,;)
 
Gisteren contact met de webshop opgenomen waar ik mijn nieuwe aquarium had besteld. Waarom het zo lang moest duren. Het blijkt dat ze 'per ongeluk' de bak bezorgd hebben bij iemand anders die ook, maar wel daarna, eenzelfde bak had besteld. Kak. Daarop besloten deze bestelling te annuleren en zo snel mogelijk via mijn LFS te bestellen. Het aquarium komt nu zaterdagochtend en dan kan ik eindelijk los.

Alles is al binnen voor de nieuwe bak, van bodemverwarming tot flipper, alleen de bak zelf dus nog niet.

Betekent wel dat mijn vissen zich op dit moment in de jungle wanen:

1700692291189.jpeg


Sinds een paar dagen staan er twee keer zoveel planten in de bak. Ahum...
 
welke bewoners komen in de nieuwe bak?
 
De inhoud van deze bak (kardinalen, keizertetra's en zwaarddragers) en maanvissen (manucapuru's) en vlagcichliden. De verwachting is dat de laatste de zwaarddragers in toom kunnen houden. Dat is ze al eerder gelukt.
 
Wat vervelend zo lang te wachten op de nieuwe aquarium... maar geduld.is inderdaad het juiste woord voor aquaria...
Ik kijk ook mee!
 
Gisteren kwamen er twee doosjes van mijn LFS:

20231125_103335.jpg


Meubel uit de bovenste doos in elkaar gezet en achterwand in de bak (onderste doos) geplakt:


1701039763047.jpeg


En ja, dat zijn een pan en een beeld als gewicht, onder het mom van: als het werkt dan werkt het.

Ik ben er alweer een tijdje uit merk ik, want tegenwoordig kun je achterwanden voor in de bak tegenwoordig ook op rol kopen blijkbaar, in plaats van als plaat. Wel makkelijker om de achterwand op deze manier in een keer in de bak te krijgen zonder te hoeven snijden. Dat vond ik in mijn meterbak zo zonde, dure achterwand gekocht, past ie niet in een keer, dus het mes erin.

Elkeweg, vanmiddag met wat vrienden het aquarium op zijn plaats getild en gevuld om te spoelen:

1701040081015.jpeg


Staat me bij dat je moest spoelen met zout, maar volgens mij was dat als je zelf een achterwand epoxide. Nou, dat is dit niet. Dit is een roestige Oase leisteenachterwand van plastic.

Als ik niet hoef te spoelen met zout, dan gaat morgen de voedingsbodem, het grind/grint, het hout en de planten erin. Denk dat ik morgen een paar uurtjes van mijn werk ga opnemen, denk niet dat dit in een uurtje klaar is.
 
Ik ga dit topic volgen :)
Heb je ervaring met vlaggen en manen? -> Ik las op aquainfo dat dit tijdens de broedperiode van de vlaggen soms fout kan gaan. Ben er zelf niet bekend mee overigens :).
 
Leuk zeg om deze ontwikkeling te zien. Ik ben erg benieuwd hoe het zal worden.
 
Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Heb helemaal geen ervaring met achterwanden. In geen 25 jaar, nooit gehad! :S
 
Niet? Wat heb je er dan achter? Of zie je de muur erachter?
 
Ik ga dit topic volgen :)
Heb je ervaring met vlaggen en manen? -> Ik las op aquainfo dat dit tijdens de broedperiode van de vlaggen soms fout kan gaan. Ben er zelf niet bekend mee overigens :).
In mijn grote bak had ik destijds een koppel vlaggen en een half dozijn manucapuru's, dat ging heel goed. De vlaggen waren ook kleiner (al zegt dat niet alles), iets van 12 cm., terwijl de manen 30+ waren. Van de manen nooit een nestje gehad, maar van de vlaggen herhaaldelijk. Ook dan waren ze niet overdreven agressief naar andere vissen.

Wel gefrustreerd, maar dat had er meer mee te maken dat de volgende nacht hun nest weer weg was. Met dank aan de meervallen (Corydoras, L-nummers, Dianema's: allemaal super verdacht). Dat was over toen ik een klein lampje boven hun paaiplaats hing, werd het tenminste nog een eerlijke strijd. Van het laatste nest heb ik 4 vlaggen overgehouden.
 
Ik heb er gewoon een zwarte folie aan de buitenkant geplakt.
 
Ooooh, maar dat is óók een achterwand, maar dan aan de buitenkant:) .
 
Gisteren grind en voedingsbodem gestort en hout in de bak geplaatst:

20231127_174010.jpg


En toen was het voor mij wel even klaar. De bak is nogal hoog en ondanks dat ik niet de kleinste ben met mijn 1,85 mtr., had ik er een beetje genoeg van om trapje-op-trapje-af te moeten met mijn bakje grind (de speciekuipen waren iets te zwaar om te tillen).

Vanmiddag met frisse moed verder gegaan en de plantjes uit de oude bak gehaald en in de nieuwe bak geplant. Voor het eerst in mijn leven planten gelijmd! En rond etenstijd de bak gevuld

20231128_210147.jpg


Morgen naar de LFS om mijn tweede CO-fles te laten vullen, maar ook om langere slangen voor mijn filter te halen. Er zat zo'n bespottelijk kort slangetje van 2,5 meter bij, dat ik zowel de in- als de uitstroom aan een kant moest plaatsen. En mijn instroom wil niet recht nu vanwege het gebrek aan lengte. Verder hoop ik morgen mijn COaan te sluiten.

Hoop trouwens wel dat die zakjes snel van het hout af kunnen.
 
Mooie start en veel plezier van de bak alvast. Soms duurt het weken voordat hout echt zinkt dus dan moet je maar een potje geduld erbij zoeken;)
 
Bodemverwarming? Tegenwoordig weet men toch beter.
 
Iemand anders antwoord op bovenstaande vraag? Waarom men tegenwoordig beter weet met bodemverwarming? In mijn tijd (sprak opa Bas) was het juist béter om bodemverwarming te nemen.

Iets anders.

In een ander topic kwam ik het een en ander over verlichting tegen, iets over minimaal 40/45 lumen per liter om tot goede plantengroei te komen. Nu is een zo'n lamp van mij iets meer dan 7,5K aan lumen. Dat zou 'dus' 15K totaal zijn? En delen op 450 liter een dikke 33 lumen per liter. Is dan weer wat weinig denk ik dan. Óf moet ik dan de nétto-inhoud van de bak nemen, zeg 400 liter? Dan zou het in een keer naar bijna 38 lumen per liter gaan.

Ik ben een leek op lampengebied, vroeger had je van die T5-lampen, wat ik voor ik tijdelijk stopte net een beetje onder de knie begon te krijgen. LED was (en is nog steeds) heel duur en buiten bereik van de meeste aquarianen.

Overigens vandaag mijn pH-controller aangesloten (pH blijkt hier op 7,2 te zitten) en mijn COaangesloten. Nog anderhalve week indraaien voordat we wat gaan meten.

Heeft iemand in ieder geval antwoord op twee vragen:
  1. Waarom weten we tegenwoordig beter i.v.m. bodemverwarming? Wat weten we beter?
  2. Berekenen we die lumen per liter zo goed op ruim 33, of bijna 38? En is dat slecht, of goed?
 
Zo. De eerste week zit erop en het gaat eigenlijk volgens verwachting. Plantjes groeien aardig en de algen ook. Wat blauwalg op het naaldgras en Elodea, wat bruinalg op het leidse plantje, maar eigenlijk heel bescheiden.

20231205_125954.jpg


Het lage stuk hout links is ingewaterd en die rechts ook wel zo'n beetje, maar voor de zekerheid toch nog een zakje erop. De techniek moet nog weggewerkt worden in de bak, maar daarvoor zal ik eerst naar de LFS moeten en die is niet naast de deur. Dat volgt later wel.

Voor het eerst zeoliet aan mijn filter toegevoegd en we zijn het er nog niet over eens. Ik vind de bak een beetje de kleur van ochtendurine hebben :rolleyes:, maar goed dat het over een tijdje is uitgewerkt.

Vlagcichliden zijn trouwens van de baan, ik hou 'm wel als avatar (eigen foto, niet van internet), maar denk nu eerder aan sleutelgaten of damborden. 1,50 mtr. is toch eigenlijk te klein voor én maanvissen én vlagcichliden ben ik bang.
 
Dacht dat we zwartwater wel mooi zouden vinden. Tot nu toe niet echt.
 
Iemand anders antwoord op bovenstaande vraag? Waarom men tegenwoordig beter weet met bodemverwarming? In mijn tijd (sprak opa Bas) was het juist béter om bodemverwarming te nemen.

Iets anders.

In een ander topic kwam ik het een en ander over verlichting tegen, iets over minimaal 40/45 lumen per liter om tot goede plantengroei te komen. Nu is een zo'n lamp van mij iets meer dan 7,5K aan lumen. Dat zou 'dus' 15K totaal zijn? En delen op 450 liter een dikke 33 lumen per liter. Is dan weer wat weinig denk ik dan. Óf moet ik dan de nétto-inhoud van de bak nemen, zeg 400 liter? Dan zou het in een keer naar bijna 38 lumen per liter gaan.

Ik ben een leek op lampengebied, vroeger had je van die T5-lampen, wat ik voor ik tijdelijk stopte net een beetje onder de knie begon te krijgen. LED was (en is nog steeds) heel duur en buiten bereik van de meeste aquarianen.

Overigens vandaag mijn pH-controller aangesloten (pH blijkt hier op 7,2 te zitten) en mijn COaangesloten. Nog anderhalve week indraaien voordat we wat gaan meten.

Heeft iemand in ieder geval antwoord op twee vragen:
  1. Waarom weten we tegenwoordig beter i.v.m. bodemverwarming? Wat weten we beter?
  2. Berekenen we die lumen per liter zo goed op ruim 33, of bijna 38? En is dat slecht, of goed?
Ik heb me vanmorgen wat geinformeerd over bodemverwarming.
Op Youtube heb ik die gevonden (het is wel in het Duits) maar wel een zeer ervaren man.



Dan over verlichting, ik reken altijd het bruttovolumen van de bak (lxbxh)
Hier is een calculator, die het licht voor je uitrekend https://www.biconeo-aquascaping.de/berechnung-led-aquarium-beleuchtung/
Je geeft de maten van de bak in en de lumen van je verlichting.
Het is wel wat overdreven omdat het voor aquascapers is maar het is goed om je eraan te orienteren. Ik denk dat het met 40 lm/W toch in de juiste richting gaat.

Toen ik mijn grote bak 10 jaar geleden ingericht heb had ik er veel te weinig licht op, met het resultaat dat er na 6 weken nog maar weinig planten over waren. Toen was het nog T5. Pas nadat ik er een tweede balk bij gezet heb begon het eindelijk te groeien.
 
En het feit dat je bij een probleem heel je bak moet afbreken om het te vervangen..
 
Ziet er netjes de bak.
Gebruik zelf JMB Aqua Light als verlichting met controller voor zon op en ondergang plus dat je de verlichting kunt aanpassen op lichtsterkte (gaat per 10%) en tijdsduur voor in/uitschakelen, ben er zeer over te spreken.
Heb het spulletje bij de importeur in Purmerend zelf opgehaald scheelt in prijs als dat je het in de winkel haalt of via internet besteld.
Succes met de bak.
 
Zie ik nu goed dat je de ph-electrode rechtsvoren helemaal onderwater hebt zitten? Deze hoort met het kopje (waar de kabel begint) boven water te blijven voor zover ik weet. Zie dit oudere bericht op het forum.
Zo staat het wel vaak ook in de handleiding alhoewel de mijne van Ali onder de kop in het deel waar het snoer erin gaat is dichtgekit met siliconenkit of iets dergelijks. Maar ik zou de kop inderdaad boven water houden voor alle zekerheid.
 
Zo. De tweede week zit erop en we beginnen nu aan week drie. Alles doet het goed in de bak, zo ook de alg. Dat was te verwachten natuurlijk en het valt eigenlijk allemaal best wel mee. Een kloddertje bruinalg hier, een kloddertje draadalg daar. Maar de blauwalg lijkt niet echt aan te willen slaan.

20231212_170955.jpg

(moet toch eens leren mijn foon recht te houden)

Heb een paar mijnkanaries uit de kleine bak over gezet en vanmiddag voor het eerst gemeten:
pH 7,2
KH 8
NH4 0
NO2 meetbaar (0,05 zoiets)
NO3 3
PO4 0
GH 4

Heb de pH-meter iets hoger geplaatst, zodat ie met zijn kopje net boven water komt. Na de eerste waterverversing verhuist ie naar rechtsachter.

Ik zit nu alleen nog te twijfelen wanneer ik de Echino's, Hygrophila's, en andere bruikbare planten over ga zetten, nu of bij de ontmanteling van de kleine bak. In het eerste geval wordt het voor de keizers en kardinalen wel erg kaal. En het duurt nog in ieder geval twee weken voordat zij naar de nieuwe bak mogen.
 
NO3 mag 20-40 zijn, fosfaat 1/10e deel van het NO3gehalte.
Je kunt de planten al wel verhuizen, eventueel wat snoeisel in de oude bak doen als beschutting. Het ziet er misschien niet uit, maar daar zitten je vissen niet mee....
Het aantal lumen bereken je over het netto aantal liters. En hoeveel lumen/ liter je nodig hebt, hangt helemaal af van de planten die je gebruikt. Er zijn planten die volmaakt tevreden zijn met 25 lumen/ liter en er zijn planten die het niet doen onder 45.
 
Ik vindt beide erg laag om eerlijk te zijn.
Had het wat beter moeten omschrijven, sorry ;)
Ik doelde ook op de 1:10 verhouding, vandaar de èen tehoog en ander te laag.

Omdat aangegeven word dat er nu al enige 'algen' ontstaan is het dan verstandig om de no3/po4 op zo'n hoge waarde te doen?
De planten geven aan hoeveel er gevraagt word, dan kan je er beter niet te hoog boven zitten toch?
Nu ook al helemaal met deze grote verhoudingsverschillen.
 
Ik zou zelf de planten ook direct over gaan zetten. Je hebt toch ook een ingedraaid filter of filtermedium? Deze zou ik dan meenemen naar de andere bak. Nog een 50% ww omdat je geplant hebt (rommelen in de bodem), vissen over zetten en klaar.

Je waardes op Nitraat en Fosfaat gebied zijn zeker te laag. Misschien heb ik het gemist, maar hoe meet je?
 

Terug
Bovenaan